tirsdag 1. august 2023

"Små-turing"

Fredag den 21. juli føltes som feriestart, men det var "bare" den første fridagen av seks sammenhengende fridager. Deilig når turnusen klaffer, og ingen stikker kjepper i hjulene 😊
 Værmeldinga var sånn passe lovende, men jeg bestemte meg for å ta en liten hyttetur uansett.


Vi blei ikke sittende inne lenge, før jeg rusla innover mot Endresetra


Det var særdeles idyllisk der inne, med bjelleklang på vollen.


På hjemveien gikk vi nedom Groputten. Det er denne plassen som kommer opp når jeg sjekker YR.no på Orrebu - så vi var ikke langt hjemmefra i luftlinje.


Ganske idyllisk, der også! Men det ser ikke ut som om putten er egna for bading.


Vi tok enda liten avstikker før vi var tilbake på hytta. Egner seg neppe for bading der heller, men det var uansett ikke badeplasser jeg var på utkikk etter denne dagen.
Noen ganger har jeg bare lyst til å gå og gå!


Etter ett ilegg i ovnen og litt mat i kroppen, ble jeg rastløs igjen. 
Jeg fikk ikke ro i sjela, før jeg hadde tatt enda en liten tur...


Der oppe på den sti-løse, steile Petatkollen - der hadde hedølingene plassert en Stolpe,
og den måtte jeg finne


Vi fant den, vi Tølle 😆


Det var litt av ei utsikt! 
Nesten så en kunne se både stavkirka i Hedalen og Søbekksetra på en gang.


Regnet holdt seg foreløpig unna, men det gjorde ikke knotten.


Vi hadde ikke gått så langt, egentlig - bilen sto rett der nede...


Likevel var jeg klissvåt!
Det er jo ikke anna å forvente, når en surrer seg opp gjennom slik regntung "urskog" .


To våte bikkjer var kjempefornøyde med kveldsturen.
Den tredje lå tørt og trygt og sov på Orrebu


Sola skinte på Petatkollen da vi kjørte tilbake til Orrebu, med varmeapparatet på full guffe.


Vi kjørte forbi noen ustelte sauer langs veien. Lamma så vel egentlig bra ut, men søyene var ikke klipt, ulla hang i lange tjafser - og de var fulle av drit.  De gikk faktisk og tråkka av seg ulla, så lang var den.
 Jeg så ett tilsyns-skilt med tlf.nr så jeg sendte en sms og sa ifra hva jeg hadde sett, og at noe burde gjøres. Jeg fikk faktisk svar ganske fort, med takk for opplysningen, og at de skulle behandles.
Nå har det gått ei uke eller to, og jeg kan ikke påstå at jeg har sett de samme sauene etterpå - så jeg kan ikke benekte at sauebonden virkelig tok affære. Men ifølge FB er det ett problem med denne bonden, og Mattilsynet skal være på saken. Jeg håper virkelig for sauenes skyld at det har skjedd noe!


Kvelden ble til natt, før vi krabba til køys.
Varme og mette, og fornøyde med dagens gjøremål.
Det var den første av seks fridager ✅

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar