torsdag 6. mai 2010

En liten blodspor-test..

Vi var på jobb i dyrebutikken idag. Heldigvis var gode “gamle” VesleGommo sånn noenlunde frisk igjen, så ho kunne gå en tur med Nalle midt på dagen. Likevel blei det nok litt vel mange timer i bilen, før vi stressa avgårde for å møte Arne fra viltnemda. Han hadde lagt spor kvelden før, ca 600m langt og brukt ca 3dl blod – det er vel det som er kravet for en ettersøkshund…spor 002 Nalle var igrunn ganske så uinteressert i hele sporet. Han satte igang, og gikk omtrent en halvmeter til sides for blodsporet – det var ganske naturlig iogmed den sterke vinden. Men han mista sporet gang på gang, og tok det ikke så nøye. Jeg syns det var veldig vanskelig når jeg ikke visste hvor sporet gikk! Arne viste oss retningen flere ganger. Vi fant fram tilslutt, men det lå ingen belønning ved sporslutt – så Nalle vimsa videre etter mere spor…
Vi får bare fortsette å trene enkle spor, for å holde Nalles interesse oppe, eller skal jeg si vekke den igjen?? I fjor var han jo sååå ivrig, han ulte når han såg sporselen sin! Jeg har aldri sett ham så tafatt som ikveld, men han hadde en dårlig oppladning også – trøsta Arne med. Vi burde gått en tur først, slik at’n hadde avreagert og summa seg litt før jobben. Vi skal få utlevert blod, så det blir om å gjøre å gå mest mulig blodspor i tida som kommer. Arne brukte ei brusflaske der han stakk ett par hull i korken, da drypper blodet jevnt. Enkelt og greit. I morgo skal Kango til skogs med resten av gjengen, og neste uke kan kanskje Berit og jeg legge spor for hverandre. Detta skal bli moro!
Jeg fant ei interessant hjemmeside her hvis noen er nysgjerrige på mer om ettersøkstrening ;o)
søndag 039
Det blir jobb på meg imorgo (torsdag) likevel, men deretter håper jeg alt ligger vel til rette for en Sørlandstur. Og over helga kommer Tussi!
:o)

13 kommentarer:

  1. Vi har alle dårlig dager og dager vi ikke orker å gjøre noe. Sånn er det med hundene også. Så Nalle kommer nok sterkere tilbake. :)

    Så det ble hektisk for deg i dag og mye kjøring. Så KJØR FORSIKTIG!!!

    SvarSlett
  2. N'Arne har nok rett - ikke den perfekte oppladningen å ligge i bilen og dorske seg til:o) Dette er jeg sikker på at Nalle liker Nøve, så han hadde nok bare ikke dagen sin. Jeg synes dere er kjempeheldige som har en såpass oppegående gruppe mennesker som trener dere jevnt og trutt. Heldiggriser:o))))

    Gleder meg til å se dere i kveld. Kjør fint:o))

    SvarSlett
  3. Jeg synes dere er kjempeflinke, jeg! Det jeg synes er rart, er at han skulle gå et sååå langt spor. For det var det virkelig.
    Hvis du kanskje ble litt usikker, smittet nok det litt over på Nalle, også. Nalle KAN nemlig gå spor, han.

    Gjør som du sier, tren kortere spor noen ganger, og øk vanskelighetsgraden (vinkler, underlag feks) gradvis.
    Jeg lurer litt på hvorfor det ikke lå en skank i slutten av sporet? En som skulle lekes med og ha det moro med? Denne gangen hadde det kanskje vært viktig, i og med at Nalle plundra litt. Da hadde han jo hatt gode assosiasjoner den neste gang han skulle gått spor.
    Du er heldig som har Berit og Kango. Dere blir nok en fin inspirasjon for hverandre.

    Men disse gutta kan det jo, Nøve. Så bare jobb på. Det går opp og ned noen ganger. Det gjør det for meg og mine, også.

    Kos deg veldig i helga. Jeg skjønner at dere kommer til å kose dere noe durabli.
    Koselig at Tussi kommer til dere også.

    Kjør forsiktig og god helg fra meg.

    SvarSlett
  4. Jeg ville enda ha trent mye,mye enklere. Du skal jo ikke opp til godkjenning før til høsten? Så du har god tid,ingen vits i å stresse med så lange og gamle.
    Jeg ville gått tilbake en del og heller gått (feks) 6-timersspor en stund fremover - istede for 15-20-24timers gamle spor (kan selvfølgelig variere her - både pluss og minus på timene-,men kanksje ha største andel av sporene på 6timer). Selv om hunden kan å gå spor,så er det ikke dermed sakt at du kan sette den på en 20timers gammelt spor og forvente at den går ifra A til B uten 0 problemer.

    Jeg ville ha gått litt 6-timersspor på forskjellig underlag. Trent 6-timersvinkler. 6-timers overganger (overgang ifra feks åker til skog...eller fra skog til myr osv). Når man da feks trener på vinkler,så kan man legge mer enn bare 4 vinkler. Skal du gå et spor som er 300meter,så klarer du å putte iallefall 8-10 vinkler inn i der. Da får du å se litt mer sammenheng i det,enn når man kun går 4 vinkler.
    Også trene i forskjellig vær! veldig viktig! Husk å trene på "avhoppene" du skal ha også...
    Og når du ser at hunden er tygg på det den gjør,så kan du doble tiden og begynne på 12-timersspor,12-timers vinkeltrening osv.

    Det er ekstremt viktig å holde motivasjonen til hunden ved like! Her har jeg plagdes litt med Arwen,så vet at motivasjon må være tilstede for at det skal funke! Og blir det for vanskelig,så kan motivasjonen dale. For å holde motivasjon oppe,så er belønning viktig! Varier hva du har som belønning i sporslutt. Det skal ALLTID være belønning ved sporslutt,så at Arne ikke hadde lagt igjen belønning til Nalle,var litt dårlig gjort...spesielt etter et så langt og krevende spor. Det Nalle lærte var at etter å ha jobbet så mye med noe så vanskelig,så var det ikke mye å hente...dermed vil også motivasjonen bli dårlig = egentlig ingen god opplevelse for hunden. Kanskje var ikke Nalle like ivrig i dag fordi de sporene han har gått den siste tiden har vært for vanskelig?? Tenk litt på de sporene dere har gått...

    Jeg anbefaler deg at ved neste spor så lar du det ligge en plass mellom 2-4timer,og ikke lengre enn 100meter + en KJEMPEBELØNNING i slutten. Tror du kan legge 2 slike lette spor,og ta de ganske rett etter hverandre. Da vil han huske på at dette var kjempekult,og når dere er ferdig med sporet så kan han legges i buret for å "tenke over" hva han har gjort. Jeg kan GARANTERE deg at neste spor du går etter det,så vil du se at motivasjonen har økt ;)

    Ellers så fikk jeg anbefalt av min sportrener å ikke legge mer enn 2 - max 3 - spor i uka for nettop å holde motivasjon og interessen oppe. De kan fort gå lei hvis det blir for mye.

    Ja,som belønning så er det jo veldig greit at det er en skank i slutten - for å markere at sporet er slutt og for å leke med hvis hunden liker det. Ellers så bruker jeg "råfôr" i slutten av sporet - for Det elsker Steija! Du kan også kjøpe sånne små kattmatbokser med lokk på. Greit å legge igjen (det blir ikke spist av andre dyr),og hundene liker det. Har ikke selv prøvd kattmat,men det var et tips jeg fikk. Liker hundern råfôr,så kan det være greit å legge det også i en liten boks som du bare vipper lokket av når dere har kommet frem til sporslutt. Er lett av rev, grevling e.l. er å spiser opp hvis maten ligger synlig frem. Også husk å knyt fast skanken i et tre,slik at ikke overnevnte dyr stikker av med den ;) Ellers så funker jo også kong,pipedyr eller andre leker som hunden liker som belønning ;)

    Puh...håper dette hjelper deg litt videre på blodspor-veien :) Kjempespennende å følge andre med lapphund som går blodspor! :D

    SvarSlett
  5. Ja,to ting til ;p
    Jeg bruker Imsdalsflaske (0,7liter) når jeg legger spor. De har en sånn kjempesnedig kork som du kan regulere hvor mye blod som kommer ut. Veldig enkelt og greit!

    Og,som nevnt på ditt forje innlegg...blod er mye billigere å kjøpe på slakteriet enn i butikken. Her får vi 2liter for 50kr. Kjempekjekt å fryse ned på halvlitersflaske.

    Sånn..da skal jeg gi meg ;)

    SvarSlett
  6. Ja dårlige dager har vel alle..jeg har ikke peiling på spor, men jeg syntes det hørtest vanskeligt ut det dere dreiv med...Takke meg til godbitsøk i stua jeg..

    SvarSlett
  7. Takk for trøst og gode råd :o)
    Dette var sikkert ment som en slags test fra leder'n, på hvor i landet bikkja lå. Jeg har lest endel om sportrening, og vi har prøvd oss noen ganger før, så jeg vet at Nalle kan bedre hvis han vil :o)

    Eva, jeg så det du skrev om blod. Her har ikke slakteriet utsalg, men viltnemnda får nok blod derfra. Derfor er det kanskje en ide å kontakte viltnemnd hvis det er noen flere vil prøve seg på spor?
    I en av de siste Lappestikka sto det om bror til Nalle (og på NLK's hjemmeside). Han ble godkjent som ettersøkshund i fjor :o)
    Lappene kan - hvis de vil!

    SvarSlett
  8. En annen ting, blodspor lukter mer til eldre de blir. Ferske blodspor er vanskeligere, ifølge'n Arne?!? Kommer selvfølgelig an på vær, men dog...

    SvarSlett
  9. Her var det mange gode råd til deg og Nalle, Nøve...Husk at det er du som kjenner Nalle best!! At han kan, er det jo ingen tvil om. Må bare kommentere det nederste bildet av Nalle...det er bare kjempe-nyyydelig..sukk...

    Kos deg masse i dagene som kommer framover - vet dere får det hel-max!!

    Klem fra meg og labbetussene :-)

    SvarSlett
  10. Det går litt opp og ned i livet, Nalle kommer sterkt tilbake neste gang det er jeg sikker på :)) Så blir det gode pølser til ham også.

    Kjør forsiktig så snakkes vi i morgen :-)

    SvarSlett
  11. Dette var virkelig interessant å lese! Om dette skulle bli en aktivitet for oss, har vi noen å søke råd hos!

    SvarSlett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  13. Det hørtes ut som et vanskelig spor! Jeg synes Nalle var flink, jeg - som gjennomførte! Dixie hadde sikkert funnet en annen lukt som var myyye bedre underveis... ;) Også går det nok enda bedre en annen gang, hvis det er en god belønning i enden av sporet! :D

    Jeg var inne og kikket litt på den linken, men jeg skal lese mer en annen dag!

    God tur til Marnardal! Gleder meg til å høre om treffet når dere kommer hjem igjen! :D

    SvarSlett