mandag 16. august 2010

Ettersøksekvipasjene…

Her i Todalen, her bur elgen…Todalen 024
Her blir de fôra nesten året rundt. Det er i ett forsøk på å holde dyra unna selve Hallingdal’n med alle sine farer; rv7 og Bergensbanen – elgens store fiender… Todalen 003Hit dro vi på torsdagsformiddag for å finne ferske elgspor.. Tussi var veldig interessert!Todalen 006 Gutta Boys fant da en elg tilslutt…men litt for seint…Todalen 013 Todalen 017 Vi slo oss ned ved ett tjern, spiste nista og drakk kaffen vår, og var enige om at det var en fin tur uansett :o)Todalen 022 Til kvelds skulle Nalle, Tussi og jeg bli med Monica og Wilma på ku-leiting. Vi var litt slitne alle sammen etter en lang dag, så det ble til en kosetur med molte og blåbærspising – for to og firbeinte…
kveld 005
kveld 015
kveld 003 Hverdagen innhenta oss igjen, Tussi måtte leveres til onkel Svein, og jeg måtte på jobb ett par dager.  Akkurat da jeg hadde stengt butikken på lørdagseftan, ringer Berit og spør om jeg er klar - Sporprøve blir på Dokka søndag kl. 16!
Dokka2 001Vi gikk en liten kveldstur på Bergheim… Vi hadde jo bare såvidt trent ferskspor. Jeg hadde ett lite håp om at det ville pirre Nalle såpass, at han fikk lyst til å spore - bare han fikk ferten av elg eller hjort. Det kan jeg vel ikke si vi fikk oppleve denne kvelden…
Dokka 007
Søndagen kom. Vi fikk plass til begge bura i bilen til Berit, og avgårde til Valdres bar det, en ca to-timers kjøretur. Det var overskya på formiddagen, vi hadde utrolig flaks med været! Vi kom fram som beregna i god tid, for bikkjene trengte litt tid på seg for å bli kjent med Valdres-dufter og ett litt annerledes terreng.. Men jammen fant vi en Joker-butikk her ute i “ødemarka”, gitt  ;o)
Dokka2 007Så møtte vi dommer’n!Dokka2 008
Det var en trivelig fyr, og all nervøsitet forsvant. Tilfeldighetene gjorde at Nalle og jeg gikk blodspor først.  Jeg måtte bare stole på Nalle, og jeg visste at vi kunne bruke god tid om nødvendig. Dommer’n gikk bak oss og prata om litt forskjellig, uten at det forstyrra Nallusen… Jeg merka at han snuste ekstra ved sårleie, men jeg merka ikke sporoppholda, alt gikk igrunn veldig greit. Og belønningen var helt topp!! En rådyrklauve sto fint plassert inntil en buskelegg :o)
Dokka 003  Mens Nalle låg og koste seg med klauven, gikk Kango og Berit. Først da skjønte jeg at jeg hadde vært litt i ubalanse før vi gikk spor..  Jeg måtte endevende både ryggsekk og bil for å finne igjen kamera og mobil – og kunne ikke med min beste vilje huske hvor jeg hadde lagt det. Men da ekvipasjen kom ut av skogen, hadde jeg heldigvis kamera klart!
Kango Så var det over på ferskspor. Vi gikk i følge alle sammen, med Kango først. Skogbunnen her var skikkelig gjennomtråkka av elg, det var lett å se. Kango fulgte ett spor oppover, med oss andre på slep. Det gikk ikke så veldig lenge, før dommer’n sa at han hadde sett nok, Kango kunne sakene sine.
Da vendte de to nesa nedover, og det var Nalles tur til å overbevise dommer’n. Men Nalle ble veldig usikker da Kango gikk ned mot bilen…til rådyrklauvene… Han vimsa rastløs omkring, det ble varmere og varmere, og jeg var i ferd med å gi opp for Nalle begynte å bli lei. Jeg prøvde å gå bortover i stedet for å fortsette oppover, i håp om å finne godlukt, og med ett var Nalle på sporet! Han gikk sikkert og fint, i ett passelig tempo, og til slutt ble dommeren overbevist :o)
Jeg aner ikke hvor lenge vi gikk, men godkjennelsen føltes velfortjent. Det var skikkelig stas å få det svart på kvitt!Dokka 009 Her ligger det to riktig slitne og lykkelige gutter..Dokka2 010 Som vi lo og mora på hjemturen, Berit og jeg! Det føltes som en ubeskrivelig vellykka dag fra ende til annen :o))))

 YES - VI KLARTE DET ! ! !
Nå er alle papir utfylt og enda litt til er betalt, det gjenstår bare å sende det inn til NKK. Om ei uke eller to, får vi de riktige godkjennelsespapirene OG ettersøksvestene… Hvem hadde trudd dette i vår? Inte jäg, inte ;o)

33 kommentarer:

  1. Så dyktig han er Nalle - De hjertligste gratulasjoner til dere begge fra Kira med familie :)

    SvarSlett
  2. Gratulere så masse med vel gjennomført prøve!! Tenker det blir stas når vestene kommer, og hundene kan se ut som riktige ettersøkshunder!!
    Gratulere så masse!! Ikke rart det var godt humør i bilen på vei hjem da nei!!

    SvarSlett
  3. Nei, så moro!!!!! Gratulasjoner i hopetall herfra!! Bienna sender våte nuss på nesa til sin store helt, Nallemann!!!

    SvarSlett
  4. Så spennende lesing!!! Jeg følte med deg hele veien Nøve... gratulere... en flott ettersøksekvipasje er dere, nå:o)))

    Gjett om Ville e begeistra:o)))hu storgrommer seg på Nalles vegne!!!

    SvarSlett
  5. Hipp, hipp hurraaa!! Gratulerer sååå masse!!
    Jeg sitter med tårer i øynene. Nå kan dere være stolte av dere selv, både du og gromgutten Nallemann!!!

    SvarSlett
  6. Grattis til dere begge to!! Kjempe flinke var dere!! Du må legge ut bilde av Nalle mann når vesten kommer fra NKK. Stilig kommer han til å være da!! (ikke for det han er stilig uanset han da!)

    Den jokerbutikke i Valdres har jeg vært på.

    Ha en flott uke!!

    SvarSlett
  7. Gratulerer Nalle og Kango!!..
    Dette blir virkelig noe skilte med på CV;-)..Kjempebra!
    Banjo sender en hilsen i beundring og respekt:-))

    SvarSlett
  8. Hipp hurra til Nalle og deg:-)
    Godt jobbet. Gi god gutten en kjempe klemm fra oss

    SvarSlett
  9. Suuupert Nøve og Nalle! Kjempeglad på deres vegne! Akkurat nå skulle jeg ønske jeg var i dine sko! Vært alt for sløv med blodsportreningen. Lykke til ved ordentlige sporsøk på skadet vilt! Blir spennende!

    SvarSlett
  10. Gratulerer så mye til dere alle!
    Flott prestasjon, og veldig fint å lese om. Kanskje du kan skrive litt til lapphundstikka og til NLKs hjemmeside?

    SvarSlett
  11. JEG ER SÅ UTROLIG STOLT AV DERE!!!!
    Hjertet svulmer og tårene sitter litt løst i øyekroken her.

    Milli er helt henrykt over å være dama til en godkjent ettersøkshund, og jeg er utrolig stolt over å være svigermor.

    Tenk at dere gikk det første, lille blodsporet på Glenne, også kom dere så langt.

    Dere har jobba for dette Nøve!!! Og det er SÅ fortjent!!!

    Klem til dere begge fra oss. Stor, lang blodsporklem

    SvarSlett
  12. Nå er de 2 godkjente ettersøkshunder i kullet :-)

    Dette har Max lyst til å klare også, kanskje vi må ta en tur og få noen råd fra de erfarne i Nesbyen ;-) Kanske dere skal prøve dere i konkurranser også?

    SvarSlett
  13. Bra jobba og velfortjent resultat!!!
    Er utrolig stolt av dere nå. Sitter her med gledestårer i øyekroken!

    SvarSlett
  14. GRATULERER!!!!! Kjempemorsomt at det gikk så bra :-)Syns du skal være stolt av deg selv også.

    SvarSlett
  15. Gratulere så mye begge 2! :-) Dere er super flinke!
    Kan tenke meg det er stas når vestene og godkjenningen kommer.
    Ikke dårlig at det er 2 godkjente ettersøkshunder i G-kullet. Flotte karer det!
    Nå finnes det 3 godkjente ettersøkshunder fra meg.
    Lykke til videre med arbeidet!
    Hilsen en stolt oppdretter!

    SvarSlett
  16. Nå ble jeg kjempestolt på deres vegne!!! Gratulerer så masse! :D

    SvarSlett
  17. Oj, var så sikker på jeg hadde kommentert her.

    GRATULERER MASSE!!!!! Kjempemoro at dere klarte det. Nå må du være stolt av Nalle og ikke minst deg selv. Dette har du vært flink til å gjøre, Nøve. :))))

    Skal se Tussi har lært litt av pappaen sin nå. Og kanskje hun kommer etter. :)

    SvarSlett
  18. Gratulerer så mye til Nalle og Nøve for en fantastisk godt gjennomført og godkjent spor. Tenk at Nalle er blitt godkjent som ettersøkshund. Maila er såååå stolt fordi hun kjenner en slik flink kar.
    Nøve, nå har dere jobba og stått på med spor i måneder, dette var det vel fortjent.
    Mange fuktige nusser fra Maila og Leia til GUTTABOYS !!

    SvarSlett
  19. Så flinke dere er - gratulerer! Så moro! :))

    SvarSlett
  20. Gratulerer sååå mye! :D
    Kjempekjekt at det gikk så fint! :D
    Nå fikk jeg også lyst til å trene mer søk med Dixie også! ;)

    SvarSlett
  21. Gratulerer! Visste dere ville greie det ;-)

    SvarSlett
  22. Takk skal dere ha alle sammen! Jeg har gått omkring på jobb med ett digert glis i hele dag :o)
    Nalle har fått ny madrass til buret sitt, den har han ærlig fortjent, og han har slappa godt av i bilen idag!
    Bjørn posta papirene til NKK idag tidlig, tror jammen han gleda seg over detta han også, sånn innerst inne ;o)

    Nalle glemmer aldri sitt første spor på Glenne, heller ikke rådyrklauvene han fikk av svigerfar. Han er dere evig takknemlig, det skal du vite, svigermor!
    Og vi sender en varm tanke og takk til Nina og Charlie - som sendte oss blod da nøden var så stor!!!
    Og han Arne som var så hjelpsom og grei, og viste at han trodde på oss - takk skal du ha!

    Nå gleder vi oss til å trene mer ferskspor, slik at vi kan gjøre skikkelig nytte for oss den dagen vi blir utkalt for å spore opp skadde dyr, slik at de slipper unødig lidelse. At dette er en nyttig ting, kan ingen komme fra ;o)

    SvarSlett
  23. Jeg VET at Bjørn var stolt jeg Nøve, han sendte nemlig en melding til Ola:o)))) En ørliten melding i kort "manneånd", men allikevel:o)))

    SvarSlett
  24. Genial brief and this post helped me alot in my college assignement. Say thank you you as your information.

    SvarSlett
  25. Ojsann...jeg var SÅ sikker på at jeg har gratulert deg og Nalle med velfortjent godkjennelse som ettersøksekvipasje...men jeg ser at det ikke står her. Hmmm - kan til og med huske ordrett hva jeg skrev, også....Hmmm....

    GRATTIS til dere begge - såååå morsomt da! Lurer på om Nalle er den eneste lappen som har bestått prøva, jeg....i Norge...

    Dere er super-flinke, begge to!

    SvarSlett
  26. Snorredimma: Nei, det er ikke eneste hunden i norge som er godkjent ettersøkshund. Nalles bror, Gaivo og Frøken Ronja fra mitt F-kull er alle godkjente ettersøkshunder. :-)
    Er veldig stolt av mine valpekjøpere som gjør en så god jobb med hunden deres.

    SvarSlett
  27. Heisann! Må nesten gratulerer her inne også! Helt fableaktig! Kjempeinnsats! All grunn til å være stolte! :-)

    SvarSlett
  28. Takker for enda flere gratulasjoner,vi :o)
    Javisst har Nalle en bror som ble ettersøkshund,da han var to år, tror jeg! Han er med i ett elgjakt-lag oppi Kirkenes ett sted.

    Jeg har sitti og mora meg litt med ettersøkshund-statistikk i kveld. Tror det er bare seks godkjente FL i Noregs land, og tre av dem kommer altså fra Ida!

    SvarSlett
  29. Dette var moro å lese, Gratulere Nøve og Nalle, kjempeflinke dere to og godt samarbeide har dere.
    Virkelig gøy!!!

    Fine bilder å, som alltid.

    Lykke til videre, for dette må gi mer-smak.

    SvarSlett
  30. Nei, dette var moro å lese, Nøve! Du har jobba systematisk og godt, og da er det jammen deilig å få lønn for strevet! Det er så gøy å kunne skryte av enda flere gode egenskaper ved FL! Lykke til videre med sporarbeidet!

    SvarSlett
  31. Grattis till världens bästa Nalle (och Kango också såklart)!
    Tänk vad mycket bra vi kan använda våra FL till....
    Nu ska vi också kasta oss på ett spårkurs vid första bästa tillfälle...
    Kramar från svenskarna med sina 2lappeguttar

    SvarSlett
  32. Kjempebra! Gratulerer!

    Å ha en godkjent ettersøkshund kjennes virkelig nyttig. Det er ikke bare for moro skyld.

    SvarSlett