tirsdag 3. juli 2018

Lade-turer

Herreguuuud  så varmt det har vært i sommer, det er nesten ikke til å holde ut!
Det går igrunn greit på jobb i dyrebutikken, der har vi aircondition og dessuten er det for travelt til at vi rekker å tenke på slike ting. Det er verre i bokhandelen der vi står under spotlys, og senterets evindelige bakgrunnsmusikk spilles altfor høyt, etter min smak...men men, det går det å!
Det var moro å få lønn for juni, når feriepengene kom attpåtil. Og som om det ikke var nok, så fikk jeg tilbake noen kroner på skatten. Da unnte jeg meg ett nytt sengetøy og en frisørtime. Og ei lita flaske akevitt. Dermed var jeg ferdig med de skattepengene. De brant jo i lomma.

I går var jeg sliten.
Jeg har faktisk hatt 22 arbeidsdager i løpet av juni.
Jeg har hatt tre turer til Hallingnatten, en til Jordesmyrnatten, til Høgdefjell og Slakollen og en til Sandvasskollen. Jeg har brukt to fridager til turer med mamma, og hatt etterjobben-turer til både Uthallin og Grov.
Og på tirsdag som var, blei vi med Hege og Hemsedal Turlag til Såta, 
det er fjellet på bildet under her...


Jeg var tidlig ferdig på jobb denne tirsdagen, så Nalle, Tassen og jeg kjørte opp til Fekjastølen og gikk opp til Såtetjednet og venta på de andre der.


Såta er fjellet i bakgrunnen. Herfra ser det ikke fullt så bratt ut.


Her var det godt å være.

Jeg hadde fått bare tre timers søvn den natta, så nå tok vi oss en liten blund.

En times tid seinere, dukka turfølget opp - og da bar det rett til topps.

Såta er en liten topp, bare 1257 moh. Bakom rager Skurvefjellet 1428, Nibbi 1648 og Skogshorn 1728 moh.
Men utsikten utover Hemsedal og Hallingdal er fantastisk!


Vi slo oss ned på toppen for å nyte utsikten, enda det blåste en god del. Men det var så absolutt verdt det. 
Og Hege serverte medbrakte godsaker med ett smil :)


Ved foten av Skogshorn ligger Helsingvatnet og Storevatnet. Tislefjorden bakom der...

Utsikt rett over Ullsåk mot Veslehødn og Storehødn

 Spektakulært!
Men frøken Fryd hadde bare øyne for Tassen...og de nære ting 💓


Vi glemte både tid og sted, og jeg tror nesten det var jeg som avbrøt magien da jeg sa vi måtte tenke på retretten!


Jeg telte ikke hvor mange folk vi var på denne turen, men vi gikk ihvertfall i lang, lang rekke nedatt + Nalle, Tassen, Fryd, Maxen og Kompis...


Også på lørdag slutta arbeidsdagen tidlig, men siden det var så innmari varmt - måtte Nalle vente heime.  Kjølematte og kjølevifte hjelper, men er ikke nok på slike dager. Hjemme står varmepumpa og blåser kald luft, så da er det mye bedre for en lapphund å holde seg innadørs.
Da kvelden kom, gikk vi på "beversafari" i Tjedndalen.


Vi så den ikke, men vi fant ganske ferske og spennende spor 😉

Jeg må tilstå at gårsdagen var en etterlengta fridag.
Det var søndag. Men hva i all verden skulle man ta seg til i varmen...?
Jeg tok med meg rokken ut, og satte meg til i skyggen for å spinne lapphund/alpakka-garn.
Det var litt vind også, så egentlig hadde jeg det ganske ok der jeg satt!
Og så fikk jeg besøk. Og de fikk prøve rokken etter tur. Moro at de viser interesse for slike ting. Mari kan tilogmed strikke, så det spørs om ho ikke må lære seg å spinne eget garn snart. 
Sommerferien kan brukes til så mangt!


Det er for varmt til at hundene kunne gå tur midt på dagen, så jeg fortsatte å spinne etter at de sykla hjemover.


Nalle er ferdig med ti-dagers kuren sin, og jeg kan muligens ane en viss bedring?
 Men jeg er ikke sikker. Han er naturligvis slapp i varmen.

Han fikk ei pille for sikkerhetsskyld, og utpå kveldingen kjørte vi opp til Siggeset og gikk til fjells.


Det var varmt i høyden også, men det var en deilig trekk i lufta.
Og vi gikk så sakte vi kunne...


Vi gikk over alle de høyeste toppene på Vardefjell. Jeg har faktisk aldri tenkt over at det heter Vardefjell, men det passer bra. 
Det er en liten varde på hver topp!


Det er ekstremt sjelden vi møter andre her...!

Ett naturlig stoppested.

Her også...


 - så full fart nedover mot neste stoppested -
- her -

Og denne gangen gikk vi ikke rundt vannet slik vi pleier, men vi tok en snarvei rett opp på Jordesmyrnatten!
Nalle imponerte meg skikkelig 👏


Det blei ei lang pause på toppen.

Vi bare koste oss og beundra utsikten.
Blåne etter blåne.
Hallingskarvet, Hemsedalsfjell, Jotunheimen med de spisse Hurrungane.
Vi så dem alle!


Og vi såg nesten heimatt. men Bergheim ligger djupt nedi dalen.
Men Børtnesøygardane, Rustadfjella, Hallingnatten, Norefjell og Gråfjell er der...


Og Tassen er overalt!

Den lille lundehunden er i sitt ess når han får klatre og balansere.
...og imponere

- en flott og veltrent liten fyr, om jeg kan si det sjøl  💓

En enslig geiterams hadde slått rot i en fjellsprekk.
Så tapper og så fin - den lyste opp lang vei!


Det er knusktørt overalt, noe gutta hadde problem med å akseptere...
- det er da alltid vann her!

Først da vi kom ned til Rakketjern, fikk de slukket tørsten skikkelig igjen.


Og før vi visste ordet av det, var vi nede ved Siggeset.

Dette er Yndlingsrunden min. Lade-runden. Den trengte jeg.
Takk!
Jeg er så klar som jeg kan bli for ei ny arbeidsuke.
Den har allerede begynt.

Ps. Jeg tror kanskje det blir en tur etter jobb imorgen, for gubben har kommet heim fra fisketur'n (uten en eneste fisk 😰),
- han vil med glede holde Nalle med selskap. Trur eg .

2 kommentarer:

  1. Jeg er så enig med deg, jeg skjønner ikke vitsen med å ha musikk i butikkene. Også så høyt som de spiller. Kundene skal visst nok handle mer når de spiller en type musikk viser forskning. Men er musikken høy så snur jeg i "døra" uten å handle jeg. Men vi er vel kanskje litt sære vi som foretrekker fjellet framfor shoppingsentere med "bakgrunnsmusikk" Jeg fikk ikke så mange turene når jeg hadde ferie, men kommer sterkere tilbake i august i neste ferie pulje.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til høsten.... Da skal jeg også ha ferie. Det er tross alt den beste tida av året. Tror jeg ☺️
      ....nå er det jo folk overalt! Hehe. Vi er nok litt sære på flere måter, Lillian.

      Slett