mandag 2. august 2010

♥Furuodden♥LAPPHUNDER♥Biri♥

Vi var framme på Furuodden i fire-tida fredagseftan. Turen hit tar bare tre timer, og vegene er fine – men det er MYE sau på begge “fjellovergangene”. Hytte nr 18 ble vår denne gang. Og nærmeste nabo var Mona, Mina, Mommo’n og Tuuli :) Biri 070 Så dukka fine, vesle Lina og Ida opp.Biri-helg 007 Per hadde kontor-tid på hytta si mellom kl.19 og 20, veldig praktisk for oss å slippe å stå i kø lørdagsmorgen. Nalle kunne godt tenke seg å hjelpe “svigerfar” med jobben.Biri-helg 004  Da vi hadde innlosjert oss og fått i oss en kaffekopp og en matbit, gjorde vi oss klar for snusetur. Først Tuuli og Nalle, så var Arja der, så var Luna, Emma og Warja der , så Lina og Oda, Sarek, Jarek, Roxie, Chicko og tre lapske.. Etterhvert var det 15-20 lappiser i flokk og følge, på tur igjennom campingplassene Furuodden og Biristrand. Kjempetrivelig! Og ikke ett bjeff fra noen av dem! Da jeg reiste idag, fortalte jeg om snuseturen til campingplasseieren. Ho hadde sett oss den kvelden, og syns det såg så koselig ut! Ho er en ekte hundevenn ;) Vi fikk forresten bare skryt av henne, ho satte stor pris på alle lapphundene som kommer tilbake år etter år. Noen av oss opplevde dessverre å få uberettiget klage fra forskjellige camping-gjester, ho ble så lei seg da ho hørte det. Altså; VI ER FORTSATT HJERTLIG VELKOMNE PÅ FURUODDEN :o)Biri-helg 010
Utstillingsdagen lørdag 31.juli 2010.
Bare idyll på sidelinja. Nalle koste seg sammen med Luna og Tuuli…Biri 013 Gutta boys i fin stil – Amund og Max, Vegard og SarekBiri 003
Ragnhild og WarjaBiri 011 Marte og Luna, Mona og Tuuli, alle fire i djup konsentrasjon.Biri 049Charlott og Järki (-Smultis),  Ida og Jarek  Biri 016
Christian og Bjønn, Raili og Nieidas søster. Bak skimtes Synnøve Lund og Solgunn Støvind med sin vakre lapske Arja.Biri 055
Jeg hadde altså grua meg en god del til denne utstillingen. Ida, kjære snille, flinke Ida, ho forbarma seg over meg (…da Nalle ba/smiska på sine knær…)Biri 014 Jepp! Nalle var klar for innstas og villig til å gå langt for litt karbonade ;o)Biri 029
Se på gutten – han står der som en gud! Jeg var så stolt der jeg sto i bakgrunnen og spionerte på dem!!!Biri 035
Det var fire hanner i åpen klasse, men jeg husker ikke navna. To gikk ut med blått, Nalle og han svarte foran dem, gikk videre i 1.omgang.
Biri 020
Kritikk-skjema:  M. vackert huved & uttrykk. Små, fina øron. Bra nos och bett. Bra hals och rygg i stående. Senker seg lite bakom manken i rørelse. Bra brøst. Tilr vinklar. Rør seg lite bort frem, bra bak men en aning tett. Fin pels. Bra temp.                  1.kval 2.pl
Her kommer de smilende ut av ringen med en rød og en blå sløyfe :o)Biri 040 TUSEN,TUSEN TAKK IDA!
Etter utstillingen fikk hundene kvile i bilene mens vi hørte på Raili Moilis foredrag om MH-beskrivelse og tolkning av den. For ei spennende dame! Skjønner godt at Christian setter så stor pris på henne.
Deretter…MAT. Nydelig grillmat. Og deretter…Guris BLÅBÆR-PAI og andre kaker! Det mangla ikke på næringsvett hos noen, tror jeg :o) Hele denne utstillinga er topp fra ende til annen. Savna riktignok Barn og Hund i år?! Litt rart at det var tatt av programmet, det har vært koselig å se dem i ringen i de foregående år. Biri-helg 019
Tre brune på kveldstur ved Mjøsas bredder, før vi tok en relativt tidlig kveld. Utrolig hvor trøtt og sliten man kan bli av så lite ;o)Biri-helg 023
Morgenstemning.
Turen bort til doene tar en evighet, kan det føles som. Først og fremst har hannbikkjer utrolig mye de skal ha gjort om morgenen, og som kvinnfolk flest har jeg lett for ‘å henge att etter kjeften’. Man møter jo så mange blide morgenfugler på sin vei.. Idag var dessuten dagen for å ta farvel igjen :/
Biri 075 Takk til alle sammen for ei kjempetrivelig helg! Ingenting er som Biri-utstillinga. Jeg gleder meg allerede til neste år. Nina har nemlig sagt at ho blir med, det samme håper jeg alle bloggerne gjør. Vi savna dere ;o)
Biri 079
Vi hadde noen stopp på hjemveien. Det var såvidt Nalle orka å dra herfra. Han ble jammen forelska igjen… i en ukjent motorsyklist denne gang!Biri 082

19 kommentarer:

  1. Mange flotte bilder du har tatt som vanlig!!
    Veldig fint bilde av dere 3 nede v vannet!!
    Glemte jo å skrive at Mariken og Terje bada i Mjøsa om lørdagen!! 16 grader! Man våkna bra av det !!
    Ha en fin uke!!

    SvarSlett
  2. For en helg!!!! Ja, nå er det på tide jeg også får oppleve Biri-utstillingen. Når været var på deres side så må jo bare helgen bli perfekt.

    Gratulerer igjen med resultatet til Nalle. Han står jo som er prest. Flinke Nalle-mann!!!!! Skjønner du er stolt. :)))

    SvarSlett
  3. Hei Nøve og Nalle :)

    Kjempefine bilder :) Og tusen takk for veldig koselig Birihelg :) Vi kom til slutt hjem i går vi også etter en liten rundtur i området. Traff ingen kjente ;)

    Vi sees snart igjen :)

    SvarSlett
  4. Så utrolig trivelig dere har hatt det:o)))
    Du får utstilling til å høres så koselig ut, at det frister meg å være med også.
    Du har all grunn til å være stolt av gutten din, han er jo sååå fin. Jeg har funni ut av hva det er med ham...den gode Nalle har det som de så fint kaller "X-faktor"

    For et syn med nesten 20 lapper på tur:o)))er det noe som er vakrere en det???

    Så grei hun er dama som driver Furuodden, godt at de finnes:o)

    Kjekt å få være med på utstillingen gjennom din tekst og dine flotte bilder.
    Ha en fin dag på Bergheim, håper sola er kommet til dere, den er iallfall her i dag:o)))

    SvarSlett
  5. Kjempe koseligt innlegg Nøve..Dere har virkelig kooost dere på Biri!Satser på at vi også får vært med opp neste år!!
    Tenk å ha 15 -20 lapper med seg på tur på en gang da, det var jo kjempe tøfft, å så ingen lyd! Ja de som sier at lappen er en bråkebikkje har iallefall ikke møtt denne gjengen!
    Gratulere med fint resultat med Nalle, neste år er det din tur til å stå stolt i ringen med den flotte gutten din!

    SvarSlett
  6. Gratulerer med resultatene. Høres ut som en flott helg, skulle ønske Dach`s eiere var like flinke sosialt...

    SvarSlett
  7. Så godt at dere var så heldige med været - vi har alle vedens planer om å være med på Biri neste år og gleder oss masse allerede!

