mandag 15. januar 2018

Krumspring på bloggen

Nå er det skikkelig vinter 💓


Mamma blei med på en sparktur forrige mandag, og etter var det godt å komme inn i varmen og kose seg med en kaffekopp. Jammen kunne ho by på snipp også, og det sa vi heller ikke neitakk til.



Ho fant fram en skuff full av gamle bilder, og da skal jeg love at tida tok noen krumspring...

Det var ei skikkelig skattekiste, med bilder fra fjern og nær. Mest nær, selvfølgelig.
Negativer tror jeg ikke ho har spart på, så jeg brukte mobilen og tok bilde av fotografiene. Gjengivelsen blei ikke så værst.

Men ikveld googla jeg litt, og da fant jeg noen apper som viste seg å være ekstra god å bruke til å skanne gamle bilder. Ta en sjekk her, appen er gratis, og heter rett og slett bare Foto skanner 
Så jeg må ta en ny tur ned til mamma og rote i flere gamle bilder. 
Det er spennende, og en fin måte å bevare dem for ettertiden.


Vi blei sittende å mimre, og tida gikk som sagt veldig fort. Tilslutt måtte vi rive oss løs og legge bildene i skuffen igjen -  vi skulle jo ut på en liten handletur også.


Og jammen endte vi ikke opp på McDonalds etterpå!
Nå har jeg vært der to ganger på to måneder - og jeg er bittelitt imponert.
For man blir stappmett for under hundrelappen...
Det er ikke den sunneste maten akkurat, men milkshaken smakte godt, den - sjøl om  hamburgeren ikke var all verden. Men man vet hva man får på McDonalds, og da er det greit nok en gang iblant.

Den kjøttfrie middagen ble bytta ut med fisk den uka...
Jeg hadde nesten glemt hvor godt fiskekaker kan være! En god karrysaus gjorde susen, og retten frister til gjentagelse.
Enkelt og greit!

Så fulgte tre arbeidsdager på rappen, tirsdag-onsdag-torsdag.
Onsdag var det iskaldt igjen, og Berlingoen nekta å starte. Heldigvis fikk jeg lånt bilen til Bjørn da jeg skulle på jobb. Dagen etter var "mildt". Jeg fikk fylt dieseltanken og noen kloke hoder tipsa meg om å tilsette Alron. Det funker litt som kondensfjerner, etter hva jeg forsto...
Berlingoen har aldri tidligere hatt startproblemer, bortsett fra den gangen før jul - og det kan vel tyde på at den trenger en ørliten service. Nytt dieselfilter, f.eks. Jeg tør ihvertfall ikke ta sjansen på å bli stående i Vassfaret igjen, MEN i følge Yr ser det ikke ut til å bli så kaldt framover...så KANSKJE det blir en tur denne
uka likevel 😉

Det kan være mange grunner til startproblemer,
men jeg har ihvertfall kommet igang med Yoga! 
SOLHILSEN

Ikke hver kveld, men minst annenhver kveld, og hvis jeg ikke rekker annet - så tar jeg i det minste en Solhilsen. Den øvelsen gjør godt for hele kroppen.
 Jeg fant fram den gamle cd'n som jeg kjøpte fra Yogaskolen en gang for herrens mange år siden, og den fungerer fremdeles som en skikkelig puff.
Det ligger mange gode programmer der ute på internettet, så bare sett igang! 
https://www.plusstid.no/helse-og-velvaere/helse/fysisk-aktivitet/yoga-for-nybegynnere/
Fremtiden 6.desember 1997

Ellers går kveldene med til håndarbeid og lydbøker.
Denne her, "de som ser etter tegn", blir lest på en litt spesiell måte. Men etter at jeg ble vant med det, er boka utrolig fengende å høre på, og historiene er gripende. 



Kveldstimene flyr når jeg sitter med lydbok på øret.
To vottepar ble ferdige denne uka.


Så har jeg hatt frihelg. Langfrihelg, egentlig.

Fredag var jeg ikke helt i form, så da tok jeg det veldig med ro -
("alle" er jo sjuke, og det vil jeg ikke bli)
- på lørdag var formen mye bedre, og vi gikk opp til utsikten.
På ski.
Det gikk veldig sakte oppover, men da Nalle hadde fjerna snøklumper mellom potene og gjort seg klar
 - da akte vi nedatt i full fart.

Avspenning med forstyrrelse...


Søndag blei det også en skitur.
Til Tjedndalen denne gang, men der var det stopp.
Nalle nekta å gå en eneste meter i laussnøen, så vi snudde.



Men så fikk vi selskap -

og dermed blei det enda en skitur til Tjedndalen.



Før dette innlegget skulle publiseres i går kveld, gjorde en skikkelig brøler. Jeg overførte alle bildene -nesten 7000!!! - fra mobilen og over på data'en,
 og det endte selvfølgelig med full stopp og kollaps. 
Idag har jeg sitti og sortert bilder for den store gullmedaljen, og det ser ut til at bildene er redda. Nå er alle overført på ekstern hardisk.  Puh, for ett styr - men nå er jeg ajour - trur eg!
Ute har det snødd og blåst så det har rista i veggene. Greit innevær...
Mens jeg satt og klipte Ingrid, lagde Bjørn den lekreste grønnsaksuppa vi har hatt på lang lang tid. Kjøttfri middag igjen, det!

Nå får dette innlegget bli som det blir.
Jeg skal gjøre yoga 😉
Ha ei fin uke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar