tirsdag 16. juni 2015

Laaanghelg

Og vi gikk og gikk – og vi gikk og gikk…

ENDELIG

– vi som hadde ikke vært på tur på månedsvis!

DSC_2668

“Plutselig” – etter tre-fire km med stigning nesten uten en eneste sving - skimta vi Rustastølan.

DSC_2672

Det ligger mange gamle støler her – flere av dem er restaurert og stappfulle av sjarm!

DSC_2674

Åpent og fritt ligger de, med utsikt til fine fjell på alle kanter.DSC_2681

Men i følge kartet, skulle det ligge ett par støler lengre unna også, og det var disse som var målet mitt…

Jeg gikk litt “på feelingen” og fulgte åsryggen åvafor stølslaget – og jeg trudde jeg fant tuftene etter Nordhagahaugen-setra da jeg kom over disse murene.

DSC_2686

Vi fortsatte med lystig mot

– og rett som det var – dukka det opp enda flere “steinrøyser”!

DSC_2695

Dette er det merkeligste stedet jeg har sett, tror jeg.

Nalle la seg på toppen av Nordhagahaugen, og der vart han liggende…

DSC_2697

Tassen og jeg tok en befaringsrunde, og jeg er fortsatt forundra over dette merkelig stedet.

DSC_2747

Her bor det noen den dag i dag, det er jeg nesten sikker på…

DSC_2699

- sjøl om alle spor etter folk er i ferd med å forsvinne…

DSC_2701

Oppdagelsesferden fortsatte, og trur dere ikke vi fant snø!

 

 

- og like etterpå, fant vi en klar og tydelig sti.

DSC_2716

Den stien er ikke merka av på kartet, men jeg hadde lasta ned Norgeskart-appen, og der er nemlig stien avtegna! Jeg liker best å gå med ett vanlig kart, men disse nymotens greiene, kan være nyttige iblant. Men det er en ting som bekymrer meg nå i ettertid, for ifølge appen - skal det være bygninger på Nordhagahaugen!!! Kan jeg ha gått forbi sjølveste setra?

Bakvendtstølen fant vi ihvertfall!

DSC_2733

Den lå på en måte bakvendt til her under Skrivarnatten, men jeg vet ikke om det er derfor setra har fått dette rare navnet. Gammel var den. Jeg så årstall skrevet i veggen, det eldste navnetrekket jeg fant var fra 1877.

DSC_2726

Inngangsdøra var liksom så bakvendt plassert, jeg syns hele setra lå med baksida fram, jeg!

DSC_2731

Men navnet skjemmer ingen. Nåtildags er det vel ikke så mange som går forbi denne setra lengre heller.. Og denne vegviseren, kunne lett forvirre vilken som helst kartleser med Nillebriller.

DSC_2739

Vi fulgte samme veg tilbake, og heldigvis lå Nordhagahaugen fortsatt på samme sted.

DSC_2753

Vi hadde knapt sett snurten av sola, og da vi kom tilbake til Rustastølan, tok det til å regne litt.

DSC_2763

Så traska vi nedover grusvegen  - helt til vi fant igjen bilen nede i svingen på fv. 211

DSC_2774

Slik så Rustastølan ut for hundre år sida…

Rustastølen-ca.-1910

Heime venta Puselusa Smilefjes

DSC_2784

Søndag kjørte vi oppover bomvegen i Toen – like inn til Lyseren.

Jeg hadde studert kartet, men likevel måtte jeg spørre om hjelp til å finne den rette stien til Brenthøl. Den viste seg å være veldig godt merka, og det var en fryd å gå der!

DSC_2793

Det var en riktig så fin, gammel sti, dette her.

Snøflekker her og der Smilefjes

DSC_2795

Og blinkende vatn, som perler på ei snor!

DSC_2799

Det kom faktisk ei hagleskur da vi begynte å gå, men etterhvert ble været bedre og bedre.

DSC_2800

Ett snøbad er aldri å forakte Smilefjes

DSC_2812

Og ser de en passende stein, er de snare til å hoppe opp på den.

DSC_2802

Har jo alltids en gobit på lur Smilefjes som blunker

DSC_2819

Og der nede lå Brenthøl!

DSC_2833

Det var ikke slik jeg mintes stedet, men det var helt sikkert rett sted.

Rart hvor feil man kan huske iblant…

DSC_2831

Det er ikke akkurat sommerlig her på ca 950 moh.

DSC_2840

Det frista ikke med en dukkert, enda så vakkert det var her ved nørdre Fjellvatn -

DSC_2866

- vakkert i alle retninger…

DSC_2873

Noen ganger er det all right å gå att og fram.

Det skal liksom litt til for å få med seg alt, liksom.

DSC_2887

Det var en kjempefin tur, bare 6 km tur/retur – men mye fint å se!

DSC_2890

Jeg kjørte innom Syningset også -DSC_2892

- når jeg først var på disse kanter – og hadde betalt 40 kr for mye i bommen – fordi jeg ikke tok meg tid til å veksle i Nesbyen… Jeg hadde jo egentlig tenkt meg innom Gubbetorget denne dagen, men så var det så mye folk og biler, at jeg ombestemte meg brått…

Det var da langt bedre å bruke dagen her!

DSC_2894

I dag sto Rosehagtorn i full blomst her heime.

DSC_2906

Det var varmt i sola, men det blåste en kald vind.  Fjellet lokka og drog i meg, så til slutt måtte vi bare ta oss en tur likevel.

DSC_2913

Jeg hadde så absolutt fått varme i kroppen da vi kom opp til Rakketjern Smilefjes

DSC_2917

Vi gikk forholdssvis radig forbi ‘småpyttan’

DSC_2925

og endelig var vi oppe på FJELLET Smilefjes

DSC_2931

Dette er ekte kjærlighet,det.

DSC_2935

Tassen leiker seg og får liksom ikke nok av dette kalde, kvite…

DSC_2940

og Nalle blir helt matt og øm i blikket.

DSC_2941

Førstemann til topps er Nalle, såklart Smilefjes

DSC_2945

Jordesmyrnatten 1135 – den fineste natten i verden!

DSC_2951

- og den fineste og kjæreste utsikt man kan tenke seg Smilefjes

DSC_2952

Tassen er skrekkelig vågal og beveger seg utpå kantene… Det blåser hardt, så vi snur Smilefjes som blunker

DSC_2969

De får frie tøyler ei lita stund…

DSC_2981

Ryfjells steile, blå vegger i bakgrunnen… Jeg lar meg begeistre igjen og igjen.

DSC_2988

Graver seg ned i tide, disse her Smilefjes

DSC_2992

Fjellet blomstrer

DSC_3002

Det ER båndtvang.

DSC_3004

Så er vi nede i skogen igjen.

DSC_3012

To – tre molteblomster var alt jeg fant..

DSC_3016

Og snipp snapp snute

DSC_3028

så var denne langhelga ute.

2 kommentarer:

  1. Fantastisk flotte bilder du tar. Jeg elsker norsk natur, finnes det finere steder noen plass på denne jord.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ikke det finns noe finere enn norsk natur, jeg heller, Anne-Liss. Jeg har ihvertfall ingen behov for å reise utenlands :)

      Slett