tirsdag 21. mars 2017

Ei helg i mars


  


 De hadde mange knapper hos Husfliden!
Jeg valgte hjerte-knapper til Lapphundkofta mi, og nå er den endelig ferdig.


 Da jeg oppdaga mønsteret på Lapphundklubbens facebook-side, var jeg ganske rask til å få tak i Familiens kofte-spesial, der mønsteret var å finne. Jeg kjøpte Mor Aase's Superwash på Rema 1000, og satte igang. Det er ett ganske tjukt garn, jeg brukte pinne nr 3. Veit ikke akkurat hvor mange nøster det har gått med, for jeg kjøpte litt og litt. 
Ferdig blei den iallefall, så nå håper jeg den blir brukt - sjøl om det ser ut som om våren har kommet på Bergheim. Nåja, litt småkaldt kan det bli enda ett par måneder til.  Og ei tjukk kofte er mer anvendelig enn en tjukk genser, som lett blir altfor varm. 


Det var vårjevn-døgn idag, og det går mot lysere tider.

Vi tok en tur til Flå, for å se hvordan det sto til med gamle-mor - og joda, det går bedre og bedre med henne også, men ho hadde ikke lyst til å gå tur. Ho er litt svimmel, og redd for å ramle. Men en biltur ville ho mer enn gjerne bli med på.
Jeg benytta anledning til å hente noen høybunter på Kvie. Høyet var grønt og fint, og det blei så god lukt i bilen!


Vi kjørte litt att og fram, været forandra seg,

- og tilslutt sa mamma at ho var sulten...
Da vart det middag på Senteret, før vi ga oss for dagen.


 Jeg har hatt frihelg.
Lørdag var det knallvær. Jeg hadde litt å ordne heime før vi kom oss avgårde, men ikke verre enn at vi rakk en skitur før sola gikk ned!


Silkevassrunden mista litt av sjarmen denne gangen, for vi møtte folk med hunder - og hund uten folk.
Men Nalle og Tassen koste seg verre 😀
Jeg koste meg, jeg å.
Men jeg blir fryktelig stressa når vi møter lause hunder, altså!


Dølahytta sto der, akkurat som jeg forlot den for en måned siden. 
Det var altfor lenge siden sist.
Det blei kaldt den natta, det var helt nede i -17 på morrakvisten,
så jeg holdt meg under dyna til det blei mildere.


 Himmelen skya til ettersom gradene steg,
 men alt lå vel til rette for en fin trugetur.


Og jammen vart det tur - med sjølveste Mathisen som los!
Han og Oddvar hadde gått denne runden ei uke tidligere, så dermed gikk det greit for Nalle å ta seg fram i spora.

Bare Tassen, + ekorn og harer - kunne utfolde seg fritt oppå skaren,
 - og det hadde de sannelig gjort!
En tiur hadde etterlatt seg spor i snøen også.

Ferden fortsatte over åpne myrer og gjennom tett skog.

 Da utsikten ned mot Strøen åpenbarte seg,
 kunne vi tatt oss en kaffekopp . . . men vi gikk videre.

Før vi kom så langt som til Slakollen, møtte vi på stien.

 Jeg hadde litt lyst til å gå opp på kollen, men vi blei enige om å følge spora ned igjen. For Nalles skyld.
Han fikk gå fremst, og var så fornøyd, atte.

Turen var vel en seks-sju km, skituren dagen før likeså,
 og hipp hurra - foten min har ikke blitt verre!


Jeg hadde ikke lyst til å gi meg, men det var greit å reise heim da uværet bygde seg opp lengst nordi Strøen.

Heime venta Stripa, og en lat søndagskveld med beina på bordet.

Og så fikk jeg gjort ferdig noen babysokker i angora. 
Mønsteret er å finne i Sokkeboka til Jorid Linvik, men akkurat slike enkle sokker husker jeg vi lærte å strikke i barneskolen.
Koselig med håndarbeid. 
Lurer på hva jeg skal begynne på nå...

10 kommentarer:

  1. Så fin kofta di ble! Flott komponert bilde var det også :) -17 var vinterlig får en si. Men det er vel typisk når det er finvær. Kaldt om natta, mens sola varmer om dagen

    SvarSlett
    Svar
    1. Vart fornøyd med kofta, jeg å. Moro med ett litt større prosjekt igjen ☺
      Har du brukt genseren din?

      Slett
    2. Når jeg har sett Lapphund-mønsteret så syns jeg hunden har vært altfor lang, ser er det blir det på IF-mønster også. Er vel problem å få med detaljene uten, men når jeg ser kofta di så ser de jo fine ut :)

      Jeg har brukt genseren, men ikke mye. Hadde den med på den siste turen bl.a. Blir jo så fort kaldt når jeg setter meg ned. Vurderer å prøve å strikke lue ala den som ble brukt i Farmen, av restegarn. men jeg begynte på et sokkepar isteden, slipper å tenke da ;)

      Slett
    3. Hadde egentlig gjort underverker med litt lengre bein på bikkja, men det er slikt man tenker på etterpå ;-)
      Nå har jeg tatt fram restegarn, jeg å. Har kista full av forskjellige farger og tjukkelser....

      Slett
  2. Nydelig kofte! Jeg vurderer å prøve meg på den selv (med god og mye hjelp fra den ene sjefen min), og da lurer jeg på å bruke Nairo-garn på hundene. Må bare finne noe annet garn som passer til. Men jeg har en haug med andre prosjekter først :)
    Godt å høre at det går bedre med mammaen din!

    SvarSlett
    Svar
    1. Går nok kjempefint å bruke Nairo-garn! Var inne på tanke å bruke Nallegarn, men jeg hadde ikke nok. Og når jeg først har bestemt meg for å strikke, kunne jeg ikke ta meg tid til å spinne først 😂

      Joda, det går bedre med mamma, men ho er litt redd for å ramle på den vonde armen. Den er ikke gipsa, og derfor ekstra utsatt. Men men, det kommer seg!

      Slett
  3. Fin kofte, fine sokker, og fine bilder, Nøve! Koselig å lese om turene dine :)

    SvarSlett
  4. Kan jag som svensk få tag på mönstret någonstans?

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg har ikke mønsteret lengre, men om du kontakter ukebladet Familien og ber om Koftespesialen der mønsteret på Lapphund-kofta sto, sender de deg det, har jeg blitt fortalt ;-)

    SvarSlett