mandag 10. juli 2023

Endelig fredag og helg

DAGALI
Her har det blitt utrolig fint etter hogst! Tenk at jeg kan si noe sånt  😅 
Det mangler bare noen budeier, sauer og kyr, så hadde det sett ut akkurat som for 100 år siden.


Jeg kjørte bare forbi på fredag, og fortsatte noen km til innover, før jeg parkerte ved Domfet.
Jeg hadde tenkt å lure med meg Bjørn på ville veier...

 
 

Stistart er nemlig ikke så god å finne her, dessuten er det ulendt og bratt.
Men når en først har kommi gjennom den bratteste kneika, er resten lett som en plett!


Da åpenbarer utsikten seg ganske så fort,


og her er stien lett å følge forbi små myrer og kronglete kjerr.


Det regna voldsomt nede ved Aurdalsfjorden.

 
Så lenge vi holdt oss oppe på toppene, var ikke mygg og knott så altfor plagsom - men de ga tydelig beskjed om at ruskeværet nærma seg.


Nede ved Spunsetjern var det også aktivitet. Det skal visst være ett bra fiskevatn, har jeg hørt.
Dessuten er det veldig idyllisk der nede.


Vi slo oss ned på toppen med utsikt over alt dette fine landskapet omkring oss.


Dagens nistepakke var heller ikke så værst 😋


Bjørn kunne kanskje tenkt seg å finne en raskere veg inn til Spunsetjern? - men  pga regn og knott og mygg og alt som truet, fulgte vi den samme "trygge" ruta tilbake.


Vi tok oss heller tid til å stikke uttom nesten alle de små vardene...typisk meg...


...og lundegutta...


Men han har fulgt oss gjennom tykt og tynt før også, han 😅


Det ble ingen dukkert denne dagen, men vannet smakte utmerket.


Regnet ga seg nede i Vassfaret, og det blei tid til enda ei kunstpause.


Lille Tass ble stadig hengende litt etter. Jeg blei litt bekymra igrunn. 
Når han får gå løs, tripper han som regel foran oss - men det gjorde han ikke denne dagen.


Han er en eldre herremann som vet hva han vil, og noen ganger vil han bare ta betalt for å være fotomodell - men kanskje han har innsett at den karriereren er over??
Tja, det ble uansett ingen lang tur dette her - så han led ingen nød.


Domfet ligger veldig nær Vassfaret, det var slikt vi ikke tenkte noe særlig over da vi var yngre. Vi ville uansett ikke kalle Domfet, Dagali og Veneli for Vassfaret, slik som det ofte blir gjort nå til dags.
 Men det er mye skog, gitt! Og synd og skam at det ikke er plass til en eneste bamse lengre...


Utsikt rett ned på Domfet og Dagali lengre bak. Høyspenten skjærer seg tvers gjennom setergrendene, men ellers har det faktisk ikke vært stor forandring her de siste 50 år. Takk og pris.


Det ligger an til å bli bra med molter i år, altså!
Pappa, som var en veldig ivrig molteplukker, hørte ofte bamsen i disse traktene. 
Men det er jo lenge, lenge siden, det


Akkurat da vi kom ned til bilen igjen, kom de første regndråpene.
Men det ga seg, så på heimvegen svingte vi opp til Veneli og oppom Vassfarkoia 
- for å tømme termosen...


Men vettu, da hadde insekta blitt klin gærne - så vi måtte rett og slett flykte derfra!


Dagen derpå gikk vi tur oppover bakkan. Det var overskya da vi begynte å gå, men jammen klarna det opp og himmelen blei blå. Tassen var i noenlunde trivelig slag, og vi slo oss ned i skyggen da vi kom til Utsikten.


Det satt en kamel på stubben...!


Oppe ved Finneset var det hogd så mye skog at vi nesten ikke kjente oss igjen!


Jeg tok sjansen likevel, på å finne fram til løa - mellom rotvelter og kvist og kvas.


Det gjør liksom litt godt å se at det finnes litt av den der fremdeles!

Tassen var førstemann heim 😅

Jeg rakk heldigvis en dusj før Lillian dukka opp. 
Vi skulle ut og gjøre Hallingmarken utrygg, må vite 


Hellbillies kom på scena omtrent 20.30  - og det var allsang og fullt trøkk i nesten 1,5 time!
Fantastisk moro å se og høre dem på heimebane. De er jo hallinger sjøl om de kommer fra Ål 😅

   

Lillian var i storslag ho også, handelen gikk så det kvein.
Det er nok ekstra mange fristelser når en er bestemor, men vi kjøpte noe til oss sjøl også.
Det spørs om vi ikke stiller i likt antrekk på neste fjelltur!


Vi hadde tenkt å avslutte kvelden med en burger på 7eleven på Bromma, men det var stengt. 
Ikke eleven - men  ten 😝
Takk for trivelig lag likevel, Lillian - vi ses om ei ukes tid!

Idag har jeg vært på tur med den godeste Elin og vesle Toivo - i Vassfarets "dype skoger"
Jeg er vel heldig som har så koselige turkamerater!

 Men mandag er arbeidsdag, og nå er det visst på tide å logge av...
...fortsettelse kommer...

1 kommentar:

  1. Godt du dokumenterer alle kjøpene mine, det er ikke ofte jeg har med meg så full pose hjem etter handletur. Kjolen er på plass på jobb i dag. Den måtte jo testes om den er fjellsikker. Om det er like mange klegg, spettefluer, fluer og mygg som Turufjell i går, da tror jeg jeg går for bukse på neste fjelltur til helga. Takk for en utrolig koselig kveld i Hallingdal, igjen!

    SvarSlett