mandag 11. juli 2022

Helgefri

Det har vært skikkelig sommerlig denne helga!


Morellene begynte å modnes, og trostene har virkelig storkost seg.


Nå har Findus også fått sansen for det som vokser på trær...


Han sier ikke nei-takk til markjordbær heller, men det meste har gått til hønene.
De virkelig elsker søte, små jordbær!


Spesielt ho her, gamlemor på sju år - ho får ikke nok. 
Ho står og venter på meg, alltid først i køen - og med ett salig blikk som sier mer enn tusen ord. 


Jeg har hatt frihelg, men på lørdag var jeg ikke mye tess, gitt. 
Stiv og støl, rett og slett dritsliten.
Jeg orka ikke tanken på å gå tur, ihvertfall ikke i motbakker - og det ble langt utpå dag før vi kom oss ut...


Vi gikk utover jordene, og endte opp nede ved Hallingdalselva.


Sevrefossen er ikke mye å skryte av nå - elva er jo nesten inntørka!


Det var litt spennende å rusle langs elvekanten likevel, og hadde det ikke blåst såpass mye - så hadde jeg kanskje tatt meg en dukkert. 


Jeg hadde ett lite håp om å finne noen planter jeg kunne putte i gryta, men fant ikke akkurat det jeg lette etter. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal finne takrør. 
Men jeg fant noen strå som ligna litt, og plukka med meg duskene...


Så jeg putta dem i gryta, tilsatte litt alun og litt vinstein - og "kokte" suppe en times tid.

Da duskene var silt vekk, hadde suppa fått ei utrolig delikat rødfarge!


Vel, etter at ullgarnet hadde kokt en times tid, lot jeg det avkjøles i kjelen. Det hadde knapt tatt til seg farge, så jeg tilsatte en halv kork salmiakk, og suppa ble øyeblikkelig forvandla til ei grønnaktig suppe. Og garnet blei som det til høgre -
 egentlig ikke noe spesielt lekkert... Men jeg prøvde!
Det gule ved siden av - er ett knallgult angoragarn som jeg ga ett oppkok i steinlav-gryta. Farga dempa seg betraktelig, og ble ikke så værst.

Jeg plukka med meg ett par Rødrandkjuker på turen. Tre fine, små eksemplarer. De løsna overraskende lett fra trestammen.

Ei lita hespe angora/ull-garn, skulle benyttes til dette eksperimentet...

Kjukene ble delt opp i små biter. De var ganske lette å dele opp, og det var moro å se hvordan de så ut inni...syns jeg 😅

Deretter ble bitene putta oppi ett Norgesglass, lagvis sammen med garnet. Glasset ble fylt opp med vann, og skrudd godt igjen. Slik skal det stå og godgjøre seg, gjerne i sol - i ca tre uker. Dette kalles kald-farging, og jeg har aldri prøvd det før. Gleder meg til å se resultatet!

Den svarte steinlaven som jeg plukka med meg på Klypa, var ingen suksess. Enten bomma jeg og plukka helt feil type lav, det finns mange slag steinlav, eller så ble det feil å legge laven i nylonstrømpe - slik som mange riktignok anbefaler, eller så - nei, jeg vet ikke...

Jeg tok med bikkjene oppi Bergheim-skogen en formiddag tidligere i uka, og plukka den typen steinlav jeg har brukt før. Ca 200g lav til 100 g angora/ull-garn. Så lot jeg det koke en times tid. Den ene hespa tok jeg opp og skylte, den andre fikk ligge i suppa natta over...

Garnet lukter helt nydelig, og jeg nyter synet av disse fargene. Grå Steinlav, altså - det er min favoritt.

Vi fikk besøk på lørdagskvelden.

Vi var litt spente på om Findus ville gjenkjenne gjesten, men det gjorde han!


Gubben som har vært på laksefisketur i 2,5 uke - ble derfor satt i arbeid sjøl om det var søndag aldri så mye...


Her skulle det bygges, og gutta overvåka nøye hver bevegelse - det er jo spennende med pakker.


De mista litt interesse da det viste seg å bare være ett par hundre skruer og noen pinner.

Hva i all verden?


Da Bjørn så ut til å greie jobben utmerket på egenhånd, dro jeg til Flå og henta mamma.


Vi satt og fulgte nøye med på arbeidet, for det var så varm en dag, at det var utelukket å ut og rangle


Men mat måtte vi ha, og hva kunne passe bedre enn grillmat på en slik dag?


Alle fikk spise seg mette, bikkjene også, utrolig nok 😉
Etter maten ville mamma gjøre som fanten, og takke for seg.
Da hadde det blitt kveld, trafikken hadde stilna - og vi tok oss en handletur på Kiwi. Jeg måtte proviantere til morgendagen for da skal jeg på tur - og mamma syns det er kjekt å ha litt ekstra frukt på rommet -  og Se og Hør, selvfølgelig.


Da jeg kom heim, fortsatte skruingen til mygg og knott jagde oss innatt... 
Jeg er litt spent på hvordan dette vil bli til slutt!

TAKK  FOR  EI  FIN  HELG

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar