onsdag 25. august 2010

Aversjonsdressur!

Jordesmyrnatten 012 

Idag har vi gjort noe jeg både grua og gleda meg til.

Kango var gjennom dette ifjor. Han takla det veldig bra, han fikk seg en (eller tre ;) lærepenge, og han har tydeligvis lært…

zZz  zZz STRØ-M-HALSBÅ ND zZz  zZz

Nes JFF arrangerer “kurs” hvert år, og Tuuli og Nalle ble meldt på i siste liten. Dette er veldig ettertrakta, jakthunder MÅ gjennomføre slik dressur annenhvert år, og det er ikke så mange autoriserte instuktører på dette feltet. Vi var altså heldige som fikk plass, spesielt siden jeg visste at det var verdens snilleste mann som skulle gjøre det

“Aversjonsdressuren er ett tilbud om hjelp til å gjøre hundene fri for interesse i å jage husdyr (sau). En forutsetning for optimalt resultat av aversjonsdressuren er at hunden ikke har fått anledning til å skaffe seg egen erfaring med sau før den testes. Hunder som har jaga før dressuren, vil ha økt risiko for tilbakefall. Slike minner slettes ikke gjennom aversjonsdressur.”

Heldigvis har ikke Nalle jaga sau. Han reagerer veldig forskjellig fra gang til gang når vi møter sau på fjellet eller i skogen, men han hisser seg som regel opp og vil jage dem vekk. Hva som kunne skje om f.eks båndet røyk, det har uroa meg. Jeg er stygt redd han ville jage og sprenge de stakkars sauene. DA ville jeg angre på at jeg ikke hadde gjort det jeg kunne for å unngå katastrofen! Nalle er jo en tøffing, må vite…

Før denne dagen, skulle hunden bli vane med å ha noe tyngde i halsbåndet, f.eks tape fast ett par batterier. Dette fordi de ikke skulle assossiere halsbåndet med evt. strømstøt. Vi skal bruke det de neste ukene også, og avslutte bruken gradvis.

Mona og Tuuli kom rett fra Oslo, og hoppa først uti det…  Lappisene måtte vætes rundt halsen, før de fikk på seg strømhalsbåndet. Det ble gjort for å sikre at de ville merke støt (det var ikke bare lett på disse to som ikke liker vann – og attpåtil har ei såpass tjukk manke!)dressur 001 Her går de… Tuuli har på seg sele og langline, og blir ført av en ukjent mann. Per har fjernkontrollen. Mona følger med, litt skjelven, antar jeg…dressur 002 Alt gikk som det skulle. Tuuli måtte få tre karameller først, men da såg ho ikke på sauene de passerte på vegen tilbake :o)

Så var det vår tur. Karene gikk inn i saueinnhegningen med Nalle, mens jeg venta ved gjerdet.  Uff.  Jeg hørte sauebjeller og jeg hørte Nalle skreik. Så vinka Per på meg, og jeg  jogga mot dem. Nalle var glad for å se meg! Vi sto der og prata litt, før Per lokka sauene mot oss igjen.dressur 005 Akkurat i det Nalle skal til å angripe søyene, får han ett støt. Pefekt timing!dressur 007Da stikker Nallemann vekk fra hele greia, han har fått nok, dette er ikke moro mer! Vi går ut igjen alle sammen. De forteller at dette var helt etter læreboka. Det var ett uredd lam som kom mot ham første gang, og Nalle trudde selvfølgelig det var ett lett bytte.. Men dengang, ei! 

Han lærte leksa si på to støt.dressur 008 Berit måtte forevige stunden etterpå. Vi var så glad det var over (det ser dere vel ;)  Tuuli hadde løpetid, men likevel hoppa Nalle frivillig inn i bilen – han ville ikke være her lengre.dressur 009

Vi dro opp til Trytetjern for å avreagere og gå en tur. Lappisene var seg selv fra første stund, helt uberørte, selv om det smalt i ett sett fra skytebanen like ved… Vi gikk rundt tjernet, Nalle siklende og pesende bak Tuuli - med bare en tanke i hodet, som vanlig.

Om to uker skal vi ha en liten test igjen. Det er vanlig prosedyre. “For at hunden skal få utstedt ett bevis på bestått aversjonstest, må den under retest ikke vise noen positiv interesse for testdyrene.”

Jeg angrer ikke!

Dette var slettes ikke stygt på noen måte, og tenk på alt stress og ubehag vi forhåpentligvis slipper neste gang vi møter på de stakkars sauene..

34 kommentarer:

  1. Jeg må innrømme at jeg fikk litt vondt i meg av bilde av Nalle som blir strømma. Men jeg skjønner jo grunnen. Og da kan jo du slappe av litt mer også :) Lexi hakke møtt sau enda, men leiket endel med geiter ! hehe :)
    Du var tøff som gjorde det!

    SvarSlett
  2. Så flink Nalle var da!
    Vi tok dette kurset på Faerie og, ho ga seg ikke, så vi måtte tilbake hele 6 ganger, og gi henne 5 støt... 2 støt første gangen, og ett på de resterende, bortsett fra de 2 siste gangene... Da var det (heldigvis) bare ren observasjon og testing for å sjekke at ho ikke brydde seg lenger...

    Heldigvis er det ikke senvirkninger på dette om det blir gjort rett, så ingenting å bekymre seg for ;)

    Men måtte ikke Kango ta gjenprøve da?
    Håper ellers alt er bra med dere...

    Klem fra Cec og Faerie :)

    SvarSlett
  3. Tora, det var ikke så ille som det ser ut på bildet.. Han sto ikke og dirra, altså!

    Cecilie da, det hørtes da voldsomt ut!!! Var det i sommer? Faerie er vel bare 1,5 år eller noe sånt?
    Kango overså sauene den 2."kurskvelden :o) Han skal ha ny test neste år.

    SvarSlett
  4. ..og ja, Cec - alt er bra med oss! Skal du oppover dal'n, så si ifra!

    SvarSlett
  5. Jøss, fælt som dere jobber da...først ettersøks-prøve og nå sauerein-kurs (jeg kaller det for det, jeg..)Hva blir det neste?? ;o)

    Jeg som trodde Nalle var såpass godt vant med sau - det er jo fler av dem på nabogårdene deres - men det er sikkert greit å vite det helt sikkert. At Nalle aldri kommer til å gjøre en sau fortred....

    Nå er det ikke lenge igjen......;o)

    SvarSlett
  6. Du kan tru jeg gleder meg,Camilla!
    Det er rart det der. Nalle godtar nabosauene på den andre siden av gjerdet sitt. Han kunne lett hoppa over hvis han absolutt ville ta dem, men han bare jager dem unna gjerdet en gang iblant :o)

    SvarSlett
  7. Og plutselig endret bloggen farge....;o))

    SvarSlett
  8. Brun Nallefarge :o)))
    Jeg har fri imorgo, og sitter her og roter..

    SvarSlett
  9. Jeg sitter også her og bare "luller"...men burde vel egentlig sovet meg i litt bedre form...Men fornuften seirer ikke over moroa denne gangen...

    SvarSlett
  10. Hei Cec - jo da,Kango tok gjenprøve. Men da holdt han seg unna sauene og slapp glere "karameller". Tar ikke prøve i år, men gjentar neste år.

    SvarSlett
  11. Nå er jeg skikkelig stolt av dere Nøve og Nalle!!

    Jeg er så "for" at man bruker strøm under kontrollerte forhold, for å forebygge tragedier på både hund og sau i senere situasjoner!! Hvor vondt hadde ikke du hatt det i hjertet ditt hvis Nalle-mann hadde tatt en eller flere sau, for ikke å snakke om hvis bonden hadde "ferska" ham under jakt....

    Dette var innmari lurt også så deilig at Nalle og Tuuli reagerte helt "etter oppskriften":o)

    SvarSlett
  12. Oi oi oi! Jeg har ikke tenkt tanken på sånt en gang! Men sikkert lurt for dere som har så mye dyr i nærheten..da blir de vel så vant til de! Mira og Embla synes sauer og kuer er veeeeldigt skumle dyr, og har aldri vist tegn til å ville gjøre de noe vondt..Kanskje strekke seg litt å snuse de på nesa!

    Men du skrev at Nalle fikk første støtet da han skulle til å ANGRIPE søya!! Var han altså i gang med å angripe? Eller hva legger du i det?? Har hatt mange hunder jeg og aldri opplevd at de har vært truende eller aggresive ovenfor husdyr, er det vanligt liksom?
    Bare nysgjerrig her altså ;)

    Kjempe flott at dere tar sånne kurs iallefall, sånn at sauene er trygge og vi slipper at hundene får et dårligt rykte på seg!

    Tok dere kurset fordi dere hadde lyst, eller fordi dere så at det kanskje var en nødvendighet pga Nalles reaksjoner på sauer tideligere?

    Er det noe alle bør vurdere, selv om hundene aldri har vist tegn til interesse for sauene?

    SvarSlett
  13. Så bra at Nalle og Tuli reagerte etter boka og ikke måtte få så mange "karameller", hvet at det er veldig forskjellig oppfattning av detta her men så lenge det er i kontrolert former så tror jeg det er veldig bra for eier og hund!!
    Flotte støvler mamman til Tuli har!!
    Ha en fin dag!!

    Flinke dere er!!

    SvarSlett
  14. Du må få tak i en grevling, så kan du gjøre det samme med den ;-) Hehe, da hadde det vært trygt å ut på tur ;-)

    Både Bjønn og Nieida er vokst opp med sau utenfor husveggen. Bjønn er jo til og med trent litt på å gjete sau. Toivo har sett mye sau eter han flyttet til meg, også er han jo litt lat :-P

    Har møtt saueflokker som løper foran oss, den mest interesserte var Bjønn(og det er jo bra at han er), man jeg kunne kalle han inn igjen :-)

    SvarSlett
  15. Så flinke dere er, som alltid! :) Jeg ser at dette er en fornuftig ting å gjøre og du er modig som har gjennomført. Jeg og Ask er stolt av dere, men om vi våger å følge i deres potespor gjenstår å se..kanskje neste år... :)

    SvarSlett
  16. Det var et smart kurs. Og så tøff du var som gjennomførte det. Ikke bare, bare å se andre gå av sted med Nalle. Nalle er smart, han skjønner at det er lurt å holde seg unna. Han har skjønt det.

    I sommer var vi på Damgården og besøkte hestene med William. De går i en inngjerding av strømtråder. Charlie måtte jo selvfølgelig komme bort i den nedeste og fikk strøm ikke bare en gang, men to. Nå vil han ikke se på en hest en gang. Han er blitt redd for dem. Drar som en gal i båndet for å komme seg vekk.

    SvarSlett
  17. Haha - Charlie greide det på egenhånd,han :o) Jeg har hørt om bikkjer som pisser på strømgjerder, de ser ikke på dyra etterpå de heller...

    Nalle er oppvokst med sau på andre sia av gjerdet, og de aksepteres der. Men vi har møtt uredde sauer andre steder - da har jeg merka villdyret i den snille hunden min..
    Han betenker seg ikke med å fly på andre hannbikkjer, det viser faktisk at han er istand til å angripe og BITE!! (HAN, som er så snill!)

    Vi hadde ikke så veldig lyst til dette her, men nå er jeg veldig glad for at vi har gjort det. Mona og jeg begynte å snakke om det på hytta deres, da vi sleit med å komme oss forbi alle saueflokkene. Tuuli var skikkelig rasende på sauene som vågde seg nær dem. Ho var faktisk enda striere enn Nalle!

    SvarSlett
  18. Det er godt at der er gode fagfolk som loser hunden gjennom et slikt aversjonsdressur kurs.
    Flinke Nalle og Tuuli:o)))

    Når jeg leser innlegget så lurer jeg hele tiden på om dette er noe jeg bør gjøre med Ville, siden der også er sauer der vi vanker.
    Etter å ha lest innlegget og kommentarene...spesielt der du Nøve forklarer hvordan Tuuli oppførte seg overfor sau...så er Ville-mor en helt annen type, vi går i saueområder med henne uten agresjon og stress.
    Klart endrer hun oppførsel nå når hun blir eldre så må jeg revurdere, visst hun begynner å vise agresjon overfor sau.
    Veldig greit med så godt forklart hvordan det blir utført:o)))

    SvarSlett
  19. He, he Nøve, fine brune Nalle farge, jeg har prøvd meg på Ville farge;o)))

    SvarSlett
  20. Jeg har sånn tro på dette Nøve, også at det ble gjennomført i full ro og under full kontroll. Det bor et villdyr i alle hundene våre. Til og med den godeste Milli har begynt å jage sau nå. Hun blir kurert på naturmåten, men jeg trodde jo aldri at DET skulle skje. Også må jeg jo nevne den gangen vi ville ha Nalle-mann inn til værene og han BLÅNEKTET!!! Det er et villdyr i ham, men dum er han absolutt ikke;o)

    Morsomt å lese om Charlie og hestene:o)))

    SvarSlett
  21. Så flink Nalle var! :)
    Kunne tenkt å meldt Keela på noe slik også, men er ingen kurs i denne lille bygden, og vi er langt fra alt :/ Men nå er det heldigvis ikke mange gårder i området, kun 1. Hun har vært der en gang, og da var bonden temmelig sur, men det skjedde heldigvis ingenting med sauene..Dere er flinke :)

    SvarSlett
  22. Nøve: Faerie er bare 15 mnd ja, men vi hadde ikke noe valg... Bor i saueland, så omtrent umulig å gå tur her uten å møte på sau, og da ville jeg være helt sikker på at ho ikke tar de OM båndet skulle ryke... For de utfalla ho dreiv med, krevde sine muskler... Og ho har jo ryki x antall halsbånd når ho ser noe nedpå jordet... hehe...

    Så vi begynte når ho var fylt 13 mnd ;) De får jo ikke lov å begynne før de er ett år...

    Men de sa at Rottweilere var strie på dette, altså... De hadde hatt rottweilere som var der 8 ganger, og fått støt hver gang, så de måtte gi opp, og vente til neste år.. (Her kjører de bare kurs i juni og august). Kommer nok av at de har en sinnsykt sterk psyke...

    Og skal selvsagt si ifra om vi skal oppover ;) Da skal jeg legge inn en snusetur eller trening ;)

    Berit: Aha, da skjønner jeg :)

    SvarSlett
  23. Kan ikke fatte og brgripe hvordan du finner tid til alt du holder på med jeg, Nøve. Flittige som bare det oppi Dalom :-)

    Uff, det så ikke noe kjekt ut når Nalle fikk støt, men målet helliger midlet sies det. Så flinke dere er!

    Balder går bananas bare vi kjører forbi sau (da sitter han i bur og kan ikke se ut en gang!)Skulle visst tatt et sånt kurs vi også...

    SvarSlett
  24. Hei,apropos tegning/maling..! Ser at naturen og dyra er viktige både her og på motivene du har malt. Jeg tipper du har hatt oppdrag i kø, så nydelige bilder som du har gjort, så skjønner at du kan trenge å komme fra penslene en stund. Men ikke for alltid vel..?
    Med vennlig hilsen Sigrid

    SvarSlett
  25. Kjempefint innlegg Nøve om Aversjonskurset. Jeg grua meg på hele turen oppover. Tenkte at kan jeg være så slem mot Tuuli, men når jeg møtte han som hadde kurset, så ble jeg veldig beroliget. Han var jo så snill og god og veldig fin med hundene :)
    Vi tusla bare rolig inn til sauen. Og når Tuuli fikk summa seg. HAr jo aldri vært løs sammen med sau før. Så løp hun mot de og de to første støtene satt nok ikke båndet godt nok på, mye pels, men på det tredje så kjente hun det og kom pent og satte seg bak meg. Etter det var det ingen mer interesse for sauen. Veldig fint gjennomført i rolige omgivelser. Tuuli er akkurat som før nå. Blir spennende å se hvordan det går på hytta i helgen. Regner med vi kan gå rolig forbi sauene :)

    Angrer heller ikke på dette.

    Vi ses på kjerringtorget Nøve :)

    Takk for støvelkomplimang Gry Viola og Roxie :))

    SvarSlett
  26. Cec, noen er tydeligvis striere enn andre, og når de i tilegg har størrelsen..Det er neimem ikke å spøke med! Bra dere fullførte, syns jeg. Det er ingen garanti for at dette vil hjelpe i evig tid, men en har iallefall prøvd å unngå en tragedie!

    Vi gikk på vegen imellom to sauebeiter idag. Nalle bjeffa ikke engang, bare loffa likegyldig forbi dem :o)

    Sigrid, hyggelig du stakk innom! Jeg ble så betatt av tegningene dine. Jeg fikk nesten lyst til å male litt igjen ;o)

    SvarSlett
  27. Nemmen så godt å høre Nøve, at det gribbla litt i hånda:o)))
    For jeg er enig med Sigrun...håper jo på at lysta vil komme tilbake en dag:o)
    Klem fra meg, Berit:o)))

    SvarSlett
  28. Ja nå er det hvertfall overstått og det er dere nok glad for.Bor en i saueland så er det jo ett tema som en må ta stilling til(om en ferdes i utmark)Min forrige hund ble ble skremt av ei stor søye med 2 høstlam som unghund hun la på sprang etter han(han hadde vist litt interesse for sau)Og styrte unna sau i ettertid,så jeg var rett og slett bare heldig som traff på denne tøffe"dinosuen":)..God helg dere:-)

    SvarSlett
  29. Så deilig det må være å kunne føle seg trygg på at Nalle oppfører seg pent heretter :-)

    Jeg syns det var veldig kjekt å få lese hvordan dette egentlig forgikk. Og av kommentarene så ser jeg nok en gang at jeg er litt "ansleis" At du var tøff som prøvde dette, var nemlig ikke noe som slo meg en gang, i denne forbindelsen vel og merke ;-) En helt annen tanke (og den var visst Christian inne på også) har de noe sånt for elg og rådyr også? Da møter jeg opp med mine!! :-)))

    SvarSlett
  30. Takk for at du titta innom heimesida vår att! Ååå, denne bloggen din er berre så flott, og bileta er verkeleg fantastiske! Det spørst om eg ikkje må gå for denne typen blogg for Amira også -eg kjenner den godt frå jobbsamanheng (3 vise kvinner) og den er lettvint å oppdatere. Men ein kan vel ikkje lage eit bildearkiv her..?

    Desse lapphundane er så gromme at eg trur eg må reise på "studietur" med det første...

    Ønskjer deg og dine ein aktiv haust i mykje fint vèr!

    SvarSlett
  31. Tove, jeg forklarte ganske nøyaktig hvordan dette foregikk, for jeg hadde nesten trudd det var verre.. På den måten dette var lagt opp, så rolig, kontrollert, men så naturlig som mulig, var det en fin måte for hundene å lære på. Selve støtet varte knapt ett sekund - det er ikke tortur. De blir jo ikke strømma i kne til de gir seg! Men de 'velger selv' om de vil ha ett støt eller to til...

    Dette var nok den eneste måten for Nalle å lære på, men det passer ikke nødvendigvis til alle. Jeg skulle forresten gjerne brukt samme metode på grevling og gressklippere...

    Merete, jeg 'fant' deg pga den vakre eurasieren Amira. Lappejentas kennel har ei eurasier-tispe - det var den første jeg så av rasen. Flott hund! Har jo mye til felles med lappisen :o)
    Og du, bildene i bloggen blir lagra i Picasa, så de kan man 'ta fram' når man vil ;o)

    SvarSlett
  32. Så bra å lese om! Jeg har tenkt mye på dette med sauekurs, omgitt som vi er av sauer på hytta. Har ikke kommet meg så langt ennå,- har vært skeptisk, men etter det du skriver, så kjenner jeg meg tryggere på at det nok er lurt.

    SvarSlett
  33. Husker vi var inne på dette med aversjonskurs - bra gjennomført.

    SvarSlett
  34. Bra gjennomført! :)
    Synes det er flott du gjorde det. Da blir det liksom litt tryggere hvis man skulle glippe båndet, eller komme over sau i perioden det ikke er båndtvang.

    SvarSlett