torsdag 5. september 2019

Det som skjer, det skjer.

I går kveld var huset fullt av spinnville kjerringer!
Og midt imellom rokker, ull, strikkepinner, kaffekopper og is,
der var Tussi, Tassen og Nalle



Midtfylket spinnering ble danna i april av Brita og Silje fra Krødsherad, og gruppa vokser sakte men sikkert. Spinnekveldene holdes på skift, og vi tar sikte på å samles den første tirsdagen i måneden. Da får de komme de som kan, og nå var det altså jeg som hadde æren av å samle en gjeng.
Seks kjerringer hadde tatt turen hit, og det var kjempekoselig!

Tidligere på dagen fikk jeg ræva i gir, og satte igang med å sortere lapphundull - som har liggi på vent siden i vår... 
Ulla ble veid og delt opp i hauger, som så skulle blandes med omtrent 30 % alpakka


Det var fint vær, og dermed passa det perfekt å stå ute med kardemaskina.

Jeg fant ut at jeg brukte omtrent 20 min på ett kardeflak.
Kjekt med alt som er unnagjort. 


Ellers har det ikke blitt gjort stort den siste uka, gitt!
Det har vært arbeidsdager såklart, men fridagene husker jeg knapt hva jeg har brukt til. Hm.


Dette var forrige tirsdag. Fint vær var det visst, og vi bare kosa oss!
😎
Og dette var jo nå på tirsdag...

Det er litt trist, men det er helt sikkert at Tulla er en gutt.
Så nå kan "ho" ikke være sammen med Tuppen og Lillemor mere,
 før "ho" er kastrert.

"Du få'kke leke mer i våres gård, vi e'kke venner med deg mer..."

Det skal skje neste torsdag.
TULLA = TULLIK


Hva som er foran og bak på Ingrid, er ikke så godt å si...?

Men ho endte opp med puddelklipp her om dagen.
Jeg oppdaga - skrekk og gru - fluelarver i rompa hennes! Det er noe av det værste som kan skje, men utrolig nok ser det ut til at jeg greide å stoppe det før det gjorde skade. Jeg bruker å følge ekstra godt med på Ingrid, spesielt når ulla begynner å bli lang - for ho har en tendens til å grise seg til med avføring. Og da er fluene der og legger egg, før man får sukk for seg.
Stakkars Ingrid endte med hele bakparten nedi ei bøtte med grønnsåpevann, mens jeg vaska så godt det lot seg gjøre. Skikkelig ekkelt, var det. Deretter klipte jeg henne snau, og ga henne enda en vask, for sikkerhets skyld. Takk og pris hadde jeg ei flaske med Coopersect stående, så da pelsen var noenlunde frottert tørr - fikk ho noen dråper ved halerota.
Om denne behandlingen er å anbefale, aner jeg ikke, men noe måtte gjøres, og det ser ut til å ha gjort susen. Nå er det over ei uke siden, og jeg sjekker henne grundig hver dag.
Når jeg skal til veterinær med Tullik, skal jeg sørge for å skaffe Stronghold el.
 Det er visst normalt å gi angorakaniner dette,
 siden de er spesielt utsatt for fluelarver.
Man lærer så lenge man lever!



Det er ikke lett å være hønemor!


Tre små kyllinger har blitt to...

Det var forrige helg, at jeg oppdaga at den ene kyllingen var så rar. Den gikk ustøtt, og holdt seg for seg sjøl.
Da jeg kom ned i hønsehuset neste morgen, lå den på ryggen, ute av stand til å komme seg opp på egenhånd - og hønemor var temmelig stressa.
Jeg innså at det var ingen vei utenom, og tok med meg kyllingen.
Og gjorde det jeg måtte gjøre 😢



Men disse lever Herrens glade dager.
Hanekyllingen er liksom hakket foran hele tida, han


En skikkelig spradebasse allerede!
En-to-tre -  hopp!

To fine damer


Alt skal læres 😎

Fjert'n tar ikke sin del av ansvaret. Foreløpig, ihvertfall.

Men jeg håper han vil passe på kyllingene når jeg slipper dem sammen.
Nå om dagen er han ikke så veldig høy i hatten,
for Fjert'n har mista stjert'n 😅
(men han har visst noe ved seg likevel, for tuppene følger etter ham overalt)



Nalle og Tassen har knapt blitt nevnt i dette innlegget.
De leser fremdeles i boka om folk og dyr på Værøy.
ALT FOR NORGE, historien om et utvær  - av Pål Espolin Johnson
Den er pensum for alle lundehunder.



Stripa følger med oss på runden, nesten uansett vær.

Trekkfuglene ser vi ikke stort til enda, heldigvis.

Bildet av tante Tuppen har knust 💖 hjerter i fleng på Facebook




- og om to dager har jeg høstferie!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar