onsdag 8. september 2021

Ferie, du liksom

 Ja, for en start på ferien, men den kan bare bli bedre 😅

I går skulle jeg vært hos frisøren og etterpå skulle vi gått på fjellet sammen med Gry, og vi skulle spist en bedre middag sammen - men så fikk vi kalde føtter. Jeg måtte få tatt en corona-test før jeg menger meg innpå folk, for tenk om det ikke bare er en vanlig forkjølelse - som jeg egentlig er helt sikker på at det er.

Men - tenk om…!

 Jeg fikk ikke bestilt time før langt utpå dag pga tekniske problemer på legekontoret, men uansett hadde jeg jo ikke fått tatt testen før i dag. Jeg møtte opp kl. 11 sammen med mange andre, og deretter var det bare å reise heim og vente på svar. Jeg venter fremdeles på svar...

Det var forrige tirsdag at jeg tok en fjelltur for svette ut bassilusker og jævelskap,  slik som de gjorde i gamle dager. 

Vi kjørte inn til Søre Buhovd denne gangen. Derfra går det flere stier inn til Reinsjøen, men uansett hvilken sti man velger, må man opp den bratte lia først. 

Det var ingen kjæra mor, akkurat! 

Men utsikten åpenbarte seg etter få minutters pust og pes..

Plutselig var den værste kneika unnagjort, og da passa det perfekt å slukke tørsten i Krisko-tjern.

Men vi var ikke så gærne at vi tok en dukkert, hehe.

Stien er merka med godt synlige, små varder.


Så flater det ut inn mot Reinsjøen, og der hadde virkelig høstfargene har begynt å vise seg.


De snille, gode gutta mine 💖


Etter ei lang matpause, fortsatte vi videre på det som skulle bli en fin rundtur.


For en fantastisk fargepalett!


Jeg syns det er greit å følge en sti. 


Det føles rett og slett brutalt å tråkke på den knusktørre reinmosen 
og den fargerike lyngen!


Ingen rein i sikte, slik som jeg hadde hatt ett ørlite håp om 😏


Men gutta hadde stadig ferten av lemen!


Her har vi vendt snuta mot dalen igjen, men det er fremdeles langt ned.

Men, hadde vi egentlig lyst til å gå ned igjen, da?


Vi satte oss ende ned, enda en gang 😅


Sistemann ned her er ingen pingle.
Stien er steinete og smal, og etterhvert svinger den seg gjennom tett bjørkeskog. Kan vel ikke si den er godt merka, men vi kom heilberga ned denne gangen også. (men hvordan Petter og Doffen greide det aleine for noen år siden, er meg en gåte!)


Dette blei en fin runde på 8-9 km, men den gjorde dessverre ingen underverker med forkjølelsen. Men man blir alltid lettere til sinns etter en fjelltur!


Det vart den eneste fjellturen den uka.
Men vi kom oss gjennom Masterunden på lørdag! 

Det vart ei lang pause på Nallenatten, da. 
💓

Søndag var jeg knapt ute av døra. Så forbaska forkjøla.


I går, mandag - fikk vi somla oss ut en tur på eftan.
Det vart en veldig fin tur, egentlig - for vi hadde aldri vært på Øyvassfjell før.


Det var overraskende fin utsikt fra toppen som ligger på 1112 moh!


...og jeg hadde fått bursdagsgava mi på forskudd - må vite...


En liten og god kikkert, som jeg tror jeg skal få mye glede av.
(ps. jeg visste om den da jeg skreiv forrige blogginnlegg, altså - og vi har spleisa på den)


Det er virkelig flott i Liamørkji. Ett kupert og variert landskap. En får lyst til å utforske hver krik og krok.


Vi fant en gul-merka sti som snirkla seg ned av fjellet.


Så slo vi oss ned innerst i ei vik ved Øyvatnet.

Uten mat og drikke, duger heltene ikke 😅


Sett så idyllisk, da gitt!


Øyvatn og Øyvassfjellet


Stien var ikke avtegna på kartet, men den førte oss tilbake på veien. 


Det blei en liten runde på 3 km 
- akkurat passe med en slik kveldstur etter en litt bedriten dag.
😆


Jeg har sitti på bakken og malt gjerde idag, 
mens Bjørn har holdt seg høyt oppe i høyden!
Vi hadde nesten gitt opp å male ferdig i år, men så meldte Yr noen varme dager - og da var det bare å komme igang.


Imorgen skal huset bli ganske ferdig, tenker jeg - og så håper jeg på å få ett negativt svar på corona-testen.
Først da kan ferien begynne på ordentlig!

2 kommentarer:

  1. Nei og nei, så kjedelig! Håper du og Gry kan ta turen og middagen i dag isteden. Det er vel meldt knallfint vær i dag :) Så får Bjørn "leke" seg i liften mens du er på tur ;)
    Håper formen er mye bedre og at du får en fin ferie framover nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ☺️Det gjorde ihvertfall godt å vite at det ikke var corona, men jeg håper jeg ikke har smitta noen med denna forkjølelsen heller.
      Nå pakker jeg sekken og reiser på hytta, så skal jeg ta dagene som de kommer. Kan ikke klage!

      Slett