søndag 13. desember 2020

Noe helgjort og noe halvgjort

Så var det lørdag, og det 12. innlegget denne måneden 
- og dermed halvveis til julaften.


Det har ikke skjedd store sprell, men vi har ihvertfall fått snø, og det er da noe!
Det blir så lyst og trivelig, sjøl om sola er borte i dalen.
Snart snur det, og da blir vel alt bra.


Jeg måtte opp til Nesbyen for å hente i pakke på posten, og etterpå gikk vi en tur opp på museumet. Det er så koselig å gå der.


Det blei tid til litt vindus-shopping i den gamle krambua 😍
Museumet er stengt, men det er tillat å gå og rusle på området.



Det var fotspor i snøen, men det var egentlig veldig lite snø i skogen og vi hadde ingen problem med å ta oss fram.



Det er litt spesielt med en revefarm på museum, tror jeg, men pelsdyr-oppdrett var ei veldig stor næring i Hallingdal en gang i tida, og den passer jo best på museum!
 Jeg ser fram til at denne formen for dyreplageri - som er totalt meningsløs - blir forbudt for all tid. 



Rundt 1850 var det opp til 16 møller, sagbruk og stamper av ulike slag langs elva. Her var det tømmerfløtning, der tømmeret ble ført ned de ville fossene, ned til Hallingdalselva og videre nedover mot Drammensdistriktet. I 1913 sto den første kraftstasjonen ferdig.

Dessuten var Rukkedøla ett svært attraktivt område for flere av de mest kjente nasjonalromantiske malerne.



Det er fint å fortsette turen videre nedover, sjøl utenfor museumsområde.
Nå var stien pynta etter alle kunstens regler, men det er kanskje aller vakrest her om våren i snøsmeltinga når bjørkene står lysegrønne...


Den kunstferdige merra "Mislykka" hadde fått bjeller på.



Det kom røyk fra pipa på den vesle stua på Havasgard. 
Ei dame jeg møtte, fortalte at det var vikar-presten som skulle bu der i jula.


Hele Gamle-Nes er virkelig flott, og julestemningen steg så smått.
Det er virkelig en fin rundtur for to og firbeinte.

🐾🐾🐾

Den røde tråden i desember, ser ut til å bli trikse-trening.
Det vart bare slik, ettersom det ikke har blitt noen skikkelige turer, derimot har det blitt mye innetid på kveldene fordi jeg har jobba ganske mye.
I desember har jeg dessuten fått dobbelt så mange GB av Telia - til samme pris som før! Så nå har jeg mer enn nok GB + bedre hastighet enn før - så jeg kan blogge hver dag, samt tråle internettet etter trikse-tips.
Her har jeg finni masse inspirasjon f.eks...


Tassen er en småstressa fyr, og må jobbe med seg sjøl for å klare å ligge stille.  Han er så treningsvillig at han tripper!
Tølle er ett matvrak og kan gjøre alt for en godbit, og han er utrolig lettlært.
"Labbene i kors" var ingen problem for den karen.
Nå skal jeg ikke påstå at øvelsen SITTER, det må trenes mer på forskjellige steder og i forskjellige omgivelser. Men han er virkelig en talentfull skrue.



Han kan allerede PANG-SPILL DØD, derfor vart det viktig å holde tunga rett i munnen når han skulle lære å legge seg og RULLE RUNDT
Han overraska igjen, og ruller rundt som bare det, han 😅



Men å sitte pent med nisselue på - det blir nok en større utfordring
😄

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar