torsdag 1. november 2018

Oktober-nytt...

Endelig er gresskar i handelen igjen!

"Gresskar har ett lavt innhold av både energi og fett, samt ett høyt innhold av beta-karoten og kostfiber. Gresskar er også en kilde til protein og kalium. Beta-karoten omdannes til vitamin A i kroppen. Vitamin A bidrar til å opprettholde normal hud og normalt syn. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen, mens protein bidrar til vekst i muskelmasse. Kalium bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk."

I følge Petter er Gresskar den perfekte grønnsak for en sart lundehundmage.
Så nå er det bare å hamstre "halloween-gresskar"!
De kan lagres i månedsvis, men jeg kutter den opp og koker fruktkjøttet til en mos, og fryser ned i porsjonspakninger slik at det er lett å ta i bruk seinere. 
ANBEFALES!

Det foregår ellers forholdsvis skammelig lite kokkelering i mitt kjøkken...
Nalle har begynt å spise en ny type tørrfor. Han likte det veldig godt, så jeg måtte dra fram vekta, og sjekke at han fikk passelig mengde.

Ps. Jeg er så stolt av denne gamle vekta jeg fikk kjøpt brukt!

Nå har jeg hatt to fridager, og jeg har kost meg nærmest glugg ihjel med 
nye-rokken
💓

 Jeg hadde virkelig ikke trodd det var så stor forskjell på rokker, siden prinsippet  er det samme. Men den er så stødig, og hjulet vingler ikke en mm, så det er klart at det merkes...
Angoraen drar seg jevnt og fint inn på snella.
Og jeg har nok å ta av 😊 jeg har en fryser full av angorafiber!
Og tre utmerkede "fiberprodusenter" i låven.

Jeg hadde problemer med å spinne de lange fibrene fra den vakre Afghanske mynden Karilla, på de gamle rokkene.

Det gikk overraskende greit å karde ulla, som hadde vært lagra i en pose mange år. Da jeg satte meg til ved nye-rokken, og lot fibrene gli sakte og forsiktig inn på snella - fikk jeg bare enda en bekreftelse at jeg var dus med Drømmerokken.
Alt blei ikke like like jevnt, men det blei ihvertfall ett mjukt og fint garn av hundehåra!


Nalle røyter og røyter.
Slik som han alltid gjør om høsten.

Jeg har strikka tre slike par av ulla hans.

Fingerlauser er kjekt å ha når man driver med hundetrening f.eks,

- men jeg har gitt bort alle sammen.
Det ser ut til at det blir nok ull til å lage flere par, så ingen fare.

Mandagseftan begynte det å snø. 
Da jeg kom heim fra jobb i halv 12 tida, måtte vi ut å gå tisserunde i nysnøen.
Det var vel spennende!

Snøen ligger fortsatt, og noen syns det er mer stas enn andre.


 Stripa liker seg best inne nå, 
men ho blir med oss hver dag når vi går runden.

I dag tok vi oss en kjøretur oppå Teinevassåsen igjen.
Det skulle ikke forundre meg om denne snøen blir liggende, sjøl om det var ett par varmegrader der oppe.


Tassen syns det var så deilig!

Nå begynner han å få riktig så god pels igjen!

Nalle derimot, han var litt mer av den frosne typen idag, han ville helst inn i Orrebu.


 Men vi har jo ikke nøkkelen enda.
😌

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar