mandag 15. november 2021

Det var engang en sommer…


Tenk at vi skapte så mange fine farger!

Jeg hadde forberedt meg ganske godt til denne dagen, takket være Bjørn 😉
 Bord og stoler, skjøteledninger, kokeplater, kjeler og hageslange, alt sto laglig plassert da Silje og Nina kom.


Silje kan så utrolig mye, og er proff når det gjelder plantefarging. Ho hadde gitt oss beskjed om å bløtlegge garnet kvelden før, slik at vi kunne legge det våte garnet rett oppi "beise-kjelen". 

HUNDEKJEKS
Mens garnet godgjorde seg, gikk vi en liten tur og plukka blomster.


Hundekjeksen kokte en times tid, det samme gjorde Ninas medbrakte røsslyng, og Siljes tørka rødskivede kanelslørsopp.


De aller fleste planter gir gult i forskjellige nyanser.
Hundekjeksen ga ei blass gulfarge på angora, men røsslyng gir ei varm, fin og rein tone. Vi tilsatte dessuten vinstein i alle fargebada, og det forsterker fargen, etter hva jeg forsto.

KANELSLØRSOPP
Det var spennende. Jeg hadde aldri farga med sopp før.
 Nina og jeg putta div garn oppi gryta, og lot det stå til - det lukta fryktelig vondt...
Men Silje visste hva vi gjorde, og det blei egentlig flott!

Nå lærte jeg dessuten å knyte garnet på en smart måte for å unngå fargeforskjell i oppbindingen. Løsningen er å knyte garnet løst i ett åttetall, liksom.

 Nina og Tølle studerer cochenille-lusa. Det er en riktig så eksklusiv vare som kan bestilles fra forhandlere i Norge. En kostbar, men fargerik fornøyelse.

Nina var forresten flink til å notere hva vår læremester sa, og hva vi gjorde.
Skulle ønske jeg hadde gjort det samme!


Siljes målte opp cochenillelus og garnmengde, og vi la tre ulike alunbeisa hesper oppi gryta.


Utrolig hvor fargesterk den lille lusa er, og den kan gi mange fargebad.


Hespene er rista og skylt. Farga blei som forventa ulik, men jevn og fin 👍

Silje hadde lyst på rødt garn...


Silje kan trylle!


Tølle og Tassen var med oss, og vi hadde det utrolig koselig alle sammen.
 Vi tok oss tid til å eta småmat og lefsekling ett par ganger i løpet dagen, men tida gikk skrekkelig fort i det gode selskap.

Siste skylling...

Vi avslutta Den Store Fargedagen den 3. august, omtrent kl 21.30.
Etter 9 timer kunne vi være stolte av oss sjøl og resultatet.
Ps. alt garn var heimelaga


Fra høyre og fritt etter hukommelsen: 
1 hespe gammalnorsk spæl - gjæra høymolerot
2 hesper "sauemiks"-rødskivet kanelslørsopp - 2.bad
1 hespe gammalnorsk spæl - maurerøtter.
1 hespe angora - røsslyng 1.bad og overfarget 15 min med cochenille
1 hespe alpakka - røsslyng 1.bad- etterbeiset m/jern 10 min
1 hespe angora -røsslyng 1.bad
1 hespe angora - hundekjeks - 1.bad
1 hespe alpakka/angora- hundekjeks -1.bad
1 hespe grå angora - cochenille -1.bad
1 hespe kvit angora- cochenille - 1.bad
1 hespe alpakka -cochenille - 1.bad
1 hespe alpakka- rødskivet kanelslørsopp - 3.bad
1 hespe angora - rødskivet kanelslørsopp - 2.bad
1 hespe "sauemiks" rødskivet kanelslørsopp - 3.bad
1 hespe hvit alpakka - cochenille - 2.bad, tinnbeis
 1 hespe naturell angora...

💓💜💛💚💙💓
Håper vi kan gjenta dette til våren!


Jeg har hatt frihelg, og den var jeg heldig med!
På fredag gikk vi oppover bakkan, på leit etter steinlav.
Jeg tenkte jeg måtte ha noe å farge med til vinteren. 
Og snøen den kom natt til lørdag 😅

Unn dere tiden det tar å se denne filmsnutten om Oliva Nilsen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar