onsdag 7. juli 2021

Sommer og sol

Det er jo nesten litt merkelig dette her,
men denne "historien" begynner omtrent akkurat på samme måte som sist jeg skulle ha ferie
...det begynner med regn! Skikkelig tordenvær og styrtskurer!

Første feriedag 5.juli...

første feriedag...6.juni
...


Denne lille sommerferien begynte etter endt helgejobb, og uke 27 ligger nå fri og frank foran meg. Jeg hadde tenkt meg på Lundehund-Spesialen i Bømlo, men uheldigvis blei den avlyst pga uvissa omkring coronaen. 
Idag gikk turen istedet ned til brua og opp igjen i full fart
- før regnet satte inn.

Tassen syns det er stas med hestene
 💓💓💓

Jeg skal ikke klage mer.
For vi hadde noen fantastiske fridager forrige uke!
Pga denne fuckings coronaen, var jo Tove fremdeles permittert 😅

Etter å ha kjent denne dama i fem år, har jeg lært å kjenne henne ganske godt. 
Ho er tøff som ei løvinne og seig som en strikk - og kunne greid seg strålende hvor som helst i verden, så jeg er sjeleglad ho tar til takke med en helt normal tur i "mine" fjell. Sånn på sparket, tilogmed!
For da det viste seg at vi begge hadde anledning, og Yr spilte på lag 
- da måtte det bli en tur til Blåfjell i sommervarmen.
Tove hadde faktisk ikke vært på Blåfjell siden første gang Lapphund-cacherne møttes for fem år siden!



Vi møtte endel folk på vår vei mot toppen.
 Folk som hilste og hadde god tid. Bla. en bestefar med to barnebarn.


Blåfjell 1154 moh.



En sval vind holdt insekta borte, så vi satte oss ned for å nyte utsikten.



En Vassfartur står alltid høgt på ønskelista mi, men det var nok for varmt nedi dalen.
Vi fikk nøye oss med utsikten denne gang.



Men på den andre sida lå Ormevatn og glitra...
Det var på tide med en dukkert - årets første bad.



Tove var rask - nesten like rask som Gry hadde vært tre år tidligere  😅



og ho hoppa til vanns - lenge før jeg rakk å kle av meg.
Deretter ble jeg stående leeenge uti vatnet...



Det måtte en selfie til - for at jeg skulle hæle!
Jeg satte kameraet på en stein, stilte selvutløseren på 10 sek
og lot det stå til 😬
Da det først var gjort, var ikke temperaturen så aller, aller værst 
og vi plaska omkring både lenge og vel.


Så var det matpause...



og enda en liten dukkert - før vi atter la oss til tørk
🌞🌞SOMMER🌞🌞


Vi kunne for enkelhets skyld fulgt stien ned til Fjølaset, slik som jeg har gjort før,
 men Tove og jeg liker jo noen utfordringer. 
Etter en liten titt på kartet, kom vi oss opp på fjellet igjen på motsatt side av Grårovan


Vi møtte ikke på noen store utfordringer. Folk og dyr hadde gått på toppene her før oss, og her og der kunne vi følge stier.


Her var det irrgrønt og frodig (og stikkende insekter!!),
 da er det greit for hundene å gå på sti.


Det var enkelt å orientere seg her, med Blåfjell på den ene sida.



Det ankom stadig nye folk på Blåfjellvarden.



Mandagen var til for å nytes, og vi hadde funnet enda ett paradis.



Det blei en fin runde!


Det vart litt kronglete på slutten, 
men vi rakk ned til NorKro og fikk oss en middag innen de stengte.
Slettes ikke dårlig til å være oss!
Vi later til å være enige om det meste, vi Lapp-is 😊



Det hadde vært ulidelig varmt nede i bygda denne dagen -
 men disse lange, late sommerkveldene, da du...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar