tirsdag 20. februar 2024

Tasseladden og co


I kveld var Tasseladden i skikkelig godt humør.


Mens Bjørn satt og så på en eller annen actionfilm på TV3, holdt jeg på med genser til Findus.


Det nye hverdags-antrekket til Tasseladden blei ferdig for ei stund siden. Han fikk nye finull-strømper da vi var på Orrebu, lua blei til for enda lengre sida. Alt er laga av restegarn, og lua er faktisk grå saueull jeg hadde spunnet opp og farga før en gang. Den ble litt sånn grønnaktig. Det samme garnet blei brukt i genseren sammen med noen striper av sauen til Gry. Bunnfarga er farga med steinlav, garnet er nok en alpakka-blandings.
 Det viktigste var at Tasseladden blei fornøyd!


Findus derimot, var ikke helt fornøyd, og Tasseladden hadde sin største moro når guttevalpen måtte prøve.


Genseren er strikka i restegarn av Alafosslopi.
Det var Tølle (stakkars) , som fikk genser først...


Jeg kjøpte Linkas Villmarkshunden-oppskrift på Ravelry, og str. S passa ganske bra til ham.


Genseren til Findus ble forminska med 10 m og lengden vil bli justert etterhvert, så det er viktig å prøve seg fram litt. Jeg gjør det ikke for å være slem, men Tasseladden - han lo og lo...😉

Meningen med dette er å bruke opp restegarn, og jeg tror de kan få nytte av varme gensere når vi har pause på skitur f.eks....eller når de ligger i bilen… 
Lundegutta har tjukk og god pels, og de trenget vanligvis ikke klær.


Han burde ikke være sååå høy i hatten, han Tasseladden, 
for gutta har sett ham temmelig strippa og avkledd - uten å lage noe nummer av det!

Det var jo først i dag at jeg fikk ånden over meg, til å gjøre ham presentabel etter julestria😅


Skikkelige arbeidsnever fikk han altså lenge etter jul...


- og armene var igrunn temmelig pinglete inntil genseren kom på!


Da Bjørn hadde gått og lagt seg, henta Tasseladden akevitt-flaska som han har sitti og sett på siden jul.
 Jeg fylte opp vinglasset mitt igjen, for jeg har nemlig fri imorgen også. 
Jeg har tenkt meg på skitur, men vi får nå se. Tasseladden har visst lyst til å være med, men han har aldri gått på ski før. Tølle og Findus kan kanskje være trekkhunder...
Neimen om jeg veit hva det blir til. Kanskje bare en trugetur. Ut skal vi ihvertfall!
Det er lovd sol, men en kan ikke stole på Yr i disse tider. 


God natt og takk for idag 

2 kommentarer:

  1. Du er utrolig kreativ og flink.🤗👍

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg greier bare ikke å sitte rett opp og ned med hendene i fanget 😅 Stua ser ut som en arbeidsplass

      Slett