torsdag 7. oktober 2021

Litt om det ene og det andre.

 Høstferien var ikke helt over.

Ikke før jeg hadde hatt en siste fjelltur og finni en cache!

Det var en grå og kjølig høstdag at vi kjørte opp til Flenten.

Vi valgte ikke den aller korteste stien, men den som var lettest tilgjengelig 

- ihvertfall ifølge kartet mitt

Så sikta vi oss inn mot Trøgasetnatten, 1234 moh

Å fy og fy, så kald vinden var - og jeg angra på at jeg ikke hadde kledd bedre på Tassen.

Vi fant heldigvis cachen fort og greit, og signerte som nr 2.

Det var ikke mulig å sitte i ro og se på utsikten. Det var ikke så viktig heller, det er jo snart bare hytter og veier overalt her også.

En kan virkelig lure på hvor reinen skal gjøre av seg!

Vi forta oss nedover i lunere terreng, og gikk ned samme bratte stien som vi kom opp.

Omtrent 3 km hver veg.

Trøgasetnatten er den høgeste natten. Det ligger ett helt nytt hyttefelt i skogsgrensa, og flere hytter var under oppføring. Ikke akkurat fred og ro i disse traktene langs fv 287 lengre, nei.

SÅ VAR DET SLUTT PÅ FERIEN 😩

Etter fem arbeidsdager på rappen, hadde jeg en fridag. Da fikk jeg endelig rota meg avgårde til den gode, "gamle" frisørdama mi i Gol.

Gutta og jeg gikk en liten tur både før og etter. Det er rart å se hvordan gammalt og nytt ligger hulter til bulter i sentrum. Jeg tar meg i å mimre om gamle dager, og jeg syns ikke den forvandlingen som Gol har gjennomgått, er til det bedre.

Den samme dagen sto dette leserbrevet på trykk i Hallingdølen. Jeg tar meg den frihet og legger det ut. Klikk på bildet, så blir det leselig.
Takk Ola, du beskriver det jeg også ofte går og lurer på.

Jaja, på Bergheim går nå livet sin vante gang igjen. At sola skinner når jeg skal på jobb, er f.eks like normalt som at Stripa dilter etter oss på luftetur'n.

Torsdagskvelden skjedde det forresten noe spennende.

Etter at arbeidsdagen var endt og mørket hadde falt på, kjørte jeg opp i Rukkedalen og henta tre unge islandshøner!

De flytta inn i egen avdeling, og slo seg fort til ro. Allerede dagen etter hadde "Siv Jensen" lagt sitt første egg, og innen kvelden var omme - lå det sannlig tre egg i reiret!

I løpet av den samme dagen, tok jeg en tur til Flå, bare fordi noen av damene i Spinnegjengen satt og solgte produktene sine i Bjørneparken Kjøpesenter.

 Nina fra Alpakka Norefjell, Brita fra Norefjell Angora og Else Cecilie som er sjølve Forkledamen i Hallingdal

 

Jeg bare måtte kjøpe denne vesle brosjenålen som Else Cecilie har brodert, den var så søt, og passa jo så godt på akkurat denne dagen!

💓

Fjerten med sin nye flamme

På søndag blomstra romantikken - i vinduskarmen. 

Da hadde unghønsene vært her siden onsdagskveld, altså bare fire dager.

De har utrolig vakre farger og tegninger, og flotte fjørtopper.

Gamlehønsa myter nå om dagen, og føler seg kanskje litt underlegne.

De liker visst mais, disse her også 😋

Skarpt og nysgjerrig blikk på denne Damen 😅

Regnet kom også den første helga i oktober. Masse regn!

Bekken som hadde vært tørr og livløs, vokste seg stor og vill i løpet av ett døgn.

Fjordingene reiste heim på mandag, da var ferieoppholdet deres over og beitet finrenska 

- men godt gjødsla 😊

Før jeg dro på jobb på tirsdag, rakk vi å gå en tur med Småen, Tira og Lizzie.

Gutta hadde hilst på Lizzie tidligere, men nå hadde ho med seg "søsknene" sine - og det var stor stas!

De fikk springe og leike litt, da vi kom inni skogen...


...for alle sammen er jo riktig så godt oppdratt 😉

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar