søndag 20. august 2023

Hit og dit

Sist vi var på Orrebu, sto myra full av moltekart -


som Tølle og Findus åt av hjertens lyst...


Jeg hadde egentlig reist opp dit for å male stueveggene, og det var jo ganske fort gjort.
 Jeg hadde kjøpt en liter, og det ble nesten nok - men det rakk ikke helt rundt 😅

Det så faktisk ut til at regnet skulle holde seg unna, så da ble det tid til Stolpejakt igjen.
Første stopp ble Ørneberget!

 
Da vi fortsatte videre mot Stien til Nordbyhagen,  ble vi innhenta av ei real regnskur.


Vi søkte ly under ei diger lurvegran, men skjønte etterhvert at det var nytteløst.
Vi vart klissvåte uansett.


Vi fant stien og to stolper før vi snudde og gikk tilbake til bilen.
Det var forresten en fin sti, som vi kan gå en annen gang, sjøl om det ikke er stolper der.


Jeg kjørte ned til Hedalen Stavkirke, scanna stolpen der og gikk noen runder rundt kirka - 
og ba til høgere makter om bedre vær...


Det var faktisk utevær da vi kom tilbake til Orrebu 😎🍷


Det ble kveld og ro i heimen.


Og neste morgen skinte sola!!!


Det var selvfølgelig uvisst hvor lenge finværet ville vare, men jeg bestemte meg for å gå en tur innover Dekarveien på Teinvassåsen.
Jeg har nemlig tenkt jeg skal gå ALLE veiene på Teinvassåsen 😅


Vi gikk veien til endes, og endte på en liten høyde med litt utsikt mot Damtjern 


Derfra gikk vi tilbake og opp til ei hytte like ved. 
På den toppen sto det benker, og det var faktisk utsikt mot Muggedalen!
Jeg tok meg tid til å studere kartet, og fant ut at jeg kunne gå skauleis og komme innpå Tomasvoll-veien


Men før vi kom så langt, fant vi enda en benk 😆


Fint sted! Og det så ut til at hyttefolka på den andre siden av vannet hadde en fin badeplass


Vi sikta oss inn mot det høgeste punket, og igjen fikk vi fin utsikt ned i Muggedalen.
Verden er ganske liten, egentlig 😍


Det var en bitteliten "varde" på toppen, 984 moh


Derfra gikk vi nedover og rett på veien, og da var det bare å skynde seg tilbake.


Det kom selvfølgelig ei regnskur, men vi tørka opp igjen.
Og så ble det ett nytt gruppebilde på Vassfarvegens høgeste punkt 😊


Denne runden ble på en 6-7 km - og det er mange flere veger å ta av i dette området,
som passer å ta på en dag med ustabilt sommervær 


Da vi kom tilbake til Orrebu, ble det en sånn perfekt sen-sommerkveld


Multene var varme og blaute, og da altså....da smaker det utrolig godt med en munnfull!


De største bæra er ekstra fristende!


Den aller største ble Findus sin 💖


Det var trist å måtte reise heim, men jeg jeg var fornøyd med at jeg fikk malt ett strøk på gardinbrett og dørkarmer også. Da ble det ikke så gæli med den mørke beisen likevel 😅


Noen dager seinere var vi på farten igjen. 
Jeg skulle egentlig bare til Gol for å kjøpe inn fõr til høner og kaniner - men så tok vi tok en omvei heim. 


Den gamle Mester på Søråsen, blir regna for å være det største treet i Hallingdal. Det må minst tre voksne karer til for å nå rundt furua


Jeg skreiv meg muligens inn i gjesteboka her for 30 (40!) år siden, men gjorde det uansett denne gangen for å være sikker 😅


Så vart det en stopp for å ta en cache .


- deretter rett over vegen - 


- og opp på Kyrkja igjen.
Cachen som var her sist vi var her, da jeg ikke hadde penn, var arkivert nå 😅
- men utsikten var den samme,
og utbyggings-spøkelset har dessverre kommet enda nærmere




Hadde det ikke vært for de mørke skyene som nærma seg fort, hadde vi nok gått en tur her.
Men jeg begynte "allerede" da å bli dritlei regn


Det vrimler av seterveger over åsen mot Valdres. Jeg tok "snarvegen" forbi Skrikarvollen, og tok en stopp ved Høleravatnet - for da skinte sola igjen!


Dagens siste stopp, blei på Orrebu.
Da fikk hundene strekke litt på beina igjen. De elsker å ta en racer-runde utpå myra.


Akkurat som i går.
Men da var multene borte, og røsslyngen sto i blomst.


Tassen hadde det ikke så innmari travelt, men han var jo med 😍


Han vart med på en liten fjelltur også.


HØGDEFJELL


Det var bare såvidt vi tok oss tid til å beundre utsikten ned på Strøen.


Hadde det ikke blåst såpass på toppen,  så hadde vel skyene deisa ned over oss!


Vi rakk akkurat tilbake til bilen før den skura kom 😊


Hundene fikk kveldsmaten servert inne, mens jeg koste meg ute med rømmegrøt
Noen privilegier skal en matmor ha, altså 😆

2 kommentarer:

  1. Det var voldsomt til kos dere har holdt på med i det siste da! Hytta så ut til å ha blitt skikkelig flott, nå kan Bjørn nyte hyttetilværelsen utover høsten. Tipper vi får en skikkelig dose kos i uka som kommer, i dag var det jo en skikkelig trivelig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig med litt forandring. Vi fikk ett kjempefint hjørneskap, og da ble jeg nødt til å friske opp omgivelsene, skjønner du 😅 Jeg har ikke opplevd så skrekkelig mye. De første bildene her er noen uker gamle, men jeg har ikke hatt tid til å legge dem ut før.
      Nå var jeg nesten ajour…

      Slett