fredag 11. april 2014

Tidtrøyte

Jeg hadde tenkt meg opp på Klevjarudnatten i dag.

DSC_1287

Vi la i veg med friskt mot, men det blei ganske fort forferdelig tungt å gå…

DSC_1285

Tassen besteg den nærmeste topp han fant, og så snudde vi jaggu - mens leiken var god!

DSC_1284

Det ligna ikke oss akkurat. Men vi skulle gå en tur med Vicky idag også, så valget var igrunn enkelt.

Jada, isen ligger fortsatt på Trytetjern Smilefjes som blunker

DSC_1291

Det blei en fin skogstur med Vicky. Det blei tur med henne igår også, forresten! Jeg har jo hatt to fine fridager på rappen igjen, jeg.

IMG_8593

Det bor noen livsnytere på Bergheim, det er sikkert Smilefjes

IMG_8589

Jeg har brukt dagene på LAPPHUND-ULL.  Nalle og Tassen eeeelsker duften!

IMG_8577

Spesielt når ulla kommer fra fine lappe-jenter. Denne gang fra Arja i Sandefjord Smilefjes som blunker

IMG_8603

Vi har fiksa litt på rokken. Ved hjelp av en gummi-strikk og en bit av gubbens skinnbelte – går rokken nå så og si knirkefritt! Det blei en ren nytelse å sitte der og spinne. To sneller blei fulle, og tvinninga gikk som en drøm.

IMG_8605

For ett par uker siden, gjorde jeg ett lite eksperiment.

Jeg hadde ei hespe med kvit angora, og ett ferdig fingerlaus-par.

DSC_1133

Og oppi gryta bar det!

Dette var restene av navlelav-gjæringen jeg farga ull med for 1,5 år siden! Jeg hadde spart på blandingsen i ett norgesglass, slik for sikkerhets-skyld… Den prosessen blei beskrivi i dette blogginnlegget

DSC_1135

DSC_1139

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne gangen tilsatte jeg litt mere vann, men bare nok til at fiberen blei dekka. Varma det opp sakte til 70 – 80c slik som sist, og lot det stå til dagen etter. Så blei det skylt og hengt til tørk.

Nå har jeg strikka enda ett par fingerlauser av garnet. Ett nytt mønster denne gang, men det er umulig å beskrive hvor mjukt og behagelig dette garnet blei

DSC_1296

Det er stor fargeforskjell på 1.og 2. farging – men saueulla tar nok lettere farge til seg enn hva angoraen gjør. Kanskje jeg skal prøve å farge bittelitt ull for 3.gang..

DSC_1305

 

Vinteren er på hell, det er helt sikkert – men jeg har strikka luer!

DSC_1118

IMG_8549

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En i angora og en i lapphund.  Og begge er så altfor store, da gitt.

Håper det finns noen der ute som er tjukkere i hodet enn meg Smilefjes som blunker

DSC_1299

Det var det. Nå venter to arbeidsdager på meg.

GOD PÅSKEFERIE TIL DE SOM HAR DET!

1 kommentar:

  1. fantastisk fint garn! Hehe, likar bildet der du visar fram dei lilla fingerlausene, og Tassen liksom MÅ ha ein labb med i bildet han også :)

    SvarSlett