onsdag 22. februar 2023

Når sole skin...

Fargerik frokost på en blå mandag

På mandag var det arbeidsdag igjen, men den begynte ikke før kl 15
Da vart det tid til en tur oppover bakkan etter frokost!!


Det er jo egentlig ikke stort til utsikt fra Utsikten. Det har det heller aldri vært i min tid her i Bergheim, og vi har faktisk bodd her i godt over 20 år...


Nei, utsikten er mye bedre fra Tølle-køllen


Tølle-køllen ligger rett ovafor Nallenatten, og rett nedafor Utsikten, 
og er ett ynda sted for elg og hjort
- og slike som oss


Det er nesten skummelt bratt her vinterstid, men det var lunt og sola varma så godt!

Været var helt nydelig på søndag også...


Jeg pakka sekken, og kjørte nedover til Gulsvik. Der er det noen perler "litt utafor allfarvei"


Og der har bygdefolket kjørt opp sin egen skiløype hver vinter i årevis.


Den er ikke tegna inn på løypekart, og den er på mange måter en godt bevart hemmelighet 
- men noen steder er det hengt opp blå merkebånd... (husker du, Lillian?)


Jeg angra på at jeg hadde valgt de smørefrie skia - de bråker så fælt!


Inne ved Trytetjernan var det så stille og idyllisk.
Jeg måtte stoppe for å nyte freden og roen mange ganger.


Etterhvert kommer løypa innpå Fellebekkvegen, og følger den omtrent 1 km. Blikket dras automatisk mot Bukollen...


Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta med Tassen på denne turen, det er til tider utfordrende nok med to villstyringer - men han insisterte på å bli med denne dagen, og da hadde jeg ikke hjerte til å reise fra ham hjemme.
Tølle og Findus var festa i magebeltet, mens Tassen gikk sitt eget løp, stort sett.
Det fungerte faktisk veldig greit.


Hannhunder har slikt å gjøre. Og gjør den ene - skal de andre gjøre det samme...


Jeg veit ikke hva som er finest, men neste gang skal jeg gå motsatt vei.
 Jeg måtte stadig stoppe og se meg tilbake
Nautskardfjell i det fjerne. 


Vi møtte faktisk folk med hund hele tre ganger på denne mila!

Revsholbekken 


Her hadde vi akkurat gått forbi en familie som satt og koste seg i finværet
Gutta oppførte seg kjempebra og fikk fine komplimenter.
Så innmari hyggelig💓


Findus begynte nok å bli litt lei på slutten, men han holdt følge med Tassen.


Tølle syns snørekjøring er helt topp - hele tida!


Gutta holdt koken like til veis ende. Vi hadde ikke hatt skikkelig pause underveis, så de hoppa frivillig inn i bilen og la seg i hvert sitt bur.

De kjenner ekte skiglede alle tre, 
sjøl om de ikke kan stoppe å pisse på hver eneste busk, og de har skjønt at det lønner seg for dem å følge med i nedoverbakker. De begynner å få en grei forståelse av kommandoen FRAM , enda så nysgjerrige de er. 
Det hadde selvfølgelig vært mest riktig å trene med en og en hund, men dette er bra nok for meg.

Vi møtte hunder og folk i sporet i dag også, og det gikk over all forventing. 
Det hender nok at det stokker seg med ski og staver og bikkjebånd når jeg stopper for å plukke opp en bæsj, men det går faktisk an å gå på ski med alle tre.
😅

Hvordan lære hunden høgre og venstre   - det blir det neste...

1 kommentar:

  1. Vi må rekke en runde her den riktige veien før skiføretforsvinner! Har du ei ledig helg i mars?

    SvarSlett