mandag 8. april 2024

1.søndag i april

I dag har vi sett det meste!
Harespor, revespor, grevlingspor, gaupespor, hjortespor, elgspor, hestespor, store og små hundespor, 
OG kongeørn, grevling, firfirsle og sist men ikke minst; noen små Tussilagoer 😍


De sto og lyste tappert om kapp med sola nedi grøfta. 
Vi så dem ikke da vi gikk oppover bakkan, men innen vi kom tilbake hadde det gått noen timer - og det hadde gjort underverker på det ene og det andre.


Snøen hadde smelta mye i mellomtida, så det var ikke bare hestehoven som var våt på beina


Det er litt av hvert som dukker opp når snøen forsvinner!
På veg oppover fant vi ett hundebånd og en blå potesokk 🐾🐾 
Det var borte da vi kom ned igjen, men vi så ikke snurten av folk idag - enda så fint vær det var. 


Vi gikk like opp til vanninntaket til Finnesetbekken Kraftverk idag. 
Der fant vi oss en lun krok, og slo oss ned på trammen for en stakket stund 
- og koste oss i solveggen mens vi inntok både vått og tørt


Stien holdt seg sånn noenlunde, men det surkla godt i skoa etterhvert. 
Findus lurte muligens på hvor surkle-lyden kom fra. Han lurer nå på så mye, han 😅


Han er f.eks veldig ivrig på spor - og jeg blir nødt til å begynne med litt sportrening når snøen forsvinner. Her var det gaupespor som måtte sjekkes ut en dag...


Tølle kan bruke nesa si, han også, sjøl om han ikke er fullt så ivrig på spor. Men ferske gaupespor lukter nok spennende. Spesielt i disse parrings-tider, antar jeg!


...og her var det grevlingspor...
 
Grevlingen så vi forresten da vi gikk kveldsturen vår. Den rusla omkring nedom Søre Berg, og rota med snuta i den våte jorda. Den var veldig opptatt, og merka oss ikke.

Firfirsla fant jeg under gulvteppet i kveld. Stripa oppførte seg mistenkelig, og jeg la merke til at ho konsentrerte seg veldig om en liten bulk i teppet. Etterhvert ble Findus også oppmerksom på at det foregikk noe under beina våre - og først da tok jeg ta affære. Jeg tror jeg redda livet til den vesle stakkaren. Den så ihvertfall like hel ut da jeg bar den ut. 
Kongeørna svevde over oss da vi gikk oppover, den er faktisk ett ganske vanlig syn.
 Men det gjør inntrykk å se den likevel.


 Det gjorde seg jo å se vårsola igjen etter ei vinterlig april-uke også, så det ble ei liten kvil på benken ved Utsikten igjen.


Nesten all snøen forsvann heime i tunet i løpet av dagen.

 

Hundene ble stengt inne etter turen, og Knerten og tuppene fikk slippe ut for å ta ei økt i hagen. 
Skal hilse og si de koste seg mens de «lukte ugrass»


Til slutt idag blei det noen timer med tv-titting mens rokken surra.
Og da alle de andre hadde gått til ro, 
blei jeg sittende å tenke på hvor heldig jeg er som fikk en slik fin søndag.

2 kommentarer:

  1. Soldager på våren er de beste soldagene 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig! Det er da en virkelig kan nyte solvarmen :)

      Slett