torsdag 16. oktober 2014

Mitt paradis

Jeg har hatt noen fine dager igjen…

Vi har hatt noen dager i Vassfaret!

Jeg var ikke sein om å innstallere meg i Dølahytta, og deretter stikke ut til den nærmeste fjelltopp…

Første stopp – SLAKOLLEN!

IMG_1475

Vi hadde gått ganske radig oppover, så gutta blei elleville over å finne snø!

DSC_0428

Like moro hver gang, det!

DSC_0435

Nalle kunne tenke seg å bli værende akkurat her, han.

DSC_0450

Så jeg blei sittende å nyte utsikten ned på Strøen, mens de fikk rase fra seg i snøen…

DSC_0440

Etterhvert tok jaktinnstinktet overhånd igjen. Da dro jeg dem med meg, med lett hjerte.

DSC_0438

Det var heldigvis ingen elgjegere på Slasetra denne mandagen.

DSC_0452

Det blei kjøligere da vi nærma oss fjellet. Det var ett tynt islag på vannpyttene, men mosen var mjuk og våt. Jeg blei skikkelig blaut på beina.

DSC_0457

Det var langt på dag, og skyggene var lange. Jeg er nesten ikke til å kjenne igjen..?DSC_0466

De er godt kamuflerte, lausbikkjene mine også Smilefjes som blunkerDSC_0470

Her skremte de opp ett rypekull,  men tilogmed rypene er usynlige - mot den kvite snøen.DSC_0475

De små vatna var dekket av speilblank stål-is.

DSC_0476

Nalle var, som alltid – førstemann på toppen!

DSC_0477

På Slafjell – for andre gang i vårt liv SmilefjesDSC_0481

Denne gangen måtte vi snu, og det ganske fort….

Tok oss bare tid til bittelitt niste og en kaffekopp, for det må man jo ha!

Jeg hadde satt meg som mål å være ute av skogen til klokka var 19, for ellers ville de siste km nedover stien bli ganske utrivelige.

IMG_1493

Ti på sju gikk vi over dammen!

IMG_1496 

Da jeg hadde fått fyr i ovnen og mat i gutta, fått på meg tørre klær og satt til livs en svær porsjon Trondhjems Lapskaus – da var det godt å være til, da!

DSC_0482

Vi sov som stein alle tre, til langt på dag - dagen derpå.

DSC_0485

Metereologene hadde rett, dessverre. Været var sørgelig grått på Vinterdagen.

Fjelltur frista ikke, for tåka lå tjukk over Strøslifjell.

Da tar man seg en liten cache-tur.

Spennende nok, det – å oppdage fine steder. Det er vel bare oss geocachere som veit om Ruggesteinen på Teinevassåsen??

DSC_0497

Den var ikke stor, men rugga på seg, det gjorde den Smilefjes

DSC_0506

Tassen fikk fortsette på lemenjakt. Jeg må innrømme at jeg syns det er moro å observere slik jaktlyst og jeg beundrer jakt-teknikken. Det ser lekende lett ut, men han jakter ikke som katten – han dreper byttet sitt momentant – før han finner det perfekte sted å begrave det…

DSC_0495

Han må bare forvisse seg om at Nalle har sett offeret først Smilefjes som blunker

DSC_0517

Nalle har mista litt av lemen-interessa, han foretrekker musejakt hos kaninene…

DSC_0518

Vi brukte det meste av gårsdagen til å spise og sove. Jeg presterte tilogmed det kunststykke å sove meg fra ett fantastisk nordlys over Strøen den natta!!!! Jeg har bare sett andre sine bilder av det idag, og jeg forstår ikke hvordan jeg kunne gå glipp av det Skuffet smilefjes

Men det er ikke til å komme ifra, vi sover så utrolig godt i Vassfaret.

DSC_0522

Da jeg våkna i dag tidlig, sludda det. Så vi la oss til å sove litt til.

Da jeg kikka ut vinduet neste gang – var jeg - og Tassen,  kjappe med å komme oss ut!

DSC_0533

Sludd og sol på en gang – det var så flott!

DSC_0531

Nalle var ikke lysten på å gå tur eller noe som helst, så han blei igjen ved denne tragiske og forsømte “kåken” -

DSC_0536

- mens Tassen og jeg tok en liten fotorunde nedom dammen.

DSC_0550

Tassen er alltid hakk i hæl, han Smilefjes

DSC_0555

Etterhvert tok jeg meg sammen, og kjørte heimover.

Har jo aldri lyst til å reise herfra, men vær og føre tilsa at jeg absolutt burde komme meg heim, og få på vinterdekk.

DSC_0559

En liten stopp i nærheten av Langevatn, det måtte vi bare unne oss Smilefjes som blunker

DSC_0567

Gleder meg til vinteren, jeg!

DSC_0572

Det er vel ingen som har gått i hi riktig enda Smilefjesog jeg har høstferie hele uka til endes!

DSC_0534

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar