torsdag 3. november 2022

Hverdagene som kommer og går...


November har bydd på mye nedbør, heldigvis i form av regn hittil!


Tirsdagen var vi knapt uttom døra!


Jeg spant opp noe hundeull, jämthund, tror jeg det var. Den var såpass kort at jeg måtte karde den sammen med saueull, og slikt tar tid, Men det er moro å få det til.


Så tok jeg til å rydde litt i garnlageret mitt, og det endte med at jeg begynte å strikke ett Sophie Scarf av noe jeg trooor er alpakka. Jeg har vært altfor dårlig til å merke garnet jeg spinner, men det sto i det minste at det var farga med gjæra høymolerot i juli 2019...
 

På onsdag satte vi igang med "gårdsarbeid" som ikke kunne utsettes lengre, Takk og pris for at jeg har to flinke drenger! (den tredje ville ligge inne i varmen😆)


Da tømmejobben i hønsehuset var unnagjort, måtte det fylles opp igjen med ny flis og halm.


Det var da vi fant ut hvor Stripa har laga seg bosu!
Ho lå varmt og godt oppi halmen innpå låven, og rikka seg ikke av flekken 😂



Det er ikke til å undres over, at det går hardt unna på hønsefôret om dagen... 
Under jobben med å renske gulvet, tror jeg det pilte fram minst 10 mus som gjemte seg under ei verpekasse. De spratt til alle kanter, før de pilte inn/ut i ett lite høl i veggen. Hølet har jeg tetta etter alle kunstens regler idag - med småstein og stålull - så nå håper jeg de er utestengt for godt.
🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭🐭
Det kom ett "lite" grøsseskrik fra både meg og musefamilien ved synet av hverandre
- noe som medførte at Findus var på plass øyeblikkelig.


Jaktinnstinktet ble vekket - og han knep en av dem - med stil!


Musa døde momentant, og Findus triumferte med byttet sitt rundt på tunet.


Veldig stas! Tølle var full av beundring. Synd at Tassen ikke var til stede og fikk se...


Nå er ihvertfall denne bragden behørig dokumentert 😉 

Her i heimen bærer både folk og dyr tydelig preg av klokkeomstillingen, så da arbeidsøkta var over, tok drengene liksågodt kvelden.
Jeg benytta anledningen til å ta meg en liten handletur på egenhånd, og jeg trengte ikke reise lengre enn til Flå. Det har kommet flere butikker på senteret i det siste, som jeg ikke hadde vært innom. Elon åpna riktignok i august(?), og da kjøpte jeg Laptop for første gang. Den er jeg fornøyd med, og jeg har ikke hatt behov for noe mer etter det. Men nå stakk jeg innom der igjen, og kjøpte med ett "overvåknings-kamera" til å bruke hos hundene når jeg er på jobb. Smart! Jeg har ikke fått satt det igang enda, men jeg tror ihvertfall at jeg kjøpte en smart ting!
Europris åpna ny, stor butikk for ei ukes tid siden. Og der er det mye som er kjekt å ha...


Jeg hadde lyst til å gjøre det koselig i hønsehuset, så de fikk "parafinlampe" som går på batteri. 
Håper de syns det er like koselig med lys som meg, da 😊


Ei eller anna hadde ihvertfall lagt ett egg i den nyoppsatte verpekassa idag 😍


Etter handleturen, besøkte jeg mamma. Ho var blid som ei sol da jeg kom. Om det var fordi jeg kom, eller om det var fordi de hadde fått servert hver sin Baileys, vites ikke. Men at de har det godt der på Heimen, er det ingen tvil om. 


Dagen idag har vært grå, den også. Men vi kom oss ut og gikk en liten tur. Tølle og Findus går så fint i "hanefoten", de er temmelig samstemte, de to!


De holder sammen i tjukt og tynt, med og uten kobbel 😆


Findus har på en måte gått i Tølles fotspor hele tida, han. Nå har han nappa halen sin, akkurat slik som Tølle gjorde da han var yngre. Pluss at han har nappa litt på låret sitt også. Fryktelig ergelig, siden vi skal på utstilling uti november, men men. Gjort er gjort, og vi får bare ta utstillingen som trening - det blir uansett spennende å treffe oppdretteren og andre lundehunder!


Det er ikke trist i gråvær, bare en kommer seg ut!


Så lenge temperaturen ligger mellom 5-10, får vi være fornøyde, tenker jeg.
Men jeg gleder meg til vinter og snø også!

Tre glade gutter på lives landevei.

Vi lever godt i nuet, men nå har jeg egentlig tre kjempefine turer jeg skulle blogga om. 
Fælt å være så på etterskudd, men tida strekker ikke til 😅
Hver tur tar faktisk minst fire-fem timer å skrive om, og jeg har så altfor mye jeg har lyst til å bruke fritida til.
Får se hva det blir til etterhvert. Sognafaret har skrevet ganske detaljert om den første turen vår, så jeg får titte innom der igjen, så ikke noe går i glemmeboka.



Dette hadde jeg nesten glemt, men gubben har fått ny lue 😉

4 kommentarer:

  1. Det er hverdagen det er nest av, så jammen godt å dokumentere den også. Skikkelig hytteturstemning i hønsehuset ditt nå. Gleder meg til å lese om den ene turen jeg ikke var med på, og de to vi har sammen. Spørs om du får dårlig tid nå, om det blir ny tur på søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, godt jeg har begynt så smått på noen innlegg! Det blir ikke tatt fullt så mange bilder på en hverdag, og det er kanskje like bra. Satser på ny tur sammen med deg og dine - været fikser vi sikkert!

      Slett
  2. På Bergheim får alle det aller aller beste stell :) Fint du har så god hjelp.

    SvarSlett
  3. Vi gjør så godt vi kan, vettu 😅

    SvarSlett