tirsdag 26. april 2016

Vinter og vår :-)

Jeg har vært ivrig i jakten på geo-cacher i det siste, og jeg har finni de fleste jeg har leita etter. Alle unntatt en, egentlig. For å finne den, må man løse en rebus, og jeg tror jeg har løst den - men jeg greier visst ikke å plotte inn koordinatene på mobilen. Dermed finner jeg ikke boksen. Og det er forferdelig ergerlig!
Men jeg gir meg ikke...


På torsdag tok jeg med mamma på en biltur, og jammen fant vi en cache da også. Det KRYR av cacher i dette området, men de får jeg ha tilgode. Kan liksom ikke dra med min gamle mor langt uti bushen i Strømsoddbygda..


Men ho lot seg lokke med innom "tempelet i skogen", og ho syns det var skrekkelig moro å finne det vi leita etter.

Etterpå svingte vi innom Rustad-kafeen og kjøpte oss middag. Det blei en riktig så trivelig dag i vindværet!

***

Jeg fant cache i Garnås i dag, en såkalt earth-cache. Det var ingen boks, men flere spørsmål om dette spesielle området, som måtte besvares på nett, før den kunne loggføres med ett smilefjes. 
Dermed fikk jeg heller ikke avlevert en eneste Travel-bug denne gangen heller. Men, men - det kommer nye muligheter!
Midt i meteorittnedslaget i Garnås!

 Nå har jeg "hele" 141 smil på kontoen, og heretter må jeg dra langt og lenger enn langt for å finne flere.

 På lørdag lot jeg cache være cache, og dro ut i ødemarken.


 Kan trygt kalle det ødemarken nå, for vegen ned til Strøen er stengt - og da er det ikke så mange som gidder å traske nedover der, på denne årstida.
 Jeg tok likesågodt skia fatt, og akte nedover på brøytekantene. Det gikk sånn noenlunde bra!


Vegen var stengt av den enkle grunn fordi den var sporete og blaut.
Tassen var skeptisk til buskaset som stakk opp her og der...


Det var overraskende mye snø der nede. Det var egentlig greit skiføre, men siden været veksla mellom sol og snø, tok vi det heeelt med ro.

Sjelefred.


Lapskausen smakte godt til kvelds, men desserten, da du . . . 
en PEANØTT-KUBBE!

 Den første i 2016!!!

 Nalle og Tassen fikk ett tyggebein hver seg, før de kraup til køys. Det var da livet med ett føltes så forferdelig urettferdig for Tassen...

Hvordan kunne du ta alle hundesengene, Nalle...?
....Tassen kom smygende ned i soveposen min, han - og Nalle la seg under senga.
Så sov vi som stein alle tre.  


Morgenen etter var det nydelig vær, men jeg hadde ikke lyst til å gå tur - så da gjorde vi ikke det :-)


Jeg blei sittende ute på trammen og lese historia om Gauke-Turid, og strikka ferdig en fingerlaus vante - før vi pakka sammen og forlot paradis for denne gang.
Vi gikk langs Strøen på tilbakevegen.

Vi gikk "på land" ved Fønhus-koia, og derfra fulgte vi vegen opp til Godvatna.

Håper jeg får lurt meg tilbake snart!


Det har altså ikke skjedd noen store ting denne uka,
 bare noen sånne rare, små...


Det lå plutselig ett miniegg i verpekassa her om dagen, f.eks!
Det var bare en tredjedel av hva egga vanligvis veier. Ellers er det normalt sju egg hver dag, så hønene gjør egentlig jobben sin - og vel så det!

Stripa liker seg best når vi er heime.
 Så har ho vel verdens snilleste storebror, også, da!

Skikkelig aprilvær har det vært hele uka.
Sol i det ene øyeblikket - snøkaos i neste.


Men i dag trodde vi nesten ikke våre egne øyne...


 Jammen hadde Nes kommune sendt ett par av sine medarbeidere til Bergheim!

Nå blir den vanskjøtta asfalten fjerna, og vi kan glede oss over god, gammaldags grusveg i hele Bergheim-kroken.
Snart...


 Lurer jo litt på hvor mange dager den jobben vil ta ;-)

4 kommentarer:

  1. Kjørte rett forbi meg da gitt! Jeg har som mål å finne 300 cacher i år, så hittil ligger jeg godt ann... til sommeren skal jeg kose meg på fjellcaching!

    SvarSlett
  2. Du kommer garantert til å nå målet ditt!
    Fjellcacher er det morsomste, syns jeg - og de har jeg flere av " i nærheten", heldigvis. Og kanskje dukker det opp noen nye. En tur nedover på dine trakter, vil forhåpentligvis få opp statistikken min betraktelig! Der er det mange fine turer dom bikkjene kan bli med på, og det er jo ett must :-)

    SvarSlett
  3. Mange flotte, vakre og artige bilder - nok en gang.

    Uff så kjedelig med de koordinatene på mobilen da. Jeg er ei kløne på geocaching på mobil. Så jeg bruker alltid gps når det må legges inn nye koordinater. Men jeg har fått det til en gang eller på på PEs mobil - etter mye kløning. Du får det helt sikkert til du også. Eller Kjersti kan hjelpe. Hva slags mobil har du og hvilken app?

    TBn kan du jo legge i en cache du allerede har logget om du ikke finner en brukbar i tide. Bare logge drop av TB og ikke noe nytt funn. Da vet du jo hvor cachen er og om den har plass.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips. Det kan nok hende jeg legger TB i en boks jeg har besøkt, ja - det hørtes greit ut. Har liksom ikke lyst til å ha dem liggende her lengre enn høgst nødvendig.
      Jeg har iPhone, og bruker de vanlige geocache-appene. Det er jo en mulighet at jeg har regna ut feil koordinater også, selvfølgelig - jeg forstår meg ikke helt på sånt .

      Slett