tirsdag 11. november 2014

Å puste med magen

Dette har vært ei deilig helg. Jeg har hatt langfri, og gjort bare ting jeg har hatt lyst til. Jeg vet jeg er heldig som kan det.

Jeg har kokkelert.

DSC_1162

Og jeg skal si det falt i smak!

IMG_1731

Tassens bursdag ble feira litt på etterskudd, men det hadde han ingenting i mot Smilefjes som blunker

DSC_1170

Kakene besto av fiskepudding og reker, kokte gulrøtter – brokkoli og ris, div. hundekjeks, gresk youghurt, leverposteikuler – toppa med en liten tyggepinne

Nalle spiste opp “kaka” i ett jafs, og det var nok en prøvelse å sitte der og vente - å håpe Tassen ikke orka alt sammen. Tre brokkoli-biter var alt som ble liggende igjen da festmåltidet var over.

DSC_1172

Så har jeg kokt “LAUK-SAFT”!

Den blei så klar og fin i fargen, at jeg måtte ta ett bilde…

DSC_1182

ps. det er ikke SAFT, altså – forklaring følger…

Vi har samla løkskall i lang, lang tid, og til slutt hadde jeg mer enn nok. 200 gram tørt løkskall er mange løk! Men så mye måtte altså til.

Så har jeg spinni alpakka, over 250 gram Smilefjes

DSC_1154

DSC_1156

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oppskriften på suppa fant jeg i en blogg, der var det så lett forklart!

JEG VAR ENDELIG KLAR TIL Å FARGE GARN

Beising og preparering.

1. Først spinnes det, så vaskes garnet i Milo og skylles godt.

2. legg det våte garnet i vann (ca 45 grader) og alun…ca 15-20 g pr.100 g garn

3. Varm opp til 90 grader og la stå i en time. Skal IKKE koke.

DSC_1160

Lag fargen

1. 100 g løkskall pr. 100 g garn. 5 l. vann pr 100 g løkskall

2. varm opp til 90 grader og la stå i en time (skal IKKE koke..)

3. Sil av og la fargen kjøle seg ned til ca 45 grader.

DSC_1184

FARG

1. Legg i garnet ved 45 grader, varm opp til 90 grader og la stå i en time. Ikke kok.

2. La garnet kjøle seg ned. Bør helst stå over natta.

DSC_1187

3. Skyll godt og lufttørk.

DSC_1192

4. Ta gjerne vare på resten av fargen og bruk den en gang til, men husk at du da må tilsette mer vann.

Det gjorde jeg, og 2.fargingen blei selvfølgelig en nyanse lysere Regnbue

DSC_1207

Dette var helgas kokkelering Smilefjes

Men jeg har spinni og vaska mye mer, dvs jeg har ikke spinni alt dette i helga – men vaska garnet og hengt det til tørk. Ting tar tid. Dette er lapphundgarn fra to forskjellige lapphunder, side om side med de gule alpakkaene fra Bromma.

Linselusa Tassen har nesten bare sløva i helga….DSC_1213

Trådene er festa på den litt store kvikk-lunsj lua…

DSC_1221

Lappetøflene blei også strikka ferdig – alt for store de også -

DSC_1222

- men etter en omgang i vaskemaskin, blei de akkurat passe Smilefjes

DSC_1227

Tilbake til torsdag den 6.november – Tassens 2 års dag.

Jeg skulle på jobb, men gutta ba fint om en liten tur først.

DSC_1149

Vi gikk en liten runde i Bergheim-kroken

DSC_1150

og fikk nesten vårfornemmelser!

DSC_1151

- og brått fikk Tassen øye på noe oppi blomstergryta…

DSC_1124

EI STOR OG FORNØYELIG MUS, GITT Smilefjes

DSC_1128

GRATULERER MED 2 ÅRS DAGEN - DU KJÆRE, KJÆRE TASSEN MIN Rødt hjerte

DSC_1140

Væromslag og fredagsfri, men vi hadde slikt å gjøre…

IMG_1791

Bare kosearbeid å gjøre reint hos kaninene, når drengen er så flink!

Etterpå gikk vi en liten tur oppi svingen…

IMG_1760

Litt mindre snø nede i skogen, men ganske trolskt!

IMG_1761

Så jeg tok noen bilder igjen….

IMG_1776

Lørdag var det det samme grå været. Helt greit, det.

Da tar man en kanin – den fineste man har -

DSC_1193

- og så klipper man så godt man kan…

DSC_1204

Theodor som var så innmari fin Smilefjes som rekker tunge

- han later til å være strålende fornøyd!

Han har flytta opp i øverste etasje, der hvor det er høgt under taket og varmelampe.

DSC_1203

Dette er virkelig en kjempekoselig hobby. Det er bare kos å “arbeide” med disse snille, gode kaninene. Jeg bruker fortsatt veldig lang tid på klippingen, men de er så tålmodige. Vi sitter innendørs på denne årstida, varmt og godt – og radioen står på. Det er skikkelig avkobling!

Og så blir det så mye nydelig ull å spinne.

KaninKaninKaninKaninKanin 

Det er forsatt masse mus hos kaninene, men de lever ett farefullt liv. Nalle utrydder minst to hver dag, og musefeller er satt opp. Så det må jo minke..?

Det har blitt varmt i været igjen, jeg håper det er forbigående. Jeg savner snø og vinter nå.

IMG_1811

Det har bare blitt småturer rundt omkring i Bergheim denne helga, men jeg har brukt tida og fridagene vel, syns jeg.  Og hundene har lært ett nytt triks, men det kan jeg fortelle om seinere.

Vi rørte ikke bilen før søndagskveld. Da måtte vi først opp til Bromma og fylle diesel, for søndager er prisen lavest – “bare” 12,39 pr.liter denne dagen – og så kjørte til Flå.

IMG_1824

Mommo var glad for besøket, og min samvittighet blei noenlunde kvit.

Ja, det var ei riktig så fin helg Smilefjes

2 kommentarer:

  1. P.s. Mange ufarlige løsninger på museproblem kan du finne hos Malia Stuveseth nedenfor Nes ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke ufarlige for musa, håper jeg? Nå har jeg fått nok. Eneste krav er at de dør fort. Spørs om jeg ikke skal ta en tur innom Malia, da. Eneste problem er at der er det så mange fristelser av alle slag....

      Slett