onsdag 7. september 2011

Tanker, ord og gjerninger - på en onsdag


onsdag 028
"I tett skog i den bratte lia nord for Rukkedøla, ikke langt fra bebyggelsen i Nesbyen, ligger noen merkelige steinmurer. De har ligget slik lenge, men av hvem og ikke minst hvorfor er de lagt opp? Tidligere har teorien om fangstgjerder ut mot de bratte stupene over elva vært den rådende. Nå mener andre at de kan være restene av en bygdeborg. Dette styrkes av at det er en kilde med alltid friskt vann der".
(Joda, Nalle syns vatnet smaker utmerket!)onsdag 020
"Uansett er dette et spesielt minne fra noen av de første innbyggerne på Nesbyen"
onsdag 017 men Nalle ville slettes IKKE være her lengre enn høgst nødvendig...onsdag 032
Litt spennende, syns jeg da, å gå her i den "mystiske" skogen og rusle, man aner ikke hva som kan dukke opp bak neste haug...
onsdag 023 .
..hvem har merka stien f.eks – indianere,eller??
onsdag 034
onsdag 037
Nalle nekta plent å gå nær Rukkedøla idag. Han var i ett merkelig lune.
onsdag 043
Reineste vårflommen! Vanngauven sto rundt mølla.onsdag 053
Skeptisk Nalle...inni revefarmen vil han ihvertfall ikke gå! onsdag 068Og det kan jeg forstå.
Vi havna tilfeldigvis på Hallingdal folkemuseum, og der har de faktisk en autentisk reverfarm – jeg antar den er fra 1920-30 åra. Norge var det første av de europeiske land som begynte med planmessig pelsdyravl, og det var forferdelig mange revefarmer her i Hallingdal. onsdag 063  De aller første farmene var små. Revene var kostbare i innkjøp, og derfor prøvde de å tilrettelegge det best mulig for avlspar. De hadde luftegårder, og de fikk nesten bedre mat enn folk...
Så blei det verre og verre...68734_172413179439151_171486689531800_626042_5318620_n
...etterhvert som økonomien ble bedre, paradoksalt nok!!!
68509_158926317484862_158915910819236_335186_5274173_n
Jeg kan ikke forstå hvordan vi kan la denne galskapen fortsette!
37158_172413019439167_171486689531800_626036_3586714_n
 Her er en link til hva de politiske partiene sier om saken...
GODT VALG PÅ SØNDAG!
34423_172413082772494_171486689531800_626038_513812_n
Over til noe litt annet.
Jeg har ferie denne uka, og slik ser stua mi ut...full av Tuuli-lappe-ull og Glenne-sau!
Dette skal varme Mona godt til vinteren tenker jeg!onsdag 122
Alle kaninene er noenlunde nyklipte om dagen, og de er spretne og "vårkåte" :-)
Idag fikk Anina og Angolina hoppe utendørs og leve ett tilnærma normalt kaninliv ei liten stund...
onsdag 089 
Ja, jeg har på en måte mine kvaler når det gjelder disse vakre skapningene også! Angorakaninene er "kunstig framstilt", de ville ikke overlevd ute i naturen. De har blitt som de er, fordi menneskene ville ha den mjuke ulla deres...ymse 030De blir dessverre ikke behandla like godt i alle land, de heller. Jeg såg en snutt på YouTube som viste hvordan angorakaninen ble klipt... Den ble hengt opp og strukket i ei slags maskin, mens den ble barbert Confused
onsdag 099  Klippingen gikk fort og feilfritt for seg, men jeg ville aldri hengt opp Angolina på den måten! Jeg vil ikke være med på å støtte den "angora-industien".
Slik går det når økonimien styrer.
Jeg bruker fortsatt nesten tre timer på en klipp. Blir ikke penger av slikt -  men vi koser oss. onsdag 104 "Angoraull har større isolasjonsevne enn noen annen ull i verden. Den isolerer hele ti ganger så godt som saueull! Ullen kan ta opp hele fire ganger sin vekt med fuktighet og fremdeles holde på varmen. Angoraullen har også en elektrostatisk avledningsevne. Dette kan ha en gunstig virkning på revmatiske lidelser."
Derfor nyter jeg å jobbe med disse fantastiske og verdifulle dyra.

onsdag 083
Sauene kommer heim nå. De trekker ned fra fjellet av seg sjøl, de merker nok at høsten er her.
onsdag 078
Kardinal sommerfuglen og jeg takker for oss i denne omgang.

9 kommentarer:

  1. Jeg koser meg alltid med dine innlegg på bloggen, Nøve.

    Og så sier jeg bare: "Vi snakkes!!"

    SvarSlett
  2. Camilla - det meldes om oppholdsvær og SOL fredag og lørdag!!! Det er nesten ikke til å tru :)))

    Kos deg med innlegget,du - men tenk gjerne over hva vi kan gjøre med pelsindustrien...

    SvarSlett
  3. Liker at du tar opp så viktige saker rett før valget! ;) OG Nalle er supersøt! Ha en fin ferieuke!

    SvarSlett
  4. Koser meg alltid på turene til deg og Nalle. Vakker trolsk skog, kanskje det var noe der som Nalle følte ;)
    Uff, ja pelsdyrnæringen er en uting. Når inntjeningen betyr så mye at det går ut over dyrene da må det bli slutt.
    Dine små pelsdotter har det veldig fint, ikke alle kaniner som får løpe ute i gresset. De trives og det blir nok mange små lykkelige Ullf'er etter hvert.

    Nyt feriedagene dine og kos deg.

    SvarSlett
  5. Kanskje Nalle værer noen blodige feider i Rukkedøla? Spennende Nøve. Det var veldig fint med den merkinga da:o)

    Pelsdyrnæringa er no' forbanna dritt synes jeg.

    Dine angorakaniner har det aldeles fantastisk Nøve, så jeg synes ikke du skal tenke noe særlig over det for å være ærlig, de er jo så skjønne (og jeg orker ikke se den videoen;o) Jeg har gått alt for langt og bratt i dag, og savner sårt tøflene mine hjemme som er fulle av dine angoraullsåler!!! Seriøst!!!

    Det var masse Tuuligarn. Så deilig!!!

    Nå snakkas vi snart:o)

    SvarSlett
  6. Pelsdyrnæringen trenger vi IKKE!!!!! Nå er det mye annet som kan brukes i steden. Bare tull å ha dyr i bur nå. Det blir litt gammeldags for meg.

    Veldig moro å se etter landemerker og tegn etter gamle plasser. Sånt ser jeg her også. Ikke alltid en har svar, men fantasien finner noen svar da. :)

    Dere for feire dagen din med måte på lørdag! ;)))) Hilse hele gjengen fra meg og Charlie. :)))

    SvarSlett
  7. Det er nettopp det, det er så mye anna som kan brukes! Jeg syns det er greit å bruke både selskinn og andre skinn, bare dyret har hatt ett godt liv og at helst hele dyret blir utnytta. Ikke bare leve hele livet i ett bur pga menneskenes motehysteri :/

    Det ble mye gammaldags i dette innlegget, Nina...men jeg er da ikke gammal ;)

    SvarSlett
  8. Pelsdyrnæringa er totalt ubrukelig. Ligger et nedlagt minkoppdrett like ved hytta vår. Vet ikke hvor mange tusen dyr det er plass til der, kjempestort og veldig ekkelt er det uansett.
    Minken ble et skadedyr i bygda når oppdrettet ble lagt ned og dyrene sluppet fri. De svømte til og med ut til båtene i fjorden og raserte dem. Hevnen er søt kanskje...

    SvarSlett
  9. Oisann, et innlegg som har godt meg hus forbi.
    Hadde du bursdag på lørdag Nøve, visst så gratulerer med vel overstått.
    Er så enig når det gjelder villdyr i bur!!!
    Det skal nå være noe med alt. Synes enkelte ting går litt over styr enkelte ganger, og at enkelte fanatiske har litt vel mye å si på enkelte ting.
    Jeg har foreksempel en vakker vest og belte av laksehud, men det er på kanten for motenorge.

    Laks er levende og har følelser:o/klarer noen å lire av seg, istede for å se på det som nytenking og en god erstatning for hud.
    Det er grenser hva en skal akseptere enkelte ganger av hva som ikke bør være tilatt.

    Veldig synd at angorakaninene blir klippet på den måten du beskriver. Det er en oppgave for dem som produserer plagg og undersøke hvordan ulla er blitt fremstilt.
    Har kaninene gode levevilkår i burene og hvordan blir de behandlet under klippingen!
    Det er ting min datter hele tiden må forholde seg til på grunn av at hun driver rettferdig og etisk mote.

    Vær stolt av kaninene dine og hvordan de har det:o) og forsett og produserer vakker og helsebringende ull. Et produkt som det ligger mye kjærlighet i. Helt ifra maten de får hver dag fra hånden din Nøve:o)

    Ellers så var det koselig tur du og Nalle tok oss med på.
    Ha ei fin uke Nøve:o)

    SvarSlett