søndag 25. juli 2010

Blod og svette… og smiiil :o)

Først og fremst en takk til alle for koselige kommentarer! Jeg setter stor pris på det, sjøl om jeg har vært veldig sløv til å kommentere i det siste.
Etter mye jobbing i finværet, såg jeg fram til ett par fridager. Ble derfor passelig sur da jeg våkna opp til regnvær på tirsdag. Humøret ble ikke så mye bedre utover dag, men det hjalp betraktelig å få gått en liten kveldstur med Kango og Berit, etter at Kango hadde gått blodspor.
Onsdag våkna jeg av to sms fra fire turglade venninner, Mona og Tuuli, Monica og Wilma. Det var bare å pakke sekken i full fart :o)))fjelltur 011 Det blåste hardt oppå toppen av Trommenatten denne dagen!fjelltur 012Vi fant oss en lunere kvileplass. Kaffe og niste og masse sjokolade..Mmmm.
OG MASSE KOS MED GLADE HUNDER…fjelltur 034 
Torsdag gikk vi snusetur i Nesbyen, Nalle og Kango koser seg virkelig da. Ellers har det vært jobbing, både på Kreativ og i dyrebutikken.
Selvfølgelig var det knallfint vær på jobbedagene mine!! 
Idag søndag – måtte det bli fjelltur på oss igjen, selv om været var så som så.Vardefjell 002 Turen begynte bra, vi møtte ei lita dverg-schnauser jente som het Ginny. Ho blei så forelska i Nalle, og kunne gjerne blitt med oss til topps, tror jeg ;o)Vardefjell 006 Vardefjell, 1182 m.o.h, ikke høgt, men det ligger enslig til og det er flott utsikt derfra! Det ble en koselig rundtur gjennom flere seterlag.
Her er Valdreslia.. Den gamle setervegen er kjørbar, men den glir umerkelig fint inn i landskapet.Vardefjell 003 Utsikt ned mot Strøen som ligger øverst i Vassfaret. Her omkring har bamsen luska i det siste, og lagt igjen flere halvspiste sauer…Vardefjell 015  Verken sauebjøller eller ku-lokk å høre her lengre…Vardefjell 024 StoreliVardefjell 025 Og her er vi tilbake ved start på Buvass-stølan..Vardefjell 026
Så bar det mot bygda for å treffe Arne. Han hadde vært så snill å legge blodspor for oss. Nalle var nok litt sliten, men ble ett pipedyr da han fikk på seg lina – han var skikkelig klar for sporing! Arne luska bak oss uten å si ett ord. Yes! Det gikk så bra. Han markerte skikkelig på sårleie, kryssa grusveg og mestra opphold på 10 meter. Nalle er klar! Litt verre med meg…for jeg surrer det nesten til for stakkar’n innimellom.. Jeg MÅ stole på ham nå!!!
Berit og jeg er enige om at vi skal ta noen korte spor denne uka, deretter får vi bare hoppe i det og melde oss på. Så får det gå som det går.
Jobb imorgo, og jeg er klar – takket være en finfin dag i dag ;o)
Nyt sommerdagene!

18 kommentarer:

  1. Åhhh, som vanlig utrolig flotte bilder fra den kanten :) Jeg vil flytte opp på en sånn seter og leve slik de gjorde den gangen... Jeg er født i feil århundre :/ Men jeg måtte fått med meg PC, mobil og kamera. Hihi ;)
    Lykke til med spor"eksamen"!!

    SvarSlett
  2. Jeg beundrer og er misunnelig på dem som har energi til å orke slike turer, skulle så gjerne gjort det selv, men... Flinke er dere, og det ser aldeles herlig ut.

    SvarSlett
  3. Slike turer GIR energi, Kristin! Jeg hadde ikke klart meg uten. Håper du blir med en dag!

    Gry, vi kunne bodd der på solskinnsdager.. (mobilen virka der oppe,så vi skulle greid oss bra,vi!)

    SvarSlett
  4. For en flott tur dere må ha hatt, tøffe sprekinger, du og Nalle!
    og som alltid flotte bilder.

    På gjensyn på Biri!

    SvarSlett
  5. Høres ut som dere har hatt noen koselige turer, selv om været ikke alltid var så fint! :) Men det ser veeeldig fint ut de stedene dere går tur! :D
    Kjekt at det gikk så fint med sporet som var lagt ut til dere, Nalle har blitt kjempeflink på spor! :D

    SvarSlett
  6. Nok en gang: finfine bilder, ser ut som spektakulære turområder dere har tilgang på! Godt med sånne "ordentlige" turer, hvor man får strukket ut kroppen!

    Kjenner meg igjen i "jobbe i fint vær", det gjør noe eget med moralen når det har vært slik i hele sommer :) Men det går seg til!

    Ha en super uke!

    SvarSlett
  7. Åh, som jeg savner å gå tur med "Svigermor" og Nalle-mann sier Milli, og jeg istemmer!!! Bortsett fra de bjørnetraktene deres!!!

    Godt å høre at du kom deg ut på tur, og at humøret steg i takt med antall høydemeter:o)

    Vi ønsker dere lykke, lykke til med sporprøven. Vi er kjempeimponert over dere Nøve, og gleder oss til å høre hvordan det har gått!

    Ha en fin uke, og hils til dine!

    Klem

    SvarSlett
  8. Så vakkert Nøve!!!
    Jeg håper jeg får oppleve en sånn flott tur en gang i fremtiden:o)

    Så kjekt at Nalle er blitt så flink, det har vel ligge latent hos han hele tiden. Det må jo være utrolig gøy å for deg Nøve å gå i andre enden av lina, når han er så dyktig.
    Det utvikler seg vel til å bli litt mer enn bare lek og hobby nå!?!
    Bamse brum for et par dager siden! Må jo da bare nevne at vi så jo elgen fra campingen på Bromma, og leste i lokalen om både bjørnen, gaupa og jerven så var aktive i omegnen. Det gav meg en rar følelse...spenning og redsel for å møte dem visst vi tok oss en tur i skogen...! Ha en fin uke Nøve, nuss på nesa til Nalle som er så flink:o)))

    SvarSlett
  9. Du vet å utnytte en fridag på riktig måte. Ikke er noe som en tur, eller to, med gode hundevenner. :))))

    Flotte bilder som vanlig og blir like syk hver gang over den flotte naturen du har rundt deg. Tenk at jeg ikke har vært hos deg ennå. :(

    Lykke,lykke til Nalle-mann!!!! Dette går såååå bra, mamma må stole på deg. :)

    SvarSlett
  10. Flotte bilder som vanlig :-))) Misunner dere SÅ den flotte naturen... Flinke er dere - både du og Nalle-gutten :-)

    TRasig med været som lever sitt eget liv, men det er bare én ting å gjøre; Innrette seg, og gjøre det beste ut av det. DET er du flink til Nøve :-)

    Gå blodspor høres spennende ut!

    SvarSlett
  11. Du er sprø, Nøve! Enkelte av oss blir SLITNE av å gå fjelltur.

    Morsomt å være med deg på tur :-)

    Slapp av, blodspor-prøven kommer dere til å klare med glans! :-)

    SvarSlett
  12. Åh,jeg blir rett og slett fysisk dårlig når jeg ser de flotte bildene og det flotte turområdet dere har! Her går i å trasker i den gjengrodde skogen...så lei!
    Nei,skal bli greit å flytte ned på Hadeland igjen,og da er turen oppover kort ;)

    David m/fam har hytte på Golsfjellet,ved Brenn. Det blir vel ikke så himla langt unna? Eller? ;)

    Flike dere er på blodsporet! Har vært morsomt å følge treningen dere på bloggen! Blir spennende å melde på til prøve - og å gå den! Men det anbefales! Jeg fikk Det adrenalinkicket av det!

    SvarSlett
  13. Eva, Golsfjellet er ikke langt unna - så gled deg ;o)
    Jeg vil gjerne ha selskap på en fjelltur eller to! Jeg liker veldig godt å gå aleine, men iblant føler jeg ett slags savn etter å dele de gode opplevelsene med noen. Så kom igjen, damer!

    Den blodspor-prøva vi skal ta, er ganske enkel, tror jeg. Del to som er fersk-spor blir nok verre :/ Kanskje vi ikke blir godkjent som ettersøks-ekvipasje før neste år - eller aldri, moro er det uansett. Vi lever i nuet ;o)
    Har lagt to ganske korte spor ikveld, gleder meg til å gå dem etter jobb imorgo.

    SvarSlett
  14. Regner med det er "typsik" blodsporprøve: 600meter, 4vinkler, 2sårleier og 2avhopp? Ta den prøva først,også blir det vel å trene masse på ferskspor når den er bestått. Ferskspor er som regel enklere enn blodsporprøva,så det klarer dere nok fint ;)

    Har vært på Golsfjellet flere ganger,men kun på vinteren. Håper at det blir en fin og lang høst,så kanskje vi kommer oss opp dit en tur før snøen daler ned. Ikke det..jeg eeeelsker vinteren,men er litt flere begrensninger på hvor man kan bevege seg i terrenget (iallefall når man ikke har truger).

    SvarSlett
  15. Eva, mener du virkelig at ferskspor er enklere?? Jeg ser på det som nesten uoverkommelig, nemlig :/ Men planen er å begynne å trene på ferskspor etterpå. Gode muligheter for ferske elgspor i en fjelldal der elgen blir fora nesten året rundt..

    Golsfjellet er nesten flatt, med masse oppkjørte løyper - blir nok greit å dra lillegutt i pulk der til vinteren, så bare begynn å glede deg ;o)

    SvarSlett
  16. Jeg gikk bitte-litt ferskspor i fjor (gjør det ikke nå mer...skal konsentrere oss om blodsporet først!),og det gikk sååå greit. Steija var (om mulig) enda mer ivrig på ferskspor enn hva hun er på blodspor. Har sett det på andre hunder også...blir helt tullete når de får gå ferskspor ;) Så,nei,tror ikke det skal mye trening til når blodsporet er i boks før man kan gå fersksporprøva også...

    SvarSlett
  17. Takk Eva - det var godt å høre. Spennende blir det iallefall :o)

    SvarSlett
  18. Ser ut som dre har masse flott tur tereng rundt dere. Kjempe kos når en kommer seg ut å bare kan nyte turen :-)Typisk når en har noen dager fri, svikter været.

    SvarSlett