mandag 21. april 2014

Bedre og bedre dag for dag

 

Lørdagen begynte med litt arbeid for å skaffe mat. Ett par høybunter blei trilla i hus, og noen seljekvister blei plukka og servert til kaninenes frokost.

IMG_8715

IMG_8712

                                         

SÅ DRO VI PÅ TUR  Smilefjes

DSC_1400

Det blei ikke lange skituren, kanskje det var tre km til topps, men det var en fin tur. Jeg gikk fiskebein gjennom ett fuglefjell av folk,  mens Nalle og Tassen traska ved siden av og oppførte seg eksemplarisk. Kan jo hende de skjemtes litt av moder’n, men det streifa ikke mine tanker akkurat da.

Vi passerte toppen av Høgdefjell med ett stort smil Smilefjes med åpen munn

IMG_8723

Utsikten ned til Strøen er jo bare helt fantastisk herfra!

DSC_1399

Vi satt der lenge og vel, før vi tok fatt på hjemturen.

IMG_8739

Vi våkna til knallblå himmel idag også. Det var bare å hoppe i stillongsen og komme seg ut!

P1010586

Kaninene fikk hoppe i tur og orden, de også.

IMG_8758

Tassen og Buster hadde ei svært så god tone dag Smilefjes

IMG_8759

Det var en deilig dag. Linerla trippa i tunet, mens kaniner og bikkjer lå i skyggen og sløva. Jeg blei sittende ute og spinne, helt til gubben kom heim fra skitur på fjellet.

IMG_8749

Da la vi ut på tur oppover bakkan.

Første lille stopp ved den andre benken, den som står så fint plasserst ved fossan.

P1010591

Drikkepause blei det først enda litt lengre opp i bakkan. Det var nesten så Nalle tok seg en dusj!

P1010593

Så blei det ei liten kunstpause oppe ved den tredje benken. Det er den som har finest utsikt, og da har vi gått ca tre km.

P1010601

Neste stopp FINNESET, den gamle boplassen.

P1010605

Nå var det tyngre å gå pga snøen, men vi ga oss ikke.

P1010612

Det er jo så flottt utsikt!

IMG_8764

Trigger-punktet blei nådd etter 1,5 time.

IMG_8768

Jeg hadde tenkt å snu og gå heim, men Nalle og Tassen ville ikke det samme som meg. Og jeg var vel ikke akkurat så vanskelig å overtale…

Vi gikk tilbake til Finneset, men derfra fortsatte vi rett fram i så og si samme høydedrag, tok til venstre i neste kryss, og deretter “Oles vei” til endes.

Da begynte nedstigningen…

P1010627

Det var i grunn veldig greit å gå på den nye skogsvegen, men vakkert var det ikke.

P1010624

Og da vi kom til saltstein og viltkamera, hadde vi gått for langt (sjøl om vi ikke skjønte det med det samme, og fortsatte nedover ett stykke til…)

P1010628

Jeg snudde og dro med meg to motvillige bikkjer oppatt, og etter enda endel att og fram, tok jeg sjansen og gikk tvers gjennom hogstfeltet.

P1010630

O’LYKKE – jeg fant stien Smilefjes

P1010633

‘GAUPESKØRRE’

P1010635

Her er det så fint å gå!

P1010637

Brått ender stien nede ved høyspentmastene,

P1010639

- og derfra fortsatte vi rett fram og ned til Herbrand-benken – akkurat i det dagens siste solstråler forsvant.

P1010642

Rundturen blei nesten 12 km, den – og vi ‘tura’ i fire timer!  Nalle og Tassen var skrubbsultne da vi kom heim, og tørrfôret sklei rett ned, gitt.

Og så la de seg til lading. I morgen er påskas siste dag…

4 kommentarer:

  1. Jeg kjenner høydeskrekken setter inn bare av å se på bildene dine! Samtidig har jeg så lyst til å se denne utsikten, for det er jo fantastisk vakkert :) Men det er fryktelig mye oppover hos deg, så jeg har en mistanke om at mine lår- og leggmuskler ville skreket etter nåde veldig kort tid etter start ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha. Joda, her er det enten rett oppover, eller flat mark - og flatmark er da ganske kjedelig..? Bare å komme, Kjersti, vi skulle nok finne på noe for enhver smak :)

      Slett
  2. Ja ein kan vel ikkje ha høgdeskrekk av å gå desse plassane gitt! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, en kan kanskje ikke det :) Men jeg tror man glemmer høyden, når man har så mye å se på.

      Slett