fredag 25. august 2023

Soppfarging

Noen ganger må jeg bare gå tur ett anna sted enn hjemme på Bergheim, og her om dagen havna vi i Nesbyen. Hundene skulle få litt nytt å snuse på, og jeg skulle sjekke en cache som trengte vedlikehold.

Det var oppholdsvær, men fryktelig vått i skogen. Hadde det ikke vært for Stolpene, hadde jeg garantert ikke fullført Bygdeborg-runden, men da hadde jeg heller ikke finni slørsopper.

 Skogen bugner av sopp og bæsjeposer ble fylt med forskjellige slørsopper. Jeg er ikke dreven nok til å skille de forskjellige slørsoppene fra hverandre, men da vi kom heim, sorterte jeg hattene og plukka ut de med mest rødfarge.

Jeg hadde fått låne ei bok av Lillian i fjor, og nå kom den til nytte😃

Når man skal gjøre ting man aldri hadde gjort før, er det greit å lese seg opp først. 

Jeg fant ett kvitt nøste, jeg tror det var blanding av sau og angora, lagde ei hespe, knytta det opp og ga det ett "oppkok" i alun-gryta. Sopphattene ble "kokt" ut i ei anna gryte. Deretter ble soppene bytta ut med garn, og fargesuppa "kokte" videre en times tid.


Garnet fikk ligge og avkjøle seg i suppa over natta - og spenningen var stor da jeg tok det opp neste morgen.

Det ble ganske så oransje 😅

 Jeg hadde håpa på en litt rødere variant, men jeg hadde slumpa med for lite sopp til 70 g garn.

 Moro var det lell!

 

Gudene vet hva jeg skal lage av garnet, men det skal plukkes mer sopp - bare regnet gir seg!

Jeg får bruke denne dagen til å spinne.

😁

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar