torsdag 25. juli 2019

En overraskelse på lur


SETT PÅ LYD!!!


Da jeg kom heim fra jobb i gårkveld, fant jeg til min forskrekkelse en fugleunge utafor kassa! Den hadde ramla ut og satt seg fast - nesten oppned i klem mellom veggen og kassa. Rypa var temmelig hissig, men forlot ikke egga sine - og jeg var jo minst like forstyrra som hønemor.
Men jeg løfta forsiktig opp den vesle fugleungen og la den inntil henne. Den var veldig rolig, og litt kald...
Nei og nei, det skulle jo ikke være klekking før tidligst til helga etter mine beregninger.

Jeg visste ikke hva som venta meg i dag, men jeg lagde en ekstra god frokost til hønemor.



Da jeg kom inn døra, blei det nærmest full panikk.
Tre kyllinger (eller var det fire?) virra omkring, mens Rypa febrilsk prøvde å samle dem under vingene sine.
Den ene kyllingen smatt gjennom nettingen og ut i det store hønsehuset, men jeg henta den kjapt tilbake.



Da alle var samla, hengte jeg opp ett bedre stengsel mot hønehuset,
og serverte frokosten.
Tre egg lå igjen i reiret, de kjentes ganske kalde, men jeg lot dem ligge.

Etter å ha tenkt meg om litt, gikk jeg tilbake og fjerna likesågodt hele kassa, slik at ho skulle ha en sjans til å varme både kyllinger og egg.
Da jeg kom heim fra jobb i kveld, lå ho stødig og trygt på reiret.



Da er det bare å vente å se hvor mange små dunballer som dukker opp i morgentidlig!



Det er travle dager, men jeg koser meg så snart jeg kan.
Kvikaku med rømme og bestemor-ost en varm sommerkveld,
er ikke å forakte.
😊
Og ei helt spesiell helg nærmer seg.

2 kommentarer: