mandag 6. februar 2023

Skal bare...

...dele noen bilder fra fredag den 27.1.
Vi rakk å gå en liten tur oppover bakkan før jeg skulle på seinvakt den dagen, 
og det var selvfølgelig innmari fint å være ute...


En sånn slags "firhjuling med belter" hadde kjørt oppover i den djupe snøen, og dermed var det mulig å gå i hjulspora for to og firbeinte.


En god og mett elg hadde kost seg der oppe i sola før oss...
 

Men det er ikke bare bare å være elg nå om dagen!



Mens vi gikk tur, pågikk en redningsaksjon i Flå. Det sto å lese i Hallingdølen dagen etter.
De fikk elgkalven trygt på land, så det er håp om at den greide seg. Det var forhåpentligvis den rette elgkua som sto i bakgrunnen og venta på kalven sin. 
Det gikk ikke så bra med elgene i Bergheim. To hadde allerede frosset fast i isen, den tredje hadde sannsynligvis reist under isen.

En god ting, er at Mattilsynet har gitt Nesbyen kommune tillatelse til foring av hjortevilt, i håp om at det vil forbygge viltpåkjørsler. Det er for seint for veldig mange, men nå har jegerne tatt ansvar og forer dyra her i bygda ihvertfall.


Da tirsdagen kom, tok jeg på meg ski for første gang i år, og fulgte firhjuling-spora bortover mot Dekkan.
Det var Findus første skitur noensinne.


Det ble endel fjas og tull,  Slikt hører med, sjøl om jeg blei litt oppgitt til tider 😂


Da vi la ut på skitur i dag, gikk det mye, mye bedre
- men så har vi fått litt trening i løpet av helga.


Elgen hadde gått på kryss og tvers av spora, vegen var fullstendig opptråkka.


Jeg kjente det lukta friskt av furu, og da jeg kikka meg rundt, fikk jeg øye på ei elgku som lå nedom vegen og koste seg med kvister.


Dagens skitur blei på 6-7 km, og med denne mandagsturen var ei fenomenal langfri-helg over.

Helga begynte makelig, men den tok seg gradvis opp i løpet av fredagen.
Jeg bakte Fiberfin-brød for første gang, det ble so som so, Taco-retten så derimot ut til å bli god.
Jeg lufta bikkjer, stelte litt hos kaniner og høner, vaska tilogmed gulv før jeg pakka sekken.
Det meste var klart innen Lillian og Bella var på plass - sånn i halv fem-tida.

Forventningen var stor - vi skulle på hyttetur sammen for første gang!


Orrebu var god og varm, takket være Mathisen sjøl. Han hadde fordufta innen vi ankom, han ville heller være hjemme og holde Tassen og Stripa med selskap. 
Alt var fryd og gammen.
Lavkarbo-Tacoen falt i smak, men jeg var klar for div utskeielser denne helga, kan man si 😅
Det vart både akevitt og potetgull, etter at vi hadde gått en kveldstur til Endresetra.


Og så satt vi med bundingen og skravla til langt på natt, akkurat som seg hør og bør.
Er man på hyttetur, så er man på hyttetur!

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for en knallfin hyttetur. Vi koste oss masse med god seng, trivelig selskap og gormekokk. Nye utfordringer må man ta på strak labb.

    SvarSlett
  2. Deilig med vinter. Uff, så trist å se om elgene. Bortsett fra bjørn, husdyr og kjæledyr så er det vel ingen dyr som har det enkelt om vinteren :'(
    Gleder meg til å se fortsettelsen av helgen :)

    SvarSlett