torsdag 6. juni 2019

Tulla

Idag har jeg kjent den vesle kaninungen i tre uker.
TRE UKER - herregud som dagene flyr!


Det har gått over all forventning, dette her!
Nå har jeg virkelig trua, altså.

💓TULLA💓


Jeg har lest alt jeg kommer over, og konklusjonen er bla., at denne ungen er meget fremmelig av seg.
Jeg syns jeg ser ho vokser fra dag til dag.

Pelsen har blitt ganske fluffy allerede, og den kommer godt med - for Tulla hopper jo ut og inn av buret som ho vil. Det er ikke så varmt i rommet, men frykten for at ho skal fryse ihjel, er ihvertfall overdrevet.

Dessuten har ho Tuppen, verdens snilleste og varmeste tante.


Tante Tuppen har fått skikkelig buste-ører, ho er så kul!


Jeg sitter inne på gulvet, og ser på dem så ofte jeg kan.
Og nå er Tulla i den alderen, at det er viktig å bli trygg på mennesker. Så jeg er  unnskyldt når jeg lister meg vekk fra Nalle og Tassen, og går inn til kaninene...


Lillemor har vært ei Super-mamma 💓


Disse bildene tok jeg på tirsdag.
 Da jeg gikk inn til dem for å slukke lyset og si god natt i kveld (onsdag) - lå Tulla på gulvet og sov, midt i mellom Tuppen og Lillemor.
Men jeg har sett henne ligge å sove oppå ryggen til tante også 😍


Det er jo synd at ho ble enebarn, men de tar så godt vare på henne, og de er fremdeles unger sjøl.
Så det skorter ikke på leik og moro der i gården!

Den vakreste Tulla i verden.
Ps. Du må komme innom og hilse på fadderbarnet ditt en dag, Ellinor! 🙌


Jeg må fortelle litt om hva denne dagen har blitt brukt til.

Gerda og jeg har plukka rabarbara, den er på topp akkurat nå!

Jeg satte meg ute under tak, da jeg skulle rense den.
Det regna bittelitt, men Tassen passa på så jeg ikke blei våt  😉


RABARBARA 


Litt herfra, litt fra Gerda og litt fra Tidemann
det blei tilsammen to kilo ferdig renska rabarbara.

Og det ble til slutt mange glass med friskt og godt syltetøy 😋
Rabarbara-syltetøy med ingefær
Så var det rabarbara-bladene, da.
De er ikke egna som dyrefor engang, så de blir som regel bare kasta.
Men igår kveld var jeg på spinnetreff i Krødsherad, og da fikk jeg tips om å bruke bladene til plantefarging!



Idag har jeg tvinna og gjort klart en masse angora-garn -
 mens en stor kjele ble stappa full med rabarbara-blad, og "kokt" (maks 90 grader) til suppe.
Etter en time eller to, blei suppa silt, og tilsatt en slump med alun,
 og gitt ett nytt "oppkok".
Da såg suppa slik ut...


Litt tvilsom...
Garnet ble vaska og lagt til bløt, mens Nalle, Tassen, Stripa og jeg gikk en tur.
Etterpå tok Tassen og jeg en sykkeltur.



Da vi kom tilbake fra den turen, var fargesuppa avkjølt, og garnet kunne legges oppi. Så skulle det "kokes",  i minst en time. Jeg tror det kokte i minst to.



Nå ser det slik ut - og jeg er spent på hvordan det vil se ut imorgen!

2 kommentarer:

  1. Utrolig moro med Tulla, og godt å se at det går så bra! Selv om hun ikke var planlagt, så er det jo spennende med de små. Og for meg som ikke er helt vant til å se størrelsen på kaniner, så ble jeg litt paff over hvor liten hun var da du stakk inn hånda på videoen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ho er veldig liten. Skulle kanskje satt henne på vekta? Det er ingen fare for at ho ikke får nok å spise, ihvertfall. Jeg føler meg så heldig som har disse her :)

      Slett