mandag 14. oktober 2024

Litt om alt

Hokus pokus filiokus; her er  ETT LOMPEFAT!


Lompefatet ble ferdig, og det passa perfekt til lomper 😄


Jeg var i Hedalen sammen med noen damer den siste lørdagen i september. Da fikk jeg hjelp av Bjørg til å gjøre ferdig fatet mitt.
Nå som jeg har så masse tæger klar til bruk, burde jeg bruke mye mer tid på tægerbinding og øve mest mulig. Men det er ikke så lett å ta seg tid til å sitte å binde når jeg er heime, og det er tusen andre ting en skulle gjøre. Det blir vel lettere til vinteren, kanskje...
Jeg tror jeg får fri førstkommende lørdag, slik at jeg kan bli med i Hedalen igjen. Det er så kjekt og inspirerende å ha Bjørg ved siden av seg, og jeg har lyst til å lære mer


Jeg satte meg til ett par timer en dag, og da fikk jeg bundet hele tre omganger 😅
Fort går det ikke - bare tiden!


Tasseladden lurer fælt på hva dette skal bli, men det veit jeg ikke sjøl engang.


Jeg ble ferdig med ett ullsokkepar omtrent samtidig som vi begynte å fyre. De er store og gode, strikka av spæl/angora, og jeg fikk brukt opp litt restegarn igjen. Dette var farga gult med bjørk og blått av messinglav. De blå stripene ble gjort, for å være sikker på at det ble nok garn, og endelig huska jeg hvordan man strikker striper uten at det blir ett hakk pga fargebytte…


Det vokste fram noen elger en annen kveld


oppskrifta kjøpte jeg av #skaperglede_marit

Skogens Kongle.

Det gikk med litt restegarn av Alafosslopi, og det blir nok flere elger etterhvert. 
De var morsomme å strikke, og en har ikke mer moro enn den man lager sjøl 😉

 

I løpet av høsten, ble to par med pulsvarmere av hundegarn ferdige. Det brune er Leonbergeren som vi møtte på Skrukkefyllhaugen, det lyse paret er av den finske lapphunden Toivo.

Jeg har enda ikke kjøpt garn i 2024!


De siste kveldene har gått med til spinning, for nå har Tulla klipt seg igjen, og da blir jeg ekstra inspirert til å spinne


Ho som var så utrolig lodden og fin 😍

.
Det har skjedd noe trist også, dessverre - som resulterte i at Tuppen måtte avlives. 
Etterpå var det fryktelig synd på Tulla som blei aleine i det store rommet...


Men i går fikk vi besøk fra Vikersund!


Så nå har store, lille Yri flytta inn, og jeg håper og tror de to skal bli gode venninner


Fjordingene som har beita på Reitevollen i høst, har reist videre. 


Det har vært noen netter med kuldegrader.


men de standhaftige ringblomstene holder ut!


Det har blitt skikkelig fine høstfarger i bygda, men vi har ikke hatt fullt så mange soldager som det kan se ut som i bloggen


Det var fint vær den dagen vi hadde besøk av Hanne og Vesla


Findus er så begeistra for store damer!


Han gjorde sitt ytterste for å sjarmere "svigermor" også 😊


Tølle er faktisk litt mer reservert og tilbakeholden når slike store damer er i nærheten.


Men i går, da vi gikk tur med Bob fra Vikersund, storkoste han seg inntil den store Nuffen


Det vesle epletreet vårt ga jo ikke stor avling, men den gamle apalen på nabogården derimot, 
den knakk nesten av tyngda.
 Det var store, flotte, markfrie epler, og jeg fikk hente en bærepose full!


Den minst 50 år gamle kokeboka mi fra skoledagene blei tatt fram, da jeg fikk lyst på eplekake 😋


Findus er en merkelig skrue.
Han er like morsom og glad, enda kløen har tatt seg opp. Det ble en ny tur til veterinær på fredag.

 

Han har begynt å få pelsløse flekker på sidene, enda det virker som om han klør mest rundt nakken. Der har han slitt bort det meste av underulla. Huden ser fin ut, så dette sitter nok djupere enn som så.


Han la seg til å sove på gulvet da timen dro ut.
Det har ikke vokst ut stort med pels der hudbiopsien ble tatt i august, og nå begynner jeg å bli bekymra. Biopsien ga jo ingen klare svar, så vi heller mot at det er en eller annen form for allergi. Vi vet at det ikke er miljøbetinget allergi, det ga de forrige blodprøvene klart svar på.
Han ble satt på lav dose med kortison igjen, og det hjalp nesten umiddelbart. Jeg har kjøpt allergifor, og tenker som så at vi i første omgang kutter ut alt som har med kylling å gjøre - slik at han fremdeles får ett måltid med kokt fisk og grønnsaker. Vi vet at mange reagerer på kylling, og jeg tror det blir veldig vanskelig å konsekvent gi BARE tørrfor i to måneder... 
Veterinæren er ikke helt enig med meg der, tror jeg, men. 
Jeg syns dette er fryktelig vanskelig. 
Greit nok at han mister pels, men at denne gla’gutten min skal klø slik, er grusomt.

 

Deilig å klø seg i stivt grass!

Jeg må slenge med noen nordlysbilder til slutt. De ble tatt mellom kl.1 og 2 natt til fredag den 11.10


Da jeg titta ut vinduet mot nord, var det ingenting å se -
 men da vi kom ut i tunet dansa Aurora i alle andre himmelretninger!


Ryfjell


Det spørs om vi får oppleve slik fargerik, himmelsk dans igjen. 
Men i natt hørte jeg ihvertfall hjortebrøl fylle nattetåka og det er ganske magisk det også

2 kommentarer:

  1. Her var det mye fint :)
    Gratulerer med ny kanin
    Uff, stakkars Findus. Det å klø er fælt!
    Wow! for noen flotte nordlys-bilder :)

    SvarSlett
  2. Bjørg. Det var det jeg visste at lompa passet akkurat! Flott!

    SvarSlett