torsdag 15. desember 2022

Det lager seg til

Julestri og julestri, fru Blom!
Jeg har hatt to fridager, og jeg har vel aldri gjort så lite av noe slag før 😅


Frokosten er dagens første høgdepunkt. Den inntas sammen med Stripa etter at Gutta Boys har spist - og tradisjon tro - med Nesbyen Skolekorps Julekalender. 
Det har ikke blitt noen gevinst enda, men jeg har i det minste støtta en god sak. Og det er jo viktig, spesielt sånn inntil jul.
Frokosten denne dagen besto forresten av Mikro-loff, en lavkarbo-loff som stekes i mikroen på 90 sek, varm, og med syltetøy på, det smaker deilig! Ellers har jeg fått dilla på både varm og kald byggryns-graut, men så har jeg jo bestandig vært ei graute-kjerring


Det var altså ho Sørine som hadde invitert søstera si hit til jul, og da var det ikke anna råd enn å sette i gang med juleforberedelsene. 
Jeg bestilte både hobbyleire og malingstuber fra Panduro til jul i fjor(!), men alt sammen har liggi urørt like fram til nå. Nå var det på tide å rydde bort garn og strikkepinner for ei stund, men sette seg til med å kna leire. Det var igrunn fort gjort å lage ett hode, det kjedelige var at leira trengte noen dagers tørk. 


Helga gikk med til bla. julebord med arbeidskollegaer, vedfyring - og strikking.
Jeg har bestilling på enda en Villmarksgenser til jul 😅


...en liten tur oppi bakka'n vart det heldigvis tid til også...


Tassen var ikke med, fordi han syns det var for kaldt.


I går (tirsdag), kunne jeg endelig begynne å "se etter liv"
Sakte, men sikkert vokste det fram ett likandes uttrykk 


Kroppen ble skapt av Kroppstråd, også det bestilt fra Panduro i fjor. Denne dama har som man skjønner, vært påtenkt lenge.


Nå begynte ho å mase etter klær før malingen var tørr!


Disse fridagene hadde jeg egentlig tenkt å bruke med mamma og på fjellet, men det viste seg at jeg hadde greid å punktere på vei til jobb mandag, og det oppdaga jeg først da jeg skulle heim om natta. Dekket var omtrent kjørt i filler, men takk og pris ville snille-Mette kjøre meg hjem. Dagen etter kom Bjørn hjem slik at vi fikk henta bilen, og idag fikk jeg nye vinterdekk. 
Regninga får jeg i morgen...
Jeg har ihvertfall hatt god tid til å pusle med mitt, disse to dagene. Det får være trøsten.
Og det har jo vært så kaldt, at jeg hadde neppe reist til fjells uansett.


Hønene er innestengt om dagen, de også. 
Det er ikke mange gradene inne hos dem nå, men de lider ingen nød. 


Kaninene hopper i høyet og koser seg under varmelampa. De lager seg senger av angoraull, og har det slettes ikke så værst, de heller tror jeg.


Tølle og Findus leiker og har det veldig kjekt sammen, både ute og inne. Tassen vil helst bare ligge og sove,  hvis jeg ikke finner på noe.


I kveld var det full fres på alle tre, da de øvde seg litt på gamle kunster😅


Stripa har bare korte turer ut - og innom kaninene, jeg forstår henne godt.
De søte, små puselabbene blir så fort kalde!
Det er koselig at ho vil være litt mer inne, sammen med oss


Stuebordet ser ut som en slagmark.
Men jeg har bare en fridag igjen før jul, så jeg prioriterer etter hva jeg syns er viktigst 😅
Vi koser oss, vi!
Mens vi venter på at kulda skal gi seg - og snøen lave ned.


Og Sørine og Lussia har sååå mye å prate om, så jeg kan bare ikke forstyrre...

2 kommentarer:

  1. Jeg blir så imponert over alt du klarer å lage jeg. De er så fine der de sitter å slarver.

    SvarSlett
  2. Kreativiteten din og hva du får til med hendene dine er det bare å ta av seg hatten for. Det kommer til å bli noen fine juledager på Bergheim :)

    SvarSlett