onsdag 26. desember 2018

Julekveld i skogen

Julaften er ikke hva det engang var, så jeg syns det er helt greit å arbeide slike dager. Jeg hadde ikke gjort en verdens ting for å skape julestemning iår, ingen baking, ingen vasking, ingen pynting.
Skranteleggen og Ausehand var riktignok frampå såvidt det var, men de syns visst det var helt ok å holde seg for seg sjøl, etter at de kom ut av skapet.
Alle hadde nok med sitt, og bra var det.

 Da arbeidsdagen min endte kl 15, 
var jeg ganske kjapp til å pakke sammen bikkjer og litt småtteri, og kjøre avgårde og gjemme oss bort innpå Teinevassåsen ett sted...

Der inne i den lune, gode varmen 
- der venta Bjørn med julemiddagen klar!

Vi slafsa og åt uten å bry oss om folkeskikken, og jøssenammen så godt ribba smakte! Og julepølsa og medisterkaka, surkålen og potetene. Og juleakevitten..
Og sist men ikke minst; ferdigkjøpt riskrem med jordbærsaus.

Nissen hadde vært innom tidligere på dagen, 
så Bjørn sto for julegave-overrekkelsen

Jeg har visst vært ganske snill i år, for jeg har egentlig fått julegaver i hele desember. Likevel fikk jeg det som sto øverst på ønskelista; gamasjer fra Nalle og Tassen, og "engangs-kjeledresser" fra kaninene. Fra Bjørn fikk jeg en svær marsipangris, tradisjon tro.
Så fikk jeg ullpledd til å ha på hytta, vi fikk hyttebok , tegneblyanter og penger.


Bjørn fikk bøker, julehefter og forskjellige typer juleøl, og koste seg med det resten av kvelden.


Denne julekvelden ble en av de fineste vi har hatt.
🎇🎅🎇
Men av en eller annen grunn, sov jeg dårlig den natta.
 Så da morgenen kom, dro jeg med meg madrassen inn i stua, 
og så la jeg meg til foran vedovnen. 
Det var en sløv og deilig morgenstund med kaffe og kos på stuegulvet ☕

Det blåste en del oppå åsen 1.juledag, men jeg fikk det som jeg ville...

Det ble en kjøretur ned til Strøen

Skogen sto fremdeles kvit oppe ved Godvatna.

Temperaturen kraup fort oppover 
- og snøen begynte å rase av juletrea...

Nede ved Strøesdammen var det vindstille,
 og vakkert som alltid.

Nalle og Tassen ville gjerne fortsette, men vi snudde utpå demningen.

Vi kommer nok snart tilbake.

 Vi gikk sakte tilbake oppover vegen, 


 - og Mathiesen plukka oss opp etter en km eller to..

Det var på tide med julemiddag igjen. 
Vi åt utrolig nok like mye som kvelden før, men jeg sto over akevitten. Etter en blund på sofaen, var jeg klar for å avslutte julefreden, nesten.
Det er ny arbeidsdag i morgen.


Det var mørkt og langt på kveld innen jeg takka for oss og dro heim. Da hadde det blitt mange varmegrader både her og der. 
Julemagien var liksom over.


Her springer Tassen i noen merkelig "skispor" 
- se det får være en annen historie, en annen gang.

5 kommentarer:

  1. Ser virkelig ut som dere hadde en herlig julaften, og at dere har slått dere til ro på Orrebu er det ingen tvil om! Men så er det et skikkelig julekortmotiv også, i likhet med Bergheim.
    Fortsatt riktig god jul :)

    SvarSlett
  2. Fortsatt god jul til dere. Ser ut som dere hadde en perfekt jul :)

    SvarSlett
  3. Bjørn har nesten bodd der oppe siden vi overtok hytta, ingen tvil om at han trives! Jeg har bare hatt to overnattinger, men det blir ganske sikkert flere muligheter neste år :-)
    Helt grei måte å feire jul på, syns jeg. Ikke for seint å skape en ny tradisjon!
    Fortsatt god jul :)

    SvarSlett
  4. Å så trivelig å se Bustenskjoldheftet. Det måtte min bestefar alltid ha for å få julestemning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da må du kjøpe deg ett blad! Jeg tror det er de samme tegningene og de samme historiene som før :)

      Slett