lørdag 22. august 2020

Litt tafatt og tiltakslaus







En deilig frokost-stund en søndagsmorgen...før jobb.



Det er jo så typisk med fint vær når man har arbeidshelg!
Denne helga har jeg fri, og Yr tør ikke love verken det ene eller det andre, og det er sikkert lurt. Jeg kommer nok til å bli våt om jeg tar meg en tur.
Slik som på tirsdag da jeg hadde fri.

Dagen begynte så bra.



Jeg tok med meg rokken ut og satt i skyggen og spant. Tølle og Tassen slappa godt av i varmen. Jeg hadde egentlig tenkt meg til Orrebu, men så var det Stripa, da - som ikke hadde vært hjemme på noen døgn, og det liker jeg ikke.
Og så var det hønemor og vesle-Fjerten. De har liksom blitt vane med litt ekstra til frokost, og trenger jo daglig tilsyn...
Og vi hadde det helt fint hjemme, vi!


Det skya til etterhvert - selvfølgelig gjorde det det...
men da satte jeg meg på verandaen og koste meg med Fjordlands Rømmegrøt.


Og da de første regnråpene falt, tok vi oss en blund på sofaen.
Det var da jeg hørte mjauing - det var ei sulten katte som ville inn og ha mat 😹



Rare, fine Stripa. Med de kjempestore værhåra!



Ho var fryktelig sulten på sånn boksemat med saus. Tunfisk helst, sa ho.
Etterpå vart ho med oss og gikk runden.
Og slik gikk den dagen.



Onsdag kjørte jeg oppover imot Fekjan.
Der fant vi en sideveg hvor vi kunne rusle i fred og ro. Der var det masse blåbær!
Jeg spiste ti forheksa blåbær og åtte vanlige i en jafs...


Utsikt inn mot Saupeset og Beia.



Bikkjene blei veldig ivrige da vi kom til en åpning, det lukta nok stramt fra ei diger brunsgrop nede på myra.



Jeg gikk i joggesko, og da de første regndråpene nådde oss, fant jeg det best å snu. Det kunne komme til å bli veldig glatt nedover den grasskledde skogsvegen, og det var skrekkelig bratt. Helt forunderlig at det går an å lage veier i slike bratte lier!



Innen vi kom oss ned til bilen, hadde regnet gitt seg.
Da kjørte vi videre oppover til Fekjan, der vi ble møtt av ett spesielt vakkert lam!



Det er flere seterlag oppe på Fekjan,



 Fine veger å rusle på, og mange gamle bygninger å beundre.



Synd at ikke alle blir tatt like godt vare på.



Oksekalvene(?) var heldigvis inngjerda, men da de kom stormende ned mot grinda, var vi raske med å trekke oss tilbake 😅


Sjekk de einerbæra! De er modne neste år. Kanskje noen koker treak 😋



Da vi kjørte fra Fekjan, hadde det begynt å regne igjen. Det fine lammet med søster og mor, så oss vel avgårde. De skal vel gå her noen uker til.
Så husk; her gjelder båndtvangen ut september!!!



Det er en skikkelig zikk-zakk veg dette her. Bratt og svingete som en vestlandsveg. Jeg tok en liten stopp, for å beundre utsikten mot Bromma.

Da jeg kikka oppover, fikk jeg øye på en gammal veg, og måtte selvfølgelig krabbe opp for å se nærmere på det imponerende "byggverket"...



Der nede står bilen  min.
Helt utrolig hva de fikk til før i tida, med helt andre hjelpemidler enn idag.
Kanskje jeg skal prøve å følge denne vegen til fots en dag? Den er nok ødelagt av nye-vegen mange plasser, men hvis jeg ikke har noe å gjøre en dag, så kanskje...



Da vi kom heim fra turen, skinte sola - og dagen var fremdeles ganske ung. Hønemor og Vesle-Fjerten fikk flytte inn i en litt større og mer praktisk bolig.
Troen på at det er en hanekylling, vokser for hver dag. Nå kan jeg se en liten "hanekam" ved nebbrota, og jeg syns han har "store" bein. Men jeg har jo ingen andre å sammenligne med nå, så....
 Det er lov å håpe, iallefall! H*n kan flakse med perfekte små vinger, og stjerten er liten og søt - og så er h*n veldig glad i kattemat...
Hønemor kunne ikke vært stoltere 😉




Tølle og Tassen fikk springe litt nedpå jordet idag, innkallingstrening må til. Det er så moro å være løs andre steder enn hjemme, rart det der!
Legg merke til det gule messinglavet på ospa i skogkanten..
Jeg har ett glass fullt av messinglav stående i kjelleren, og nå skal det være klart til bruk. Det skal bli spennende å prøve og farge med det. Men det må være en solskinnsdag, ellers blir ikke garnet blått!



Jeg fikk forresten den guleste gule angorahespa ut av bjørkelauv!
Hespa hadde liggi i kjelen med alun noen dager, før jeg fylte den med lauv og "kokte" alt i hop. Jeg hadde aldri trudd det skulle bli sååå gult!
Spørs om jeg ikke må spare garnet til påske,
og strikke en gul påskehare eller noe slikt.
GOD HELG!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar