lørdag 12. oktober 2019

Hverdag og fest

Kaninklipping, ja.
 Det er ikke bare bare!

Tulla måtte til pers på onsdag.
Jeg kaller altså ham Tulla fremdeles, navnet hadde liksom grodd fast innen kastreringen var ett faktum.
Og "ho" er vel det søteste og yndigste vesen som finns uansett!


Klippinga gikk forholdsvis greit den, men jeg sparte undersida til dagen etter.



Jeg vil at klippinga skal være en best mulig opplevelse for dem,
 men jeg koser og trøster kanskje mer enn nødvendig...



Tulla var hoppende glad da ho var ferdig, og fikk komme inn til Tuppen og Lillemor igjen.
De tre bor nå i "underetasjen" - og i det innerste rommet, står det på litt varme. Det er godt for den som er nyklipt.



Tuppen måtte også innta frisørstolen på onsdag.
Sett på maken til nydelig fiber?



Frisørstolen er altså fanget mitt...


...og joda, Tuppen ble ferdigklipt på torsdag, ho også.
Lillemor veit nok hva som venter, men nå har jeg jobbehelg, så klippinga får vente til neste fridag. Da må jeg ta henne og Fillip - helst begge to på en dag...

I gårkveld blei jeg ferdig med å spinne opp MASSE lappeull,
og alle hespene blei vaska og hengt opp.


Det er jaggu litt av en jobb, den vaskinga. Noe av hundeulla var blanda med alpakka, og noe med sau - så det lukta skikkelig fjøs her.
Garnet blei bra, men jeg veit ikke hva som egentlig egner seg best å blande med, av sau eller alpakka. Hund/alpakka er det som ligner mest på hverandre, men saueulla har jo mange gode egenskaper, den å.
Garnet blir ihvertfall veldig varmt, og det veier nesten ingenting.



Jeg spant litt garn av Tuuli og alpakka tidligere i høst,
og strikka votter til Mina og Martin


Jeg hilste på noen alpakkaer på Bromma på onsdag,
 mens bilen var inne og fikk skodd seg.






Da jeg kjørte opp til Orrebu, var jeg glad jeg hadde vinterdekk!



Vi har som kjent ikke strøm på hytta, så jeg piska krem med håndmakt.
Men det hadde vært kjekt å hatt en hjulvisp. Lurer på om slikt er mulig å få kjøpt nå til dags? Bjørn sa jeg kunne tatt med mixeren, for han har jo aggregat -
men det fikk da være måte på...



Stua i Orrebu blei etterhvert fylt til randen av store og små pølsespisere og bløtkakespisere,
ett skikkelig trivelig fødselsdagkalas, det vart det.


Nalle og Tassen var sjølskrevne gjester. Tassen søkte dekning innunder sofaen, men Nalle syns det var skikkelig stas med alle småtassene 😋



Vi gikk en liten tur i regnet, før jeg dro på jobb idag. Da la de seg på soverommet begge to, og der ligger de stort sett til jeg kommer heim, omtrent 8,5 time seinere. Gleden blei derfor kjempestor da jeg dukka opp etter ett par-tre timer!
Pga noe bytting, hadde jeg misforstått opplegget, men det gjorde ingenting. Istedet fikk jeg gjort flere ærender jeg føler jeg aldri har tid til ellers. Som å gå i klesbutikker f.eks.
Da regnet ga seg, gikk vi en liten tur.
 Nalle syns det holdt med vesle-runden, men Tassen ville mer enn som så.



Det er litt sårt å gå til Nallenatten uten Nalle, og jeg må nok venne meg til at han aldri kommer opp dit igjen.
I kveld har han ikke vært i slag. Det virka som om bakparten ville svikte. Han har traska hvileløst omkring - mellom søvn fylt av urolige drømmer der han bjeffer og springer. Akkurat slik har vi ikke sett ham før.
Jeg krysser fingre for ei god natt og snarlig bedring.



Tassen spratt bekymringsløst opp på Nallenatten akkurat idet sola titta fram.



Mastestien er i ferd med å gro igjen, og det MÅ jeg gjøre noe med.
Dvs. en to-tre turer her i uka, ville gjort underverker for meg og Mastestien.



Jeg følte meg noen kilo lettere da vi gikk nedover igjen, men akk.

Tall er da bare et tall, eller hva? 😉



Gratulerer med dagen, gubben min.

GOD HELG!

3 kommentarer:

  1. Gratulerer med dagen til "gubben" din :)
    Jeg er bombesikker på at du finner en hjulvisp på ett eller annet loppemarked eller bruktbutikk. Kanskje til og med på finn.no eller en salgsside på Facebook.
    Masse god bedring-ønsker til Nalle <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager tregt svar, Kjersti - men jeg kommer ikke inn og får kommentert på egen blogg via padda! Og den trege, gamle pc'n slår jeg ikke på før jeg må...
      Takk for tips om hjulvisp, det skal nok ordne seg!

      Nalle hilser, og sier han er heeeelt fin - om han husker rett ;-)
      Jeg tror han er litt glemsk, men vi skal vel alle bli flinkere til å leve i nuet :-)

      Slett
    2. Ikke noe hast :)
      Får 52 treff hvis jeg søker på hjulvisp på finn.no, så du skal nok helt sikkert finne deg en :)
      Godt å høre! Joda, litt surrete kan vi alle være uansett alder, så det er helt innafor for Nalle også <3

      Slett