tirsdag 28. september 2010

Rein …og snø… og Vassfaret.

Tirsdag ble en uforglemmelig fantastisk dag i fjellet.
Jeg kjørte til Buvassli og gikk oppover en merka sti, og det første jeg ser når jeg kommer opp på det første platået – er en enorm reinsflokk! Det var liv overalt! Jeg hørte bukker som smalt sammen, og brumming – svake, prøvende brunstbrøl. Småflokker som sprang ut før de samla seg igjen. Nalle sto lydløs og så på. Han ble igrunn mer interessert i lemen og mus, og da det kom en jeger gående mot oss, gadd han ikke hilse på ham engang…
tirsdag 004  Jeger’n antok at det var 80-90 dyr i flokken, og det stemte sikkert. Vi gikk ifra ham, og møtte på en ny flokk ved Skurvenatten, akkurat som han hadde sagt. Da vi fortsatte mot Reinsjøen, hørte jeg det smalt. Han fikk nok den simla han skulle ha. Heldig med den, for det blei ganske kort veg å bære dyret nedatt :/
Jeg er ikke så begeistra for jakt, men jeg vet jo at det må til. Og på grunn av slike som han, har vi ei sunn og frisk, og passelig stor reinstamme i disse fjellområdene.tirsdag 015
Før vi nådde Hallingnatten, fulgte vi etter en svær bukk. Han lunta og gikk rolig foran oss, før han forsvant nedover mot enda flokk. Jeg har aldri sett så mange dyr på en tur! Ganske typisk at jeg enda ikke har fått tilbake mitt kjære Nikon..tirsdag 019 Nedover mot Buvassli, gikk vi en sti som fulgte elva.tirsdag 035 Det ble den fineste rundturen vi har gått på lang, lang tid!tirsdag 034
Torsdag var det skikkelig snusedag :o)
Først gikk vi blodspor. Det var lenge siden sist, men det gikk bra. På kvelden gikk vi snusetur med Kango, My og Emmi.snuse 004
Etter noen dager med jobbing, og dårlig vær, fikk vi en real overralskelse da vi skulle på tur…helg 004
Nalle var henrykt over snøen!helg 014 Han spratt oppå benken ved Krisko-tjern, veldig klar for å smake på nista, og beundre utsikten :o)helg 012
Nedatt mot Buhovd måtte vi gå forsiktig i den litt glatte og isete stien…helg 015
Vi måtte ta en stopp ved Svangstjern, ett idyllisk sted like inntil vegen.helg 017
Tro det eller ei, denne gangen var faktisk Bjørn med oss på tur! Fiskesesongen er over ;o) helg 022
Alle har vel sett værmeldinga nå om dagen - sol over hele Sør Norge. Jeg hadde fri idag også!
Hadde ikke så veldig lyst til å gå i snø, dermed kjørte jeg ned til Strøen idag.Strøen 005 Fulgte den fine stien som følger elva. Hørte duren fra Høgfoss lenge før vi såg den…Strøen 001..og endte opp ved vakre Suluvatn. Jeg hadde tenkt å gå lengre, men idyllen ble brutt da jeg hørte folk ved hytta der nede. Jeg hadde ikke lyst til å snakke med noen idag, så vi fant oss ett fint sted for oss sjøl, Nalle og jeg.Strøen 025
Strøen 013Det er en grunn til at det heter Vassfaret. Det renner ei elv gjennom hele fjelldalen, og det er mange, mange våte myrer å forsere. Det hjelper å bruke staver, og jeg hopper fra stein til stein bak Nalle så godt jeg kan…nesten tørrskodd!Strøen 032 De blå fjella i bakgrunnen, kalles Gørbuflaga, som igjen munner ut i Bringen. Dette var de gamle bjørnetraktene, ifølge Berte Skrukkefyllhaugen…Strøen 030Trolsk,  og så usigelig naturskjønt…Strøen 039
I 18-tida var vi oppe ved Strøen igjen. Vi fikk med oss de siste solstrålene på vegen heim.Strøen 047
I morgo er det jobb, men jeg aner ikke hva resten av uka har å by på ;o)

1. Nydelige bilder, tross manglende Nicon ;-)

2. Takk takk, Kristin!
    Det er så nydelig der ute nå, at jeg blir reint besatt etter å være I det ;o)

3. En vakker dag møter dere vel bjørnen og....

4. For noen flotte bilder!!
    Tenker Nalle kosa seg i snøen!!
    Skal bli greit når snøen/frosten kommer slik at lille Jackie ikke kan grave i jora. Hu spiser så si alt. Ikke morro å dra ut halve mark av ho.
    Så flott å se så mange rein.
    Ha en fin dag på jobben så kommer det nok sånne flotte dager seinere åsså.
    Skulle ønske jeg hadde bodd nærmere dere så kunne vi godt tur sammen.
    Veldig flotte bilder uten Nikon åsså!!

5. Nøve, bildene dine er bare helt fantastiske! Synd du ikke har fått Nikon'en din tilbake, men det skulle en ikke tro så flotte som bildene er.

Tusen takk for en flott naturopplevelse via bilder! Kontrastene med snø mot høstfarger var nydelig :-)

Ønsker deg en flott uke!

6. Aldeles nydeligt!! Tenk at det er kommet snø på toppene allerede!! Huff!! Kos deg masse med solen..det skal jeg og canon også gjøre i dag!

7. Å snø! Å lykke for vakker lapp!

Det så ut som nok en strålende tur, Nøve. Høsten er makeløst vakker i alle sine farger!

Frost hilser til pappan sin, skal se om jeg ikke kan få ordnet et labbebilde, det er flere som har kommentert labbestørrelsen til Frost:)

håper resten av uken din bringer gode dager og mange gleder!

8. Nydelig er det rundt dere nå..veldig koselig bilde av bamsene dine:o)))
    Forstår godt at du blir "besatt" der ute i naturen;o)
    Jeg drar til fjells på onsdag og håper på like fine farger her også:o)))

9. For en herlig tur! Det er jammen flott der du og Nalle går, og så tar du så flotte bilder underveis!!

Deilig med sånne dager...men snø....det vil jeg ikke ha, ennå...;o) Men jeg tipper det er to stk firbeinte her som hadde vært elleville av glede om de hadde fått vært med på denne turen her sammen dere og så...få rulle seg i snø!!! ;o)))

10. Vet du, du trenger ikke Nikon. Du tar så fine bilder med det gamle kamera. :))) Kjempeflotte!!!!

Jeg blir mer og mer sugen på en tur opp til deg når jeg ser alle de flotte bildene du tar. Det er bare vakkert, vakkert!!!!!

Vi må nyte de dagene som er nå. Vet aldri hva slags vær som venter. :)))

11. Må bare si det igjen, fantastisk flott natur dere har rundt dere. Jeg er missunnelig :o/ Flotte bilder blir det også tross Nikons fravær.
    Nalle likte nok snøen ja men den kan vel vente litt til før det blir vinter.
    Ha en flott uke !

12. Jeg er enig med Nina, hva i all verden skal du med Nikonkameraet? Du tar aldeles nydelige bilder med det gode "gamle" også!

Vassfaret er liksom så myteomspunnet og mystisk Nøve, jeg tror jo det er bjørn bak hver busk, men du er like rolig. Imponerende! Nalle-mann derimot må skjerpe seg litt. Foretrekke mus og lemen foran rein da gitt. Lappegutt som han er;o)

Koselig at Bjørn ble med på tur igjen. Jeg var litt "misunnelig" på det før husker jeg, at dere gikk så mye sammen. Det er godt å gå alene, men det er jammen kos med selskap innimellom også:o)

13. Mener å huske at noen har sagt at snøn kommer på besøk 2 ganger og den 3 så blir den liggans? Er ikke helt sikker men mener å huske noe sånt.....
    Ha en flott uke videre!!

14. Nyyydelige bilder, jeg elsker høsten og alle de flotte fargene den har å by på :)

Jeg har aldri sett rein i levende live jeg, bare på TV ;)

15. Det var grådig irriterende skjønner du, å ikke ha ett bedre kamera når jeg var sååå nær SÅÅÅ mange flotte dyr!! Typisk, er det ikke!?!
    Stakk innom foto-forretningen og etterlyste kamera idag. Da sa de det gjerne tok en fire-fem uker. Sist sa de tre uker, men nå har det jo gått fire :/ Det ble visst sendt rett til fabrikken i Tsjekkia, normal prosedyre. Så jeg smører meg med tålmodighet, og gjør så godt jeg kan. Irriterende pga foto-kurset også...Uff.

Gry Viola, jeg tror nok snøen oppå fjellet blir liggende, men nedi dalen uteblir den forhåpentligvis ei stund til. Har hørt det samme som deg; at snøen skal vise seg tre ganger før den blir liggende :o)

16. Dere er på så fine turer! Nalle må jo storkose seg, i hvert fall når det plutselig dukker opp snø :D

17. Flotte områder! :) Veit du forresten hva turkartet (karta) 1:50 000 heter som dekker vassfaret?

1. Hallo! Jeg har bare de vanlige karta over Flå og Nes. Det finns ett over Vassfaret også, men disse to greier seg for meg.