tirsdag 1. juni 2010

Nallemann

Jeg lurer på om Nalle har bestemt seg for at nå, NÅ er han voksen??
Etter en vellykka bursdagsfeiring i “blodspor-skogen” ved Trytetjern… spor 019 ..og en utrolig lydløs og samarbeidsvillig lapphund på Låplassen..Låplassen igjen 001   …har han tatt livet med stoisk ro og vært bare grei :o)
Dagene på jobb har vært litt trasige pga av streiken. Vi får ikke de varene vi skulle hatt, og mange kunder har kjørt langt for å handle i butikken vår. Jeg følger ikke med på nyhetene nå til dags, og aner ikke hva de streiker for… Sikkert mere lønn, men hva i all verden hjelper det når alt bare blir dyrere av den grunn. Forstå det den som kan.
Når streiken er over, får vi lange og travle dager med mye vare-sjauing, vil jeg tro. Men men, vi lever i nuet, og koser oss med noen late fridager. Vi later oss ikke hele tida, da. Min “kjära lilla snickarbu” er snart klar til bruk. Og en enorm vedhaug er kjøpt og betalt, men den skal i hus..
På søndag hadde Berit lagt spor til Nalle. Dette er virkelig lærerikt for alle parter, og Nalle gikk sporet med glans.  Deretter gikk GuttaBoys en runde i Haugaplassan. De slapper helt av i sammen, og Kango er stolt over å vise Nalle skogen “sin”. Han bjeffa høgt og tydelig istarten, for liksom å si ifra til hele nabolaget at kompisen var med på tur…  (og de bjeffa litt da vi gikk forbi sauene..)
Kango 001
Ikveld kom Kango til skogen “vår”, og gikk ett langt og kronglete blodspor som jeg hadde lagt kvelden før. Han skjønte ikke helt hvorfor det plutselig lå ei kjøttpølse i skogen..og ville helst spore videre :o)
Nalle var stolt av å ha med kompisen på snusetur rundt i Bergheim-kroken. Da vi møtte joggere og syklister fikk de beskjed om å hilse pent på gjesten (tyda det slik, jeg). Og Kango syns det var mye gjevt å se.Kango 002
Da det ble kjøligere utpå kveld, ble Nalle ganske utålmodig.. Han henta saker og ting til meg, og ville liksom ha meg med på ett eller anna. Han hadde kanskje mest lyst til å gå spor, men vi må ikke overdrive, nå som han endelig er i siget igjen, så det ble en liten sykkeltur på oss istedet.
Det dufter så deilig av heggen nå om kvelden. Trærne inntil elvekanten står helt kvite av blomster. Jeg tror dessuten at jeg kunne plukka minst sju slag markblomster nå lenge før St.Hans! Løvetann og Nattogdag, Villjordbær og Tjæreblom, Sandskrinnblomst og Fiol … tja, kommer visst ikke på flere..
Det jeg egentlig ville fortelle, var at da vi sykla i kveld, skimta jeg en elg. Da vi kom tilbake (..etter bare 10 min), satte jeg Nalle på sporet. Skikkelig ferskspor – med andre ord! Han satte nesa i bakken, og like etterpå hørtes plask – plask – og der såg vi elgkua komme gyngende over myra. Helt lydløse sto vi der og beundra henne på trygg avstand. For jeg var ikke helt høy i hatten.. Det er nok denne kua vi møtte da Tussi var her. Nå er det kalvingstid, og da liker jeg ikke tanken på at ho er nær…
I morgen kveld er det møte med Ettersøksgruppa. Håper vi får noen gode tips om hvor og hvordan vi best (og tryggest!) kan trene ferskspor. Eller kanskje vi bør konsentrere oss om blodspor foreløpig..men nå er butikkene utsolgt for blod, og vi får ikke kjøpt det på slakteriet heller :/
Noen som har ei løpsk tispe å låne bort,kanskje??

16 kommentarer:

  1. Dette høres jo perfekt ut :-) Ja bortsett fra lite varer på jobben og så var det denne elgen... Jeg føler meg heller ikke helt trygg når det er sannsynlig med kalver i nærheten. Ellers så tar jeg det som en selvfølge at elgen gir blaffen i oss eller går vekk. Men jeg har hørt om en elg som ble så irritert på ei gneldrebikkje at den gikk etter den og sparket den ihjel :-( Den andre bikkja som ikke gneldret fikk gå i fred.

    SvarSlett
  2. Så deilig å kose seg med noen late dager inn i mellom. Men det høres ikke ut som late dager for meg. Dere gjør noe hele tiden, jo. Og så flinke dere er med spor. Den eksamen til høsten kommer dere til å klare med glans. Ikke noe problem for Nallemann!!!

    Kjedelig med streik. Jeg følger heller ikke så mye med på den. Det eneste jeg har fått med meg er kommunestreiken,for Kirsti skal ut i streik fra i morgen av. Da stenger barnehagene her.

    Fortsett å kose dere masse, og lykke til med jobben fram til ny butikk åpner. Ikke lenge til nå.

    SvarSlett
  3. Så utrolig flinke dere er Nøve!! Nå er det du som må ta meg i blodsporskole - og jeg gleder meg allerede:o)) Så givende for både Kango og Nalle og deg og Berit dette.

    Forstår veldig godt at du holdt deg på respektfull avstand fra elgkua - det er skikkelig store dyr, og man skal ha respekt for morsinnstinktet!


    Sommeren kom nesten uten vår i år, jeg har liksom ikke rukket de "litt" varme dagene - varmen kom som kastet på og det gror og grønnes. Deilig:o)

    Her på jobben merker vi også streiken, får ikke varer inn, men det kommer vel et skikkelig lass når streiken er slutt - og da får vi igjen for de litt late dagene Nøve:o))

    SvarSlett
  4. Så utrolig flink Nalle er blitt...du og foresten. Et bra team kan vi vel kalle dere!
    Kan det ha noe med at han føler seg voksen nå når han endelig får gjøre skikkelig mannfolk arbeid;o)
    Høres ut som ha virkelig trives med den form for aktivitet.

    Skummelt og fasinerende med elgen, tenk Nalle klarte å spore den opp!!!
    Ha en forsatt fin uke på Bergheim:o)

    SvarSlett
  5. Kjempe flott at dere har funnet dere en aktivitet som passer begge to..Kanskje det roer hode til nallemannen også, så du merker at han blir mer voksen nå?..
    Elgen hørtes skummel ut, vi er heldige som ikke har så mange dyr her nede..jeg liker best å trene hundene mine til å ignorere sånn dufter, for da kan de gå løse i skogen uten at de begynner å spore og forsvinner ut i terrenget..Merker du noe forskjell på Nallemann etter at du begynte å trene spor? Er han mer eller mindre opptatt av luktene i skogen?

    SvarSlett
  6. Nalle er altså så utrolig fin! Helt herlig, så flink han er som er blitt voksen ;).

    Kjenner at jeg misunner deg naturen rundt deg, ut i fra bildene ser det jo helt slående vakkert ut!

    SvarSlett
  7. ÅÅhhh, er så gøy å lese om deres opplevelser :) Jeg synes Nalle virker så flink som siter pent med andre hunder ved sidne av, og ikke bjeffer på elgen. Fordi det gadde garantert Lexi gjort. Bjeffet og hoiet!!! Sporing høres kjempe gøy ut. Har foresten ei frøken i løpetid - haha :P Men han hadde nok funnet henne fort ja :P

    SvarSlett
  8. Nalle-gutten har blitt voksen ja :) Fin er han! Også så flink som han er :) Kjempemorsomt å se at andre også hiver seg på blodsporing! Må jo vise frem hva disse fiiiiiiiine lapphundene våre kan :)

    Løpsk tispe å låne bort...nei,ikke før i november/desember - og da er vel blodsporsesongen over ;)

    SvarSlett
  9. Høres ut som Nalle og Kango koser seg veldig sammen! Kjekt at de har blitt så gode venner! :D Det er sikkert veldig gøy for dem å gå tur på hverandres sted! :D

    Veldig kjekt at det går så fint med sportreningen! :D Men den elgen hørtes litt skummel ut når den var så nær!

    SvarSlett
  10. Så flink Nalle er, han har nok funnet ut at store barske gutter er rolige og gjør som mor sier. (he-he)
    Håper at ikke streiken blir langvarig og at dere får varer til butikken snart!
    Noen løpsk tispe har vi ikke nå. Må si som Eva at det er ikke noe her før Nov/Des
    Ha en fin kveld/uke!!

    SvarSlett
  11. Høres ut som du og Nalle har funnet den rette aktiviteten sammen. Tenk at han greide å spore opp elgkua, jeg ble imponert.

    Så gutta boys har blitt skikkelig gode kompiser ? det er flott ;-) Staselige karer begge to !

    Uff den streiken ja, jeg jobber i kommunen og er tatt ut i streik fra i morgen av. Håper det blir fint vær ;o)

    SvarSlett
  12. Gutta boys, altså, skal si de har det trivelig sammen. Det har vel mammaene deres også, skjønner jeg.

    At Nalle er blitt voksen, det tror jeg også. Så stille, rolig og fokusert som han var på trening på Låplassen, tror jeg nok aldri at jeg har sett han.

    Dumt med streik. Hos oss går det foreløbig greit. Det som bekymrer meg mest, er om polet blir utsolgt for vin!! ;-)

    - Ebbie er høyløpsk, og står til din disposisjon. Vi er flyktinger nå, og blir her på Solbu over ei uke. Fant er hjemme på Jar hos Martine. Jeg savner allerede "problembarnet" mitt!

    Ha ei fortsatt fin uke, Nøve og Nalle!

    SvarSlett
  13. Marianne har noen spørsmål, ser jeg..
    Nalle er verken mer eller mindre opptatt av snusing, han har alltid vært en snuser, og jeg har alltid latt han gå med nesa i bakken... Vi har aldri jobba noe særlig med kontakt på tur..det er vel en av grunnene til at han er en bjeffer også..
    Men sporingen har ikke gjort ham mer interessert i dyr/dyrelukter, tror jeg ;o)

    SvarSlett
  14. Fint med late dager! Såg ut som en fin tur dere var på, og hilse på joggere er veldig viktigt ;P
    Jeg hadde selv blitt livredd hadde en elg vært i mitt øyesyn..tror jeg hadde sprunget! Kos dere videre^^

    SvarSlett
  15. Hei Nallemann!

    Så flinke dere er! Og så aktive! Må si jeg er imponert over både deg og mamma'n din!
    Jeg har en gang gått et lite helgekurs i spor, og syntes det var veldig gøy! Og lukter jeg elgen i skogen da er jeg fort borte!.... men jeg har aldri møtt en levende en ansikt til ansikt da.... Dere er jammen meg tøffe du og mamma'n din!:)
    Kanskje jeg skal prøve å få med mamma'n min på mer spor etterhvert?
    Men foreløpig er det rallylydighet som gjelder :)
    Ellers er jeg dessverre over løpetida mi for denne gang..... og heldigvis også "valpingen"!
    Mamma'n min misunner ikke mamma'n din den vedhaugen! Vi har hatt sånne store monsterhauger på hytta også! De tar tid, men er gode å få i hus! :)

    SvarSlett
  16. Det høres ut som dere har noen spennende turer med spor! Flinke er dere! Og så moro å se elgkua, da!

    SvarSlett