tirsdag 23. august 2022

Ferie på alvor ;-)

 Den første feriedagen er over, og jeg har brukt den godt, vil jeg si.

Nå er det kveld, og de firbeinte ligger rett ut. Findus har vært på kurs hos Hilde i kveld. Moro med søk, heter kurset - og det stemmer, og kurs hos Hilde er alltid morsomt. Nå var det altfor lenge siden sist, og jeg skulle gjerne hatt med meg alle tre. Men det ble altså FindusPindus som fikk være med, sammen med tre andre hunder. De fikk prøve seg på ROMSØK, der de fikk søke etter go`biter i ett rom som var fylt med pappesker og blomsterpotter for anledningen. Alle fire brukte nesene sine for alt den var verdt.


Etterpå fikk de prøve seg på en Smeller-øvelse. Der er målet at de skal søke og markere ved funn av en tepose som ligger i en stor "pepperbøsse". Vi kom godt igang, og det ble lekse til neste mandag-

Tølle og Tassen fikk prøve da vi kom hjem igjen 😀

Før vi dro på kurs, gikk vi tur på Tupperudnatten.

Det er nesten litt trist å se hvor stygt det blei etter at vinden raserte oppå der, der som det var så fint!

Det er fremdeles båndtvang her i Hallingdal, men da vi kom oppi skogen, lot jeg gutta slippe å gå i bånd. Der var det ganske oversiktelig og verken folk eller dyr å se, så vi benytta anledningen til å trene innkalling.


Det er jo ikke all verdens utsikt, men...


Noen steder står skogen nesten akkurat som før


Ganske spennende terreng å gå tur i -



og nok av utfordringer for liten og stor, egentlig!
Vi greier faktisk å bruke nesten to timer på denne runden, og det er god trim 👍


Vi nøyde oss med en tur i de Bergheimske skoger i går også.


Vi fant en "ny" sti, en fin snarvei opp i skogen


Jeg hadde tenkt å plukke røsslyng, og vi havna åpenbart på rett sted 😅


Jeg plukka en pose full. og så slo vi oss ned for å nyte kveldssola.


Dagens selfie


Det var en riktig så idyllisk sti vi fant!


Da jeg kom heim, satte jeg røsslyngen på kok. Vanligvis er ikke plantefarging noe man anbefaler å drive med innadørs pga lukt bla - men røsslyng dufter godt!
Den fikk "koke" en times tid - og så ble det natt.


Idag tidlig var det på¨n igjen. Det alunbeisa garnet er spunnet av sau og angora, fiberene er karda sammen og garnet er ganske jevnt og mjukt. Etter en times "kok", er garnet varm-gult.

Jeg ville ha grønt garn.
Da måler man opp jernsulfat - max 5 % av ganets vekt.
Garnet tas opp mens jernet løses opp i gryta...


 HOKUS POKUS


5-10 min seinere er garnet grønt!
Det må vaskes og skylles godt, ellers kan garnet bli ødelagt.
Mye jobb igrunn - men herreminhatt så moro det er!


Det var minst like spennende å åpne Norges-glasset med ullgarn og rødrandkjuke.

RØDRANDKJUKE


Ei lita hespe har liggi i lake av sopp og vann, og godgjort seg i sola siden 9.juli


Jeg forventa en stank verre enn, ja noe skikkelig guffent -
men det var ikke så gæli! Glasset hadde vært helt tett, og soppen var like fast,
og garnet blei skikkelig gult og fint. 


.Jeg har gjort noe helt anna i dag også, noe som slettes ikke ligner meg. 
Noe jeg aldri har prøvd før...
Jeg burde kanskje holde tett om det, men shit la gå

🙈🙉🙊

Jeg ble skikkelig imponert av noe reklame her om dagen, der ei lundehund-dame jeg "kjenner" sto fram. Ho hadde gått ned 38 kg i løpet av to år, etter å ha fulgt kurset LEV  LETTERE og en spesiell lavkarbo-diett. Ho såg strålende ut!
Jeg har prøvd å kvitte meg med noen kg i sommer, men det går så fryktelig tregt.
Så jeg tenkte, hvorfor ikke prøve noe jeg ikke har prøvd før?
Den første uka er gratis, og innen den tid har jeg kanskje fått nok.
Men jeg skal gi den ett forsøk!


Dette var frokosten...1 egg og 1 ss smør. Jeg skulle hatt ost ved siden av, men den spiste jeg opp kvelden før - derfor unnte jeg meg ei skive spekeskinke...


Lunsj besto av 4 egg. middagen av totalt 6
- men det smakte, og egg har jeg ihvertfall mer enn nok av 😅

Jeg ser dessuten på det som en stor fordel at gubben er bortreist på laksefiske, stakkars mann.

I morgen skal vi på fjelltur, men det kommer jo litt av på formen, da.
TVI TVI!

2 kommentarer:

  1. Det er så koselig å lese og se på bildene i bloggen din.
    Du er dyktig med garnfarging, det er vel spennende..
    Traff en dame forrige helg på Røyken Historielags arrangement på Hernestangen , hun viste oss en del forskjellig ullgarn hun farget der og da. Lykke til med dietten, egg er jo kjempegodt!!;

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en hyggelig kommentar :) Jeg har aldri vært noen stor eggspiser, men det får nå stå sin prøve. Er man sulten nok, så går jo det meste ned :)))

      Slett