torsdag 5. mars 2020

Vår og vinter

Dette er Plassen til Tassen



Den ligger oppi Masteløypa, og han spretter opp på steinen
 og poserer hver gang vi går forbi...


Jeg bruker å sette meg på den lange rota, og så får de en go'bit
...og så ser vi på utsikten.


Det er ikke hvert år man kan gå på skogstur i februar.
Heldigvis, får jeg vel si!



Tølle syns fremdeles at bekker er litt skumle.



- men høydeskrekk har han ikke.



Her poserer de på Nallenatten, uten Nalle.



-  plutselig fikk Tølle øye på to elger!
De fikk skikkelig fart på seg nedi hogstfeltet under høyspent'n.
Vi kunne følge dem lenge.



Bildene fra Masteløypa er tatt på to forskjellige dager

Det var sol og knallfint på den siste turen, den 26.februar



Det er så fint å gå her om "våren"


Vi gikk så langt vi kom.
Jeg turde ikke gå over isen sjøl om det er waier å holde seg i.
Den er nok litt morken, og det er stupbratt utover der...



Så jeg snudde der, mens Tølle og Tassen sprang att og fram :)


Gamle stier, dette her.


Grevlingen hadde også vært ute og rusla.


Det var vinterferie i vårt område den uka, og gutta hadde dameselskap da vi gikk runden,



Jeg jobba en del den uka også, og det er litt av grunn til at det går så veldig tregt med blogginga "nåtildags"


Gutta lider vel ingen nød,
 men de får litt mindre oppmerksomhet av ymse årsaker..

Jeg strikka ferdig Villmarksgenser nr 3 i løpet av 1,5 uke.
Alafosslopi-garnet trenger en real gjennombløyte i kaldt vann. Jeg ga genseren en runde i sentrifuga også, før den blei lagt til tørk i vårsola.
Den vart mjuk og god etter behandlingen.


Min egen Villamarksgenser hadde fått veldig hårete labber etter en tids bruk...


Etter en omgang med saksa, blei hundegarnet finere, og det skal etter sigende holde seg slik nå.


Det kribla i fingrene etter å begynne på en ny genser....



Forrige torsdag måtte vi til Gol igjen, i litt forskjellig ærend.
Etterpå gikk vi en liten "sosialiserings-tur"



Jeg hadde arbeidshelg,



men på lørdag var jeg til alt hell tidlig ferdig
og vi kunne ut og nyte snøen!



Da var det en som koste seg ekstra mye 💗


Snøen fortsatte å lave ned.
Søndag den 1.mars var det full vinter igjen



Tirsdag den 3. mars fylte Stripa 5 år!

- og vi hadde slikt å gjøre....


Tølle skulle på Pubertets-kontroll 🙊og fjortisen forelska seg hodestups i dyrlegen!



Ho hadde vondt for å tro at Tølle hadde parasitter i magen, men lopper i blodet derimot...
Men det var nå på en måte derfor vi hadde kommet.
Tølle og Tassen har hatt diaré omtrent siden nyttår.
Når jeg har trodd det var over, har en av dem plutselig motbevist det. Spesielt Tassen,  han som fikk påvist Cryptosporidium tidligere i vinter.
Hvis tarmbakteriene hadde fungert som de skulle, hadde de (tarmbakteriene) kvitta seg med både parasitter og bassilusker i løpet av kort tid. Men det har ikke skjedd, og nå begynte jeg virkelig å uroe meg.
Jeg leverte nye avføringsprøver av begge to denne gangen, og vi tok ny blodprøve av Tassen. Svar på prøvene kommer forhåpentligvis før helga. Så får vi ta det derfra. Hvis vi skal behandle med antibiotika, drepes ALLE tarmbakterier igjen, både gode og dårlige - så det er ikke bra det heller!
Den oppløftende beskjeden jeg fikk, er at Tølle og Tassen ikke nødvendigvis lider av diarè av samme grunn. Ho mente at Tassens parasitter muligens fikk overtak og blussa opp, etter at antibiotikakuren før jul ble avslutta - i forbindelese med kulen i panna. Tølle, som spiser alt han kommer over, har antagelig bare hatt "normal " diaré. Det har nødvendigvis ikke noe med verken høner eller kaniner å gjøre heller.



Tassen, stakkar - har jammen vært igjennom litt av hvert det siste halvåret. Det er ikke bare bare å få en lillebror som allerede er like stor, og dobbelt så gæærn heller, må vite. Jeg håper så inderlig at magen hans blir helt bra igjen snart!



Tølle hadde det kjempeartig på venterommet 💖



Da vi kom heim til kvelds, feira vi bursdagen til Stripa.


Både ho og gjestene fikk servering på stua.


Nyt vinteren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar