mandag 20. april 2020

Bedre og bedre

Med bare to arbeidsdager i løpet av ei uke, blir man ikke rik.
Men jeg storkoser meg lell!



Jeg kommer neppe til å bli verken permittert eller miste jobben, så jeg tenker at dette er bare en fase vi må komme gjennom som best vi kan.



Alle blir vel glad av å se blåveis?
Det er blåveis overalt i de "Bergheimske skoger" nå om dagen
😍
SIKRE VÅRTEGN
Bjørn og Tølle vaska vinterdekk og rydda dem bort.
Begge bilene fikk sommerdekk på fredag.



...mens jeg hadde den store Klippedagen...


Tuppe og Lillemor ble først ferdig.

Tulla prøvde å gjemme seg 😅


men til sist hadde de fått sommersveis alle tre
🐰🐰🐰

Pulsvarmerne, eller fingerlausene - blei ferdige.
Garnet er en blanding av angora og sau, som jeg syns ble veldig behagelig og godt å strikke med - og jeg er igang med ett nytt prosjekt.



Bikkjene fikk springe litt nedpå Reitevollen, da jeg var ferdig med å gjøre reint hos kaninene. Bjørn hadde henta flis på saga, og det lukta friskt og godt hos kaninene til kvelds. Resten av flisa skal brukes hos hønene, men jeg har ikke kommet så langt enda...



- For på lørdag var det nesten vindstille!
og da måtte vi til fjells...


Første stopp på Orrebu.
Det var helt greit å sitte i hytteveggen, og det var bra med snø.
Men å bare sitte sånn og glo, det kunne jo ikke gå i lengden.


Hu hei som de langa ut innover fjellet!



Det var ingen tvil om hva som var målet 😃

Høgdefjell



Med kakao i koppen, og den fineste utsikt midt imot - da kunne jeg slappe av.


Gutta tok seg en liten pinne



og Tølle tok seg en liten blund!



Ingen tvil om at vi kosa oss, alle tre 😅



Det var fryktelig hardt oppå Høgdefjell, så jeg bar skia til vi kom ned fra toppen. Kunne ikke ta sjansen på knall og fall, spesielt ikke i disse tider...

...spor etter rein overalt...
Det var ikke en eneste sjel å se, men Silkevassrunden var oppkjørt,



så vi kunne ikke bare snu å gå tilbake...!


Rypesteggen skvatra oppi bjørkeskogen,


himmelen blei blåere og blåere 


og Tølle og Tassen var verdens beste tospann.
Åhhh, for en deilig dag!



Det er værhardt oppe på Reset!
Skiltet mot Strøen hadde vrengt seg og pekte i feil retning, og brøytekanten har bare minka sånn ca. 1 m...



Vi tok en stopp på Orrebu før vi vendte snutene våre heimover. Jeg gleder meg nå til hytteforbudet er over, og jeg tror nok jeg skal få bedre tid til å være her framover.



Men det er alltid godt å komme heim også. Heldigvis!


Disse to, altså
Nalle var sååå glad for å se oss, og Tølle viste gladelig sin hengivenhet 💓



Hønene og Fjerten fikk komme ut i hagen og nyte de siste solstrålene.


Alle utenom "Dattera"...
Ho har liggi standhaftig i verpekassa de siste dagene, kanskje hele den siste uka, egentlig. Så det er litt spennende å se hvor mange egg ho har samla på..

SKISPORET.NO


Det var meldt enda finere vær i dag, søndag.
Så jeg sjekka skisporet.no og bestemte meg for å teste skiløypene ved Gulsviksetran, og etter litt akkedering - fikk jeg Tove på gli 😉



Da jeg sto ved avkjøringa til Høgevarde-vegen, satt ei linerle på 60-skiltet.
Det skulle bli skikkelig sommertemperatur nede i bygda denne dagen!


Da vi kom opp og fant parkeringsplassen ved Fyrisjø, fikk vi nesten hakeslepp.
Plassen var stappfull av biler og folk!
Det var en strek i regninga, men vi kunne jo ikke snu heller.


Så vi hoppa i det.
 Vel, vi gikk ned den første bakken. Den så fryktelig glatt og bratt ut..



Det blei fort klart for oss, at alle skulle til Høgevarde!
Vi gikk motsatt veg, og så knapt ett menneske på turen.



Etter ett par km tok vi dagens 1.matpause.



Høgt oppi fjellsida bak bikkjene, dreiv vi og leita etter en cache i høst 😅


Det var nydelige skiløyper i ett slakt og fint terreng, akkurat som jeg hadde lovd Tove 😇


Ho suste avgårde, glad og fornøyd.


Vi skulle nyte hele dagen, så vi måtte ta mange pauser.


De koste seg skikkelig, hundene også!



Jeg mente vi måtte ta en avstikker bortom Vollsetra,
og det fantes ikke NEI i Toves munn.



Det hadde vært så kos å sitte ved ei gammal seter med solbrune tømmervegger og eta matpakke, men vi fant ikke akkurat det vi leita etter.


Vi slo oss ned ved ei hytte med tjærebrune vegger, og der vart vi sittende lenge og vel.


Det var så stille og fredelig!



En utrolig fin dag, uten ett vindpust.


Det er slike dager man skulle ønske aldri tok slutt


Vi måtte ta enda ei matpause, for å drøye turen enda litt...


Vi satt midt i hyttefeltet, men det var idyllisk og fredelig der også.



Vi hadde god tid til å avtale ny tur.

Vi greide ikke helt å bestemme oss for hvor vi skal gå, men vi skal nok unne oss enda en skitur i uka som kommer.

foto; Tove Norheim :)
Det gleder jeg meg til allerede!



Lauvet hadde blitt grønt idag, og hønene kakla ivrig da vi kom heim.
De hadde visst noe hagestell de skulle ha gjort...



Klokka var 19.22 da sola gikk ned på Bergli i kveld...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar