mandag 3. mai 2010

Kom Mai du skjønne!

2.mai ble en begivenhetsrik dag.

søndag 053 På Bergheim spratt små, lysegrønne museører fram på bjørka. Vesle Mari og bestemor kom og for å hilse på Nalle, mens bestefar dreiv på med våronna utpå jordet. søndag 024Mens Berit og Kango gikk skitur på nysnø! – gikk Nalle vårens første blodspor over blomstrende tysbast og blåveis…søndag 007 Blodsporet la jeg kvelden før. Jeg hengte opp klesklyper etter alle kunstens regler – trodde jeg gjorde en god jobb, og jeg bandt fast klauven i enden av sporet, slik at ingen luringer skulle kunne stikke av med “premien” i løpet av natta.spor 006 Sporet var ca 15 timer gammelt. Det gikk opp en skogsveg, før det svingte av vegen og rett opp ei skråning, en liten sving oppi bakken før det fulgte en bekk ned igjen. Over bekken, fulgte så skogsvegen bortover før det kryssa en grusveg – og rett opp en bakke og under ei lita gran – DER lå klauven. Trodde det skulle være greit, men det blei ikke så greit. Det var for langt mellom klesklypene, og jeg huska feil. Typisk nybegynner feil, som jeg ihvertfall ikke skulle gjøre…

Jeg måtte jobbe litt med Nalle da jeg skjønte han var i ferd med å gi opp. Heldigvis fikk jeg øye på ei blafrende plastremse (gudskjelov at jeg hadde festa det i klesklypene!), og med ett var vi i gang igjen. Nalle ble sikker i sin sak, og da ble det fryktelig moro!

Jeg tør ikke tippe hvor langt sporet var, men vi dreiv på i 25min med det ene sporet. Det første sporet vi gikk, var kortere og i lettere terreng (men jeg surra det til litt der også..) Gleder meg til onsdag, for da skal vi i skogen med de/den som holder ettersøkskurset.

søndag 062Dette bildet er tatt hjemmefra. Se over på andre sida av dalen, oppi “dumpa” liksom, oppi der bor Wilma. Vi tok en biltur for å hilse på henne og Monica idag :o)søndag 046Wilma har ei katte, fire høner og mange kyr :o)  Og MASSE plass å boltre seg på!   (Bare man har vett til å passe seg for strømgjerdet, og det har Wilma – Nalle har heldigvis flaks ;)

søndag 048Kyrne gikk (fornærma over å bli forstyrra?) da Monica prøvde å lokke.. søndag 049

Vi gikk en utrolig spennende sti – stupbratt – det er bare ikke mulig å vise på ett bilde, hvor bratt det egentlig er i alle retninger!! Tenk at denne stien blei brukt, kanskje dagligdags, i gamle dager!søndag 028

søndag 031

søndag 032

Vestlandsgeita Monica føler seg nok heime her!

søndag 036

Wilma & Nalle har virkelig finni tonen..og ei deilig snøfonn å rulle og gni seg i!søndag 044 

Bjørn har drivi på med snekkerbua i hele dag. Jeg fikk klint på litt Visir… og bestemt at jeg ville ha køyesenger i bua, så her blir det sengeplass til fire!  ;o)søndag 059

- Og så var det Nils og Gerda som stoppa og slo av en prat i kveld, før de fortsatte videre på vårens første sykkeltur :o)søndag 051 

Takk for idag.

Ønsker dere alle ei fin og vårlig uke!

17 kommentarer:

  1. hvor får man egentlig tak i blod til å legge blodspor med....? :) jeg går bare å venter og venter på at hundeklubben her skal starte blodspor-kurs, det ser morsomt ut! tror Nadira hadde likt det, hun som har nesen plantet i bakken alltid :)
    herlige vår-bilder!!

    SvarSlett
  2. Vi kjøper vanlig blod i matbutikken! Frossent, i halv-litersbokser. Matblod, står det. Blir jo brukt til blodklubb og sånn... Jeg pleier å få kompliment når jeg kjøper blod; så flink husmor, liksom...

    Ta kontakt med jeger og fiskerforening, det er stort sett dem som arrangerer ettersøkskurs ;o)

    SvarSlett
  3. Aha... Takk! :)

    Hundeklubben skal ha sporkurs en eller annen gang i løpet av året, de vet bare ikke helt når det blir :) Så da slenger vi oss nok på!

    SvarSlett
  4. Så spennende helg dere har hatt!!!
    Flotte tur, blodspor og tilogmed smørt på litt visir inne i snekkerbua:o)))

    Det var litt av en utfordring du ga Nalle-mann og deg selv:o) Så bra at du så klesklypa tilslutt.

    Der var så mange fine bilder som jeg må se omigjen. Det skaret der har jeg altid lurt på... hva finnes bak der? Så Wilma bor der, nydelig plass!!!

    SvarSlett
  5. Kjempe flotte bilder! Nalle koser seg nok når han fikk reise på besøk til Wilma!
    Så flink han er til å gå blodspor!

    Kjempe fin hytta blir som Bjørn lager. Flotteste køysenger jeg har sett!!!!
    Ha en fin uke! God tur til Marnadal når dere drar dit på torsdag/fredag.

    SvarSlett
  6. Det var kjempekoselig å få være med dere 2. mai:o) Så fine bilder og korte, greie beskrivelser, så har jeg jo virkelig vært med.

    Flink Nøve, lagt blodspor alt. Jeg har gjort det MANGE ganger, trodd jeg kunne sporet..... På kurs lærte jeg dette: "Stol på bikkja"!!! Veldig sant!

    Det så superfint ut der hvor Wilma bor (Milli lurer på om hun skal bli litt sjalu;o). Har du fått skikkelig konkurranse på fjellgeitfronten?;o)

    Den bua gleder jeg meg innmari til å sove i:o))) Den blir jo bare fantastisk fin. Ola så på de forrige bildene, og ble imponert han også.

    Sees snart nå Nøve:o)

    SvarSlett
  7. Det er så kjekt å få "bli med" dere en hel dag! Det skjer jo så mye hos dere! :) Skulle jeg gjort det samme hadde det nok blitt veeeldig kjedelig... ;)

    Dixie hadde nok også likt å gå spor, for snusing er nok det hun liker aller best i hele verden (og å leke med andre hunder, da ;). Men blodspor blir det sannsynligvis ikke, for jeg er litt pysete med blod... ;) Men kanskje vi må prøve en annen sort spor en gang? :) Det ser i hvert fall veldig gøy ut! :D

    SvarSlett
  8. Ang blodspor: Idag gikk Kango det sporet jeg la for ca 20 timer siden. Det gikk greitt til å begynne med (på grasmark), men så la jeg det liksom i grøfta på en vei, og da ble det vanskelig. Tror egentlig han mista sporet, men han fant det igjen i enden av veien. Og han kom i mål- men det spørs om ikke mor var litt hjelpsom på enkelte punkt... Det blir spennende å se hvordan det går når proffene har lagt sporet. Du må melde fra hvordan det går onsdag Ellers er vi åpne for snusetur når som helst etter kl 16.30 i morgo !Hvis dere kommer hit, kan vi feks gå Haugaplassrunden (1,5 t). Eller vi kan komme til Nes -det får blir som Nalle ønsker !

    SvarSlett
  9. Du verden, du er aktiv. Nalle er heldig som har en mamma som deg. Det er derfor han er så rolig og tålmodig også. Det skjer alltid noe hos dere. Charlie er veldig misunnelig på Nalle.

    Den stien så jo ikke ut som noe sti, så den hadde nok jeg droppet. Høyder og klatring....hm...ikke noe for meg, nei. :)))

    Den gjestehytta blir kjempekoselig. Tror jeg må få med noen i familien på tur i sommer. Der må det jo bli flott å overnatte. :))))

    SvarSlett
  10. Takk for besøket :-) Me håpa de kjem snart att så me kan gå heilt på toppen av deihøgd :-))

    SvarSlett
  11. Ville, det heter faktisk Skaret oppi der, og det er så fint der! En kjempefoss dundrer nedi juvet og krokete furuer klamrer seg fast.. Trolsk!

    Gry Viola, du kan skryte, du! Takk takk. Syns det er innmari synd at dere ikke kommer til Marnadal :o(

    Gry, du hadde stortrivdes oppi Skaret med husdyr og masse luft rundt deg - og ingen innpåslitne turister.. Gled deg til du får hilse på Wilma. Jeg tenker på Kaisa og deg stadig vekk... Jeg LIKER svensk lapphund!!!

    Tina, dere burde absolutt prøve å gå spor - ta ett kurs i sommerferien! Det blir godt for deg, tenker jeg, med en lang lang skoleferie nå. Da må du jo finne på noe ;o)

    Berit, jeg er veldig spent på hvor vanskelig vi skal gjøre dette for oss sjøl og bikkja. Derfor blir det innmari spennende å få "fasiten" på onsdag - referat kommer ;o) Melder om ev. tur... Må kanskje på ett møte i morgo efta.
    Grrrr.

    Nina, jeg gjør bare ting jeg har lyst til...ikke husarbeid eller andre fornuftige ting. Utrolig hva man rekker når det er lystbetont ;o) Ja, tenk om jeg fikk lokka deg til Bergheim i sommer!!!

    Monica - me kjem att! Bra vi sparte den toppen! Gleder meg veldig, vi sees!

    SvarSlett
  12. Ja det var litt av en dag..Så gøy at dere koser dere med sportreningen..Nalle blir nok kjempe flink med den innsatsen du legger i han nå!

    Kjempe koseligt at dere har blitt kjent med Wilma og kan gå flotte turer sammen..i samme tempo og..Hehe!!

    Gleder oss til å treffe dere til helgen!! Skal du stille Nalle?

    SvarSlett
  13. Nøve: Nå ble jeg så glad på Kaisas vegne:o) Du hadde likt henne skjønner du. Stri og sta og med en STOR personlighet, og de hun var glad i, ja de ELSKET hun uten forbehold. En mye mer krevende hund enn lille Milli-mor, men jeg har mange ganger tenkt at det skapte veldig spesielle bånd mellom henne og meg (og nå får jeg tårer i øynene....).

    SvarSlett
  14. Å Gry,da, skjønner at du blir sentimental av gode,gamle minner.. Wilma virker så føyelig og glad, men går helst sine egne veier (Monica nevnte sjøl innkallingen - hehe) De har beynt på kurs hos Hilde nå :o)

    Marianne, nå går ikke dagene fort nok.. Glemte helt bort å melde på Nalle, men det er like greit. Vi skal heie på dere andre!

    SvarSlett
  15. Inntil jeg treffer den svenske dronningen, så kan du gi henne en knuseklem fra meg. Jeg kommer til å elske henne!!!!

    SvarSlett
  16. Å, så fin en dag! Flotte bilder av vakre omgivelser. Det er sikkert gøy å trene spor!

    SvarSlett
  17. Ser ut som en flott vår hos Dere:)

    Morsomt å se at andre også har begynt med blodspor med lapphunden sin! Vi gikk kurs for noen uker siden,og er godt i gang med treningen! Steija eeeeelsker det!

    Ang.blod så anbefaler jeg heller å gå til et slakteri å kjøpe. Der får du myyyyye mere blod for mindre penger (gjør iallefall det her. 2liter med blod for 50kr). Jeg fryser også blodet ned i halvlitersflasker. Når jeg skal bruke det, tar det opp og setter det i varmt vann bare et par timer før jeg skal gå sporet.

    Gleder meg til å følge treningene deres videre - i bloggen :)

    SvarSlett