    Gratulerer med fin kritikk, fine pappan til Frost! herlige bilder av han som alltid, flott i ringen!

    SvarSlett
  8. Ser dere har hatt en trivelig helg både du og Nalle-mann.
    Nalle var kjempeflink i ringen, han sto så fint, flott kritikk fikk han også men det skulle jo bare mangle:o)
    Det finnes alltid noen som ikke liker hunder og vil klage men så lenge innehaveren av campingplassen er fornøyd så er det ingenting å bry seg om.
    Ha en fin uke !

    SvarSlett
  9. Åh, som vi har tenkt på dere i helgen Nøve (også var vi veldig glad for oppdateringer underveis:o)), og Åh, som dere har kosa dere!!! Så deilig det så ut som dere hadde det. Det er noe spesielt med Biriutstillinga synes jeg, og det videreformidler du på en flott måte med bilder og billedteksten din:o)

    Me sjåast:o)

    SvarSlett
  10. Så flotte bilder :-) Ser ut som om dere har hatt en fin utstillingsdag. Spennende..

    SvarSlett
  11. Takk for sist! Så fint du har beskrevet og fotografert fra utstillinga!

    SvarSlett
  12. Gry Viola - bada de?!?! Tøffere enn lappisene,de da ;o) Lappisene nøyde seg med å vasse i Mjøsa, iallefall de jeg såg...

    Nina, Tove, Gry, Berit, Marianne,Stine og Stian,og Anne Liss - neste år..da blir vi en enda større familie :o)
    Og til Kristin og deg i Isakstua; dere er hjertlig velkomne dere også, det er jeg heeelt sikker på!
    Utstillingen er ikke det viktigste. De fleste av oss kommer for å 'slappe av' sammen med likesinnede, hundegærne folk ;o)

    SvarSlett
  13. Ja, du kan overtale du Nøve:o)))
    Skulle ikke forundre meg om vi dukket opp hele gjengen på Biri, selv om vi ikke har planer om det;o)))

    SvarSlett
  14. ååååh, jeg er SÅÅÅ misunnelig! Ser så utrolig koselig ut!!!
    Også så bra det gikk i ringen :D
    Gratulerer så mye! Neste år skal jeg planlegge sommern min rundt biriutstillinga :P

    SvarSlett
  15. Du kan det med å fortelle - nesten så utstilling er morro!! Nei, det er nok ikke noe for meg....

    Men dere har i allfall kosa dere - bildene taler tydelig språk - og så flott Nalle sto i ringen!! Han er jo flott, da - den Hallingen der...

    SvarSlett
  16. Kan tenke meg dere vakte oppsikt når dere var ute på tur, ja...en haug med skravle-kjerringer og bortimot 20 vakre lapphunder...hehe...

    SvarSlett
  17. Hei på dere!! Nå er vi hjemme igjen!!
    Ja, Nøve de bada i Mjøsa!! Tror det var ganske kaldt!!
    London er kjempe flott by!!

    SvarSlett
  18. Ååå, det høres ut som dere har hatt en kjempekoselig helg! :D Neste år håper jeg vi også kan få til å komme oss til Biri igjen, det var så kjekt i fjor!!! Jeg syntes det var veldig skummelt å gå med Dixie i ringen, da, men kanskje vi kommer likevel, så får vi heller tenke på om vi skal stille henne eller ikke! :D

    Jeg husker så godt turen vi gikk på fredagskvelden med alle lapphundene, også uten lyd! Det var så koselig!!! :)

    Kjekt at helga var så vellykket, i hvert fall! :)

    SvarSlett
  19. Så utrolig trivelig dette så ut! Mange fine bilder og god stemningsrapport :-).

    Tusen takk for kommentar "inne hos meg". Min lille lapphund Fjellfarmens Umah, hadde sikkert trivdes der også. Men jeg er slettes ikke sikker på om hun hadde klart heeelt å la være et aldri så lite bjeff.

    SvarSlett