tirsdag 3. mai 2022

Vårferie :)

Jeg har faktisk hatt ei uke ferie igjen,
og denne gangen har jeg feriert på tunet - i Olabu!


På formiddagen har jeg gått tur med hundene, før jeg har stengt dem inne på sine respektive plasser - og så har jeg altså låst meg inn i Olabu.
På denne måten har "hjemme-alene-treningen" vært svært realistisk,
 og jeg har fått noen timer alenetid hver dag!
Vinn-vinn, altså.


Tirsdag var den første dagen jeg kunne låse meg inn og unne meg litt ego-tid med god samvittighet. Det var varmt og godt der inne, og på bordet lå ei ull-pakke fra Ullinor
 Det hadde kribla i fingrene i lang tid, og gleden var stor over endelig å pakke den opp.

Den inneholdt 8 småpakker med saueull fra 8 forskjellige norske saueraser. 
Hver rase hadde fått hederlig omtale, og ulla var var klar til bruk. 
Det hele var skikkelig forseggjort og innbydende.


Jeg hadde smurt nistepakke og en termos med kaffe,
 og kunne sitte der ved rokken i fred og ro i fire-fem timer.
Ja, dette har virkelig vært en luksusferie!


De har selvfølgelig ikke lidd noen nød, de firbeinte heller 😊
Tirsdag formiddag gikk vi tur sammen med Tira og Frøya


Jeg ville vise dem en fin plass, og for Retrievere må jo dette være midt i blinken.
 Stormen hadde ødelagt ganske mye her også, men stedet er likevel ganske godt skjerma fra larmen på rv7.


De kjempestore gamle bjørkene sto fremdeles, ihvertfall noen av dem.


Disse bjørkene har nok sett litt av hvert i sin levetid...


Ved elvekanten fant vi en kajakk.
Den har nok reist langt før den havna her.
Det trengs egentlig en skikkelig opprydning langs Hallingdalselva, det henger plast overalt! Emma og jeg bestemte oss for å ta en dag og rydde opp i dette området.


Onsdag morgen snødde det...


Utpå eftan kom sola fram, og det lyste lysegrønt!


Det var en stille og fin vårkveld.


Findus og Tølle finner alltid på noe


Bedre underholdning enn dette, kan jeg ikke få!


På torsdag tok vi oss en tur til mommo.


Jeg vet ikke hvem som koste seg mest 💓


Den godeste Findus sovna ihvertfall, han 
- mens mamma strøk den vesle kroppen så varsomt som ho bare kunne.


På fredag rusla vi rundt omkring i Bergheim igjen.


Tølle og Tassen stilte seg opp for fotografen. 
Findus har ikke helt skjønt vitsen med det, så lenge godbitene ligger i lomma mi.


Denne sekken har virkelig vært kjekk å ha!
Han tar seg gjerne en blund oppi der, hvis turen blir i lengste laget. 
Og det blir den jo noen ganger...


Teltet har også kommet til nytte på ett vis 😅


Stripa har latt seg sjarmere.
Ho serverer stadig mus, firfirsler, frosk - ho har tilogmed servert hoggorm! Den var heldigvis hodeløs innen ho la den fra seg.


Kveldskos 💓💓


På lørdag måtte jeg til Gol for å handle valpemat og hønsemat. Jeg hadde tenkt å gå en tur der oppe, men det var rett og slett for folksomt for meg.
Så vi gikk tur i Nesbyen istedet, vi. Mye koseligere.

Veldig masse å se for den som går med nesa i bakken...


Søndag 1.mai la vi ivei innover mot nordre Buhovd, sammen med Emma og Tira.
På cachetur!


Emma og Tira fant den ene etter den andre, mens Findus holdt dem i tøylene.


En fin ting å bruke dagen på!


Det er fint innunder Buhovdnatten 😊


Nordre Buhovd er ei idyllisk, gammal setergrend, uten svære hyttepalass.
Håper den blir værende slik i all framtid!


Da cachene var logga,  gikk vi tilbake til bilene og kjørte inn til Imlan.


Jeg måtte fikse en av de gamle cachene mine, 
og da det var gjort slo vi oss ned for å nyte sola - og nista 😉

Takk for turene, Tira!

Det ble en litt spesiell ferie, som jeg nok kommer til å savne...
Nå er strømmen avslått i Olabu, og det blir ikke mere ferie før til høsten.

Men herregud, jeg kan jo ikke klage - som har alt dette i nærheten! 
Det er bare om å gjøre å nyte hver dag som om det var den siste.
.

1 kommentar:

  1. En nydelig historie og skjønne bilder . Jeg syntes nesten jeg var med på turen. Er kjent i Nesbyen, men ikke helt med hvor dette er.....området ditt. Ikke vant til å kjøre på øst-sida. Flott !

    SvarSlett