lørdag 30. mai 2020

God pinse fra oss!

Nå er det skikkelig vår


og humla suser i kaprifolen igjen.



Bjørn klipte plenen for første gang i år, på tirsdag den 26.mai.


Jeg hadde fri den dagen, og gikk heller en tur med katta og co


Tenk om alle var like flinke som Stripa, til å holde seg på kanten!



Etter turen med Stripa, fortsatte småtrølla og jeg opp i skogen.



Det er tørt i skogen, og det var nesten ikke vatn i vesle-bekken .


Vi hadde ikke med oss verken mat eller drikke danne gangen, men vi skulle jo bare gå Masterunden.



Denne gangen tok vi oss heller ei lang og god tenkepause på Nallenatten.
💓💓💓



De to vakre småtrølla mine er de beste turkamerater i verden nå.



Det ble ei lang pause, så jeg tok meg knapt tid til å stoppe på Plassen til Tassen...

Da satte han på lundebremsen, gitt 😅


Nå vrimler det av dyr i skogen "vår". Vi har sett reven luske over jordene, og vi ser jevnlig både rådyr, elg og hjort - så nå våger jeg ikke å slippe gutta av syne. Men det går bra, sjøl om de må vente på meg både i opp og nedover bakker.



På onsdag besøkte jeg mamma etter jobb. Flåheimen har åpna forsiktig opp for besøk med visse restriksjoner, men vi fikk en god time sammen i lysthuset. Ho er så fornøyd atte, og ho syns det var koselig med alle hilsnene jeg overrakte. Det er så godt å vite at ho trives så godt, og at ho slipper å sitte aleine hver dag. Jeg håper vi får tatt en tur til Hemsedal i sommer, for det står, som alltid, øverst på ønskelista hennes.



Jada, håpet er lysegrønt sies det - og bjørkelauvet er likeså...



Jeg blei omsider ferdig med sokkene jeg strikka av det lodne garnet jeg spant av angora/sau. Gratis-mønsteret fant jeg på DropsDesign



Jeg kunne tenke meg vårgrønne sokker, så jeg kokte en kjele med bjørkelauv. Avkjølte det, silte vekk lauvet, og rørte ut alun i suppa (10 gram per 50 gram garn) -
 la i  sokkene og varma langsomt opp igjen.



Så gikk jeg ut og henta en kjele full med brennesle-topper...
jeg gikk nedpå Reitevollen, for der har ikke hundene pissa 😉



Neslesuppa kokte og godgjorde seg, mens sokkene lå urørlig i kjelen en times tid...


Neslesuppe er min soleklare "grønnesuppe"-favoritt!
Denne gangen hadde jeg oppi en neve ramsløk, fordi jeg er så heldig å ha fryseren full av ramsløk, og det må selvfølgelig eksperimenteres litt 😉

Jeg blei fornøyd med sokkene sjøl om de bare er gulgrønne. De lukter godt av bjørk!
 Hadde jeg kokt dem i jerngryte, hadde de blitt grønne. Men siden jeg bare har EI jerngryte, kan jeg jo ikke bruke den til farging...siden alun er giftig. Men kanskje, kanskje rabarbarablad vil gi grønt i jerngryte??? Det kan være verdt ett forsøk, for siden rabarbara inneholder tannin, behøves ikke alun. Hm. 

Etter at seinvakta var unnagjort igår (torsdag), har jeg nå mange fridager i vente,
 og det kjennes bra, det!
Og idag fikk vi etterlengta besøk.



Nå kunne verken korona eller parasitter stoppe Doffen og co, og gjensynsgleden var stor! 
Doffen ble muligens  litt overraska over å møte en STOR Tølle, men forfjamselsen ga seg fort, og jeg tror det var bare tobeinte som sendte Nalle en varm tanke.



Gutta var flinke til å sysselsette seg.


Her er to noenlunde-lange-hunder som elsker godis!


Tøffere enn toget, lissom 😅
Tassen holdt seg i bakgrunnen, var nok litt glad for å slippe unna den innpåslitne lillebroren, men Tølle og Doffen fant virkelig tonen, de!



De måtte ta seg en liten høneblund på likt også 😊



Hele gjengen kosa seg, og vi la planer for morgendagen.


Alle er enige om at Tølle er verdens beste gutt, tror jeg.
Han har ihvertfall sjarmert Tove og Petter i senk


- og han vet hvordan han skal sno Petter om lillefinger'n 😅


Kan det være mulig at Doffen har plapra???
😂

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar