torsdag 24. august 2023

Nastadborgen

Jeg har kjørt forbi Eggedals største hemmelighet noen ganger,
 og synet av den merkelige borgen har selvfølgelig pirra nysgjerrigheten min.
Så da Lillian spurte om jeg ville være med på omvisning i borgen, sa jeg ja med det samme.

Det var en våt og grå søndag. 


Tåka lå tjukk over Haglebu, men da jeg nærma meg Eggedal var det nesten så sola titta fram


Bilene måtte parkeres nede ved Borgplassen. Jeg hadde det som vanlig litt travelt, så jeg småløp over brua og oppover veien, og nådde igjen resten av følget utenfor borgen.


Nastadåsen har gitt borgen det velklingende navnet, tradisjon tro
Borgen er en gjenskapning av borg og slotts-kulturen fra det 12. til det 18. århundrede, og byr på en reise i europeisk historie, arkitektur, kunst og stilarter. Borgen er bygget opp av ingeniør Svein Yngvar Dynge, men Fredrik IV regnes som Nastadborgen historiske grunnlegger.


Vi var igrunn heldige som tok turen så seint i sesongen, siden det resulterte i at vi ble guida av selveste byggherren, Svein den Steingale.


Han fortalte med stor iver om byggingen av borgen, fra den første stein ble lagt for 25 år siden og fram til idag, Omvisningen som skulle ta en time - tok nærmere to timer.

Antikviteter fra nær sagt hele verden, fyller borgen og viser de forskjellige tidsepokene.

bildet er funnet på nett

Vi ble tatt med inn og vist rundt i flere rom, men ble bedt om å ikke ta bilder inne. Han fortalte entusiastisk om bakgrunn og historien omkring både malerier og porselen, men helhetsinntrykket ble likevel ikke det helt store - selv om antikvitetene var imponerende og ekte nok. 
Kulissene er jo falske. Men for de som er lidenskapelig interessert i europeisk storhets-historie, arkitektur - eller vil holde selskap i Borghallen 
- de kan garantert få en bedre opplevelse enn jeg fikk 😉


Da omvisningen var over, og herr og fru Dynge tusla inn til sitt igjen,
var jeg fornøyd med besøket og glad jeg kunne reise hjem til mitt ringe hjem.

 
Noen bilder fra Borghallen som er funnet på nettet.


Middelalderbroen var en tro kopi av en eller annen arkitektonisk skatt, og hele eiendommen, som nå er en stiftelse, har store planer om utvidelse. 
Kanskje det frister med ett besøk igjen om noen år.


Takk for en trivelig og anderledes søndag, Lillian og co!

2 kommentarer:

  1. Så trivelig at du ville være med oss på tur. Tenk en middelalderborg uten en eneste rustning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen ridder, ingen rustning. Det var jo litt moro likevel!

      Slett