søndag 20. september 2015

Høner i hagen


Skal - skal ikke?

Malkhyl tok steget ut, og dermed fulgte alle tuppene med ham...


Alle unntatt Eggspressa. 


Ho låg inni verpekassa og styra med sitt.


Det gjorde Malkhyl en anelse ukonsentrert...


....han liker å ha tuppene i samla flokk...


Dette var spennende for dem, ja. Det finns knapt ett grass-strå igjen inni hønsegården 


Her ute fant de drøssevis av fine, små delikatesser. De lå strødd i det våte grasset.... 


...det var små, lyse snegler... Jeg syns de er ekle, men de smaker visst godt :-/


Nesten hele hagen blei finkjemma på en timestid.


Tassen fikk være med å samle høner.


Jeg viste ham tillit. Litt dumt, skulle det vise seg...
Det endte med en vanvittig lurveleven, da han plutselig nappa ei høne i stjerten. Det blei flaksing og kakling ut av en anna verden. Noen høner sprang inn, mens andre flykta for livet og gjemte seg så godt de kunne. 
Jeg bar Tassen inn mens han hosta og harka, kjeften var full av fjør...


Alle hønene fant vegen inn i hønsehuset, alle unntatt den uheldige Rosetta. Jeg måtte leite lenge og vel, men tilslutt stakk ett forskremt hønsehode opp i brennesla bak hønsehuset.
Jeg fikk tak i henne, og konstanterte med stor lettelse, at ho fortsatt var "flyvedyktig" - før jeg slapp henne inn til de andre.

Spenningen var stor dagen derpå.
Men takk og pris...



 Da jeg slapp dem ut om morgenen, kom de trippende ut i samla flokk. Rosetta med sine tre halefjær, var like stolt og lykkelig som før :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar