tirsdag 20. juni 2017

Gammalt og nytt


Jeg har kikka på dette skiltet mange ganger, hver gang vi går forbi parken på lufteturene våre, både før og etter arbeidstid. 
På lørdag bestemte jeg meg for å ta en tur opp på Skaraåsen.

 
Jeg juksa litegrann.
Jeg hadde tross alt vært på jobb i noen timer 😜
 Derfor kjørte vi opp til Skaga, og starta på stien derfra.

 
Det var jaggumeg bratt!
Stien var en skikkelig snarvei, som kutta hver sving på den svingete vegen oppover.

I en sving fortsatte jeg rett fram - da endte vi opp i skiheisen, gitt! 
 

Da blei jeg egentlig litt overraska 😂

Så jeg fant det tryggest å holde meg på den smale sti...
Da kom vi til Utsikten på Skaraåsen.
 

Mens vi satt der, studerte jeg kartet - jeg har jo en sånn App på mobilen...

 

Da jeg så at det skulle ligge noen bygninger i nærheten, måtte vi jo finne dem også.
 

Vi fant bygninger både her og der, vi!
Noen av dem ser ut som kråkeslott nede fra sentrum. 
Nå vet jeg bedre 😉

 

 Forlatte hus er det mange av.
 

Her var det liv. Men det er nok mange år siden.

 

Jeg gikk forbi enda en idyllisk gård på vegen nedover. 

 
Så kom vi inn på den smale sti igjen.
 
Mye koseligere å gå nedover... 
Utsikten var så fin!

Stien var fin også. 
Det eneste som bekymra meg bittelitt, var om jeg skulle møte løse hester. Det var hardtråkka av hestehover.

 

Jeg var litt letta da vi gikk gjennom den siste grinda...
Dumme meg, hestene var helt sikkert snille og vandt med folk, 
men de hadde sikkert hatt moro av å erte en reddhare som meg.
 

Pulsen senka seg fort da vi kom inn på Skagatunet.
 

Vi blei sittende der på Stugu-trammen og beundre det fine tunet.

 
Gol sentrum lå forståelig nok her oppe før i tida. Stavkirketomta er like i nærheten. 
Stavkirka (https://no.m.wikipedia.org/wiki/Gol_stavkirke ) blei heldigvis tatt vare på, den står på Bygdøy. 
En kopi er bygd nede ved Gol sentrum.

Her er det solrikt og fint, i motsetning til nede langs elva.

 
Det lukta friskt og godt av nyslått gras. Nydelig.

Og så ble jeg så betatt av disse "stabbene" - sett så fint steinene er lagt opp!


Hit skal vi ihvertfall ta turen tilbake i åpningstida. Det er åpent hver dag i juli.
 Jeg burde jo ta en tur i stavkirka også...
Jeg skal faktisk ha ei uke ferie i juli, så da har jeg sjanse til å få meg meg litt av hvert!?

Kan godt være turist i Hallingdal, jeg.

 

 
  
 Det kan vel se ut som om jeg får mer enn nok å henge fingrene i heime denne sommeren også...

Jeg har bekymra meg litt for rangordningen her i gården den siste tida.
Særlig etter at den driftige sjefshøna takka for seg for noen uker siden.
Ungehanen sleit henne rett og slett ut, tror jeg!
RIP, Grom

Den 13. juni i fjor, skrev jeg i bloggen om Grom som hadde lagt seg klukk.
Og om Ruske-Sara som holdt henne med selskap...
 

Tror dere ikke at nå har Ruske-Sara tatt plass der igjen!
  
  De andre hønene og han hanefar, har ikke vært grei med henne, og etterhvert forsto jeg at ho kanskje hadde noe på gang. Så den siste uka har jeg latt egga ligge i fred i den ene kassa. Ruske-Sara har sjølsagt lagt seg til i den andre kassa, så jeg veit ikke hvor mange egg ho har der - men jeg la ett par inn til henne igår, sånn for sikkerhets skyld. Ho hadde sikkert to-tre fra før...

Nå ligger ho der helt aleine, men jeg lover at ho skal få godt stell!

 

Åhhh, det er så spennende!
Får bare krysse fingre for at ho er like flink som Grom var.


Ingrid trur helt sikkert at ho skal ha små snart... jeg er ikke så sikker.
Ho var temmelig avvisende mot Ludde, men han kan jo ha fått lurt seg til litt.
Det er jo fort gjort, det.
 
 

Ludde er ikke den som sier stort, men idag blei han ihvertfall fornøyd.
Jeg malte tak og vegger i alle romma, så det blei så lyst og trivelig hos dem, atte.

 
Det er ikke så mye som skal til!

Imorgen er det en vanlig arbeidsdag igjen.
Så det var alt for denne gang 😉

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